Toyota Celica: toyota celica geeft foutcode p0171

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v vvt-i

hallo

ik heb hier een Toyota celica staan die een foutcode p0171 aangeeft:
cilinderrij 1 brandstofberekeningssysteem systeem te arm.

als de motor warm is en stationair draait komt soms ineens de foutcode erin .
ik heb zelf de luchtmassa meter vervangen en een brandstofcleaner in de tank gedaan
maar naar 250kilometer blijft dit probleem zich voordoen.
als de motor draait met storing is eigelijk niets te merken hij houd na mijn mening ook niet in hij stottert ook niet.
wel loopt hij stationair wat onregelmatiger.
wel blijft de motor goed lopen ook op toeren.
ook blijft de storing na wissen soms weg als je de motor maar niet langer als 2a3 minuten stationair laat draaien.

vandaag bij de toyota dealer laten uitlezen
deze geeft het volgende aan
P0171 TOYOTA Air/Fuel Mixture System Lean Bank 1

zou dit toch een probleem kunnen zijn met de lamda die voor de katalysator zit
of denken jullie wat anders

ik hoop genoeg info te hebben gegeven

mvg wesley

wesleyveen

Geplaatst door wesleyveen (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Kijk nu eerst eens goed naar de foutcode omschrijving en de betekenis hiervan !

Ik denk namelijk dat je eerst maar eens op zoek moet naar valse lucht .

Slangen en inlaat traject goed controleren op scheurtjes loszittende klemmen etc .

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

de co waarde en de lamda waarde was wel goed alleen de hc waarde was wel erg hoog zou dit bij de bogies weg komen omdat de lamda en de co goed is
maandag komt de klant weer en dan vernieuwen we de bogies en dan kijken hoe de hc waarde dan is

Garage_LUX (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat is het O2?
Hieraan kan je zien of je een overschot hebt aan zuurstof

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

De 02 is goed alleen er zit teveel onverbrande brandstof dus hc waarde
Als hij stationair draait geeft de viergasmeter 180 aan en als de motor ongeveer 2500toeren maakt zakt hij naar 35.

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

Voorderest is de viergasmeter test niets raars op te zien

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

afgelopen maandag zijn bogies vervangen en de gasklep gereinigd de klant belde gister weer na een tijd stil te staan met de auto
dat de motorstoring weer brand en het gaat weer om de zelfde storing iemand een id moet gewoon opgelost worden

alvast bedankt voor het mee denken

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat zijn de alle waardes van de 4-gastest?

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

de klant is terug gekomen met dit probleem de zelfde foutcode weer


dit zijn live datas met warme stationair draaiende motor
please help

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

P0171 "systeem te arm" komt als er té veel brandstof bijgespoten moet worden om voorste lambdasondespanning aan het pendelen te krijgen.
Bijvoorbeeld meer dan +25%. Je LONGFT1 (lange termijn brandstofaanpassing) is +27,3%. Dit kun je terugzien in de HC's en het brandstofverbruik.

Voorste lambdaspanning is 0,05V, erg weinig, dus véél zuurstof. Waardoor je het bovenstaande verhaal krijgt.
Je kunt je afvragen of die waarde de werkelijkheid weergeeft, of dat je sonde niet goed werkt. Blijft die spanning constant zo laag?
Spuit eens wat remmenreiniger in de inlaat om een zuurstofárme situatie na te bootsen. Gaat je sondespanning nu ineens wel omhoog? Grote kans dat hij dan gewoon goed is en dus de werkelijkheid weergeeft. Vlak ook een uitlaatlek voor de voorste sonde niet uit, hierdoor wordt de sondespanning ook laag.

Je MAF/LMM waarde is 1,7g/s. Erg weinig! Zelfs als het per ongeluk kg/h moet zijn (foutje van je diagnosetool) is het nog meer dan 2x te weinig. Dit kun je van me aannemen.
Je moet dus uit gaan sluiten dat er ergens lucht de motor ingaat die niet door de MAF gemeten wordt. Daan gaf al aan dat je valse lucht uit moet sluiten, heb je dit gedaan, en ook goed gedaan? Denk naast slangen ook aan pakkingen, carterventilatie, benzinedampafzuiging, inlaatspruitstuk, afsluitringen van injectors enz.

Verder: is er een nieuwe MAF ingegaan, of een gebruikte, of gewisseld met een goede? Heb je niet een erg vervuild luchtfilter waardoor de MAF waarde te laag wordt? Hoe is het met de algehele staat van de motor, klepspeling als dit van toepassing is, compressie?

In mijn ervaring is het meestal of valse lucht of de MAF sensor met als verre derde de lambdasonde. Daaropvolgend de andere zaken.

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

ik ga morgen gelijk kijken alvast supper bedankt voor de info

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

Er is inderdaad een nieuwe maf sensor ingegaan orgineel
Ik zal vanavond nog even een foto posten wat de waardes op toeren zijn

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

dit zijn de waardes op toeren
alleen een vraag kan dit ook komen door een powerfilter
hij heeft er een injen powerfilter op zitten kan hierdoor de storing ook voorkomen
hij doet het namelijk niet continu de storing kan je wissen maar komt met warme motor binnen een minuut of 10
statonair te draaien ineens terug

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat kan, maar alleen als het filter niet genoeg lucht meer doorlaat.
Doordat het bijvoorbeeld al heel lang niet meer gereinigd is en opnieuw ingeolied is zoals deze sportfilters dat soms nodig hebben.
Om dit uit te sluiten kun je het er wel even af schroeven en kijken of de waardes nu beter worden en de code niet terug komt.
Dit kan voor dat kwartiertje geen kwaad zolang er maar niets invalt ;)

Je fueltrim en LMM waarde op toeren zijn een stuk beter maar nog steeds te weinig gemeten luchtstroom en fueltrim ligt liefst niet meer dan 10% van de nul.
Dat sterkt het vermoeden van een luchtlek, dat heeft ook altijd het meeste effect op de motor als hij stationair draait.
Brandstoftekort wordt juist erger naarmate meer toeren.

Heb je dus valse lucht al uitgesloten?

wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

nee nog niet zal het dan toch bij de inlaatspruitstuk weg komen hoe kan ik dat testen?

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Niet perse het inlaatspruitstuk.
Zoals eerder gezegd verdachte plaatsen bekijken waar een luchtlek zou kunnen zijn. Bespuiten met remmenreiniger en kijken of de motorloop daarop reageert.
Of een rooktest uit (laten) voeren om het zeker te weten. Een lek ergens weggestoken zoals onderkant slang is makkelijk gemist.
Ik geloof dat de inlaatslangen als dat die geribbelde zijn vanaf de MAF naar de gasklep wel eens aan de onderkant wilden gaan lekken.

Highway (115) PRO, 10 jaar geleden

@wesleyveen, Heb je het probleem gevonden???

kf201 (0) PRO, 10 jaar geleden

heb zelf ook een celica gehad.. tevens zelfde foutcode. Bij mij kwam dit door een open luchtfilter / sportfilter.

Orginele filterhuis, slangen en aansluitingen terug gezet, foutcode gewist en nooit weer gezien

check

Beste antwoord, geplaatst door wesleyveen (0) PRO, 10 jaar geleden

kf201 bedankt hebben de orgineel filterhuis compleet gemonteerd
en de storing was opgelost klant was zeer tevreden.
was wel een zoektocht om het luchtfilterhuis te vinden compleet

Highway (115) PRO, 10 jaar geleden

@wesleyveen, Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.