Toyota Corolla Verso: Tikkende motor corolla verso d4d

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 D4D

Hallo mensen,

Na 3 fijne rij-jaren heb ik een probleem met mijn auto. 3 maanden geleden begon auto steeds in te houden en slechter te starten. Dit probleem bleek later de brandstofkleppen te zijn op de brandstofpomp. Maar nu een groter probleem. Tijdens het rijden op de snelweg met 120 km/h begon de motor ineens geluiden te maken van een traktor, enorm tikken dus en liep op drie cilinders Na uitlezen bleek het te moeten zitten in een of meerdere verstuivers/injectors. Bij het demonteren bleek op cilinder 4 de zitting te hebben gelekt waardoor veel roetvorming zichtbaar was. Injectoren laten testen en ultrasoon laten reinigen door gerenomeerd dieselmotor specialist. Alle verstuivers werken weer goed. Na montage loopt de motor weer netjes maar een tik is nog steeds goed hoorbaar. Hierna carterpan gedemonteerd en aanzuigfilter oliepomp gecontroleerd en zat vol met roet. Gereinigd en alles terug geplaatst, nieuwe olie erin en nieuw oliefilter. Hierna probleem nog steeds aanwezig.
Hierna stekker van de injector van cilinder 1 afgehaald en gestart, nu is de tik weg ! Deze injector daarna vervangen door een nieuwe. Stekker erweer opgedaan en tik weer aanwezig. Hierna ook nog inlaatspruitsuk gedmonteerd en gecontroleerd op verstopping, wel veel zwarte aanslag aanwezig maar niet verstopt. Tevens ook nog gloeibougies gecontroleerd en geen byzonderheden.
Laatste wat ik nog kan bedenken is dan toch de drijfstanglager van cilinder 1 die defect moet zijn. Maar heb geen gruis of iets dergelijks in het carter gevonden. Iemand nog andere ideeen ?? voordat ik echt alles moet demonteren ??

Alle info is welkom !!

Motor heeft trouwens 263000 KM gelopen.

Marcari

Geplaatst door Marcari (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

Persoonlijk denk ik dat het een mechanisch probleem is, kantelende zuiger? heb je al compressie gemeten? wellicht kom je dan wat tegen in cilinder 1?

Marcari (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie, alleen hoe kan ik het beste compressie meten ? Moet ik dan de brandstofleiding afblinden die normaal naar de injector gaat ?

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

compressie meten via je gloeibougie gat en dan inderdaad leidingen demonteren en de brandstofslang naar je pomp losnemen.

Marcari (0), 15 jaar geleden

Dank je. Ik ga morgen compressietest doen. Wie weet komt daar wat uit. Anders weer verder zoeken.

Marcari (0), 15 jaar geleden

Vanavond compressie-test gedaan en cilinder 1 heeft een afwijkende druk. Vergeleken met de andere 3 cilinders is deze maar de helft, dus niet goed. Daarna met endoscope in cilinder gekeken en er zijn duidelijk vele groeven zichtbaar in de cilinderwand, meerendeel horizontaal, maar zie ook een aantal vertikaal. Dus toch een groot mechanisch probleem inderdaad. Helaasss.

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

Theoretisch gezien zou een sloopmotor goedkoper zijn geweest;) echter denk ik toch dat hij zonder smering gereden heeft? anders zijn die groeven niet te verklaren en waarschijnlijk dus toch een kantelende zuiger:(

Marcari (0), 15 jaar geleden

Gelukkig maar 1 verstuiver gekocht. Dus investering valt nog mee.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Brengt niks meer op,misschien revisie als de rest nog goed is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.