Toyota Celica: Celica 2000 problemen. Kapot vliegwiel etc.?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1zzfe

Goedendag allemaal,

Pfff waar te beginnen. Ik weet even niet meer wat ik met mijn Celica moet. Vind het een fantastische auto, maar op het moment ben ik er even niet zo blij mee.

Om te beginnen zal ik het verhaal zo compleet mogelijk maken. 2,5 jaar terug is de motor vervangen door een ruilmotor. Dit wist ik bij aankoop, daar was de prijs ook naar, dat de huidige motor niet goed was.

Echter vorig jaar, na 1,5 jaar met de nieuwe motor te hebben gereden, begon het motormanagement lampje te branden. Auto uitgelezen, 'katalysator drempel te laag'. Lambda sondes vervangen, en uiteindelijk de katalysator ook. Echter het probleem bleef. De garage kon het niet vinden. En de 4 gasmetingen enz waren ook allemaal goed. Dus garage gaf het op. Na 3 maanden, koppeling vloog eruit. Heb ik vervangen..
Na 2/3 maanden daarna, bleek mijn einddemper lek te zijn. Heb ik vervangen. En nu ongeveer 2 maanden terug, begon de motor wat slepende en tikkende geluiden te maken, alsof er iets aanliep.. Ook als ik een bocht maak dan lijkt er iets aan te lopen. En de auto maakt een wat zoemend geluid als ik 100 ongeveer rijdt.
Afgelopen weekend, ik had al een afspraak met de garage, kon ik opeens niet meer goed schakelen. Ik moest meerdere keren de koppeling in trappen, en dan lukte het opeens weer even prima. Om vervolgens, toch ermee op te houden. Terwijl ik naar de garage reed notabene.
In ieder geval, schakelen lukte niet meer.
Aangezien vorig jaar de koppelingsplaten,drukgroep etc vervangen zijn. Had de garage het vermoeden dat het het vliegwiel weleens kon zijn dit keer. Bij het afhalen van de bak, kwam er een hoop puin en roest te voorschijn. Helaas moest ik toen naar mijn werk. Morgen word er verder gekeken.

Echter herkent iemand dit probleem. Heeft alles met elkaar te maken?? Motormanagement? Slepend/tikkende geluid in de motor?Vliegwiel? Ik twijfel nu sterk, wat ik moet doen. Ik wil best reparaties laten doen, echter als dan het volgende (grote) probleem zich aandient..
Natuurlijk is dat nooit te zeggen. Maar wil graag een juiste keuze maken, of in deze nog eens flink investeren (ben namelijk wel erg blij met deze auto). Of deze weg doen, en dan maar een wat degelijkere auto en een 2000 euro bij leggen.

KM stand van de auto: 210.000, km stand van de motor: 160.000. Aantal km wat laatste 2 jaren gereden is: 80.000km

Ik hoop dat iemand mij hulp kan bieden hierbij.

sccambuur

Geplaatst door sccambuur (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Jammer, maar met de uitdrukking puin en roest kan ik niets...Wat was er verroest. En welk onderdeel is tot puin geworden..

Overigens denk ik dat het motormanagment lampje niets met de koppeling heeft te maken..

sccambuur (0), 10 jaar geleden

Sorry. Het vliegwiel lag in puin uiteindelijk. En was ook verroest. Alleen was zo kapot dat het roestig gruis was om het zo te zeggen.
Hmm nee ergens had ik wel verwacht dat het niet met elkaar te maken had. Hoop dat je nu iets meer met mijn info kunt..

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ben geen Toyota specialist, Dus ik wist niet zeker of er een dubbel massa vliegwiel in zit. Jammer, dat soort vliegwiel is van na mijn tijd. Maar ik heb er inmiddels wel zo veel over gelezen, dat ik er wel een mening over heb. Het dubbel massa vliegwiel wordt geplaatst om het trillen van de motor op te vangen. Omdat er nog al wat onderdelen in de motor heen en weer gaan en omdat per 4 slagen (halve omwenteling) van de krukas er maar 1 werkslag is. En het krachtverschil tijdens die werkslag ook nog varieert van 0 tot maximaal, is het niet de doen om een motor regelmatig rond te laten draaien. 2,3,4,5 of6 en soms 8 cilinders moet dat probleem verkleinen. toch is er altijd een vliegwiel nodig met voldoende massa om de energie op te vangen en af te geven tijdens de 3 niet werkslagen.
Het dubbel massa vliegwiel is eigenlijk een truc om de trillingen niet door te geven met een lichter vliegwiel, maar wel de krachten. De levensduur van tandwielen,lagers enz enz wordt daardoor verlengd. (men kan ze dus lichter maken met behoud van de levensduur) Neen, nog mooier, men kan de zelfde blijven gebruiken bij het steeds groter wordende vermogen van de nieuwere motoren. Ook de gewicht vermindering is mooi meegenomen..Men heeft zich er op verkeken, De eerste generatie dubbel massa vliegwielen was een ramp.. De fabrikanten waren genoodzaakt om (meestal) voor garantie de vliegwielen te vervangen en soms de hele versnellingsbak, omdat losgevlogen stukken extra schade veroorzaakten. Men heeft zich er op verkeken. Mijn conclusie is daarom. Ondanks dat de fabrikanten hun best doen de kwaliteit te verbeteren blijven er problemen. Door sterkere (duurdere)materialen te gebruiken probeert men dat te bereiken. Dus een nieuw vliegwiel is beter dan de oude ooit was. De garage had bj het vervangen van de koppeling extra aandacht aan het vliegwiel moeten schenken..

ff over het lampje.. In de ecu wordt gecontroleerd of alle (de meeste) electrische verbindingen in tact zijn. Ook wordt gecontroleerd of de waarden van de verschillende electronische componenten in overeenstemming zijn met omstandigheden. Als een waarde of combinatie van waardes niet klopt met het door de fabrikant bepaalde patroon komt er een foutmelding. Afhankelijk van het type en nummer van de ecu, resulteert dit wel of niet in een brandend lampje.. Voorbeeld: Als een storing maar ff duurt brandt het lampje niet. als de storing langer duurt of hij herhaalt zich brandt het lampje wel. fouten worden opgeslagen in een geheugen en kunnen uitgelezen worden. Behalve die fouten waarvan de fabrikant heeft bepaald dat ze automatisch gewist worden na zoveel tijd..

De garage heeft daarom meerdere mogelijkheden om de fout te lokaliseren.
1 het uitlezen van de foutcodes en de daarbij behorende conclusie trekken (mkeestal zijn daarvoor extra metingen noodzakelijk..
2 active diagnose, een tester aanzluiten en tijdens het rijden alle ter zake doende componenten extra beoordelen..

Ik noem twee voorbeelden:motor temperatuur (ntc) de weerstand erin staat voor een bepaalde temperatuur. een slecht contact resulteert in een foute aanwijzing.
de motor krijgt te veel brandstof toegediend, langere injectietijd... de Lambdasonde registreert een verschil in zuurstof en kan het niet meer aan om bij te regelen.
de fout zit niet in de lambdasonde maar de melding zegt van wel.

Er zijn metaaldeetjes (slijpsel) op de bdp gever gekomen. Daardoor reageert de bdp gever soms niet goed, en de motor slaat over. foutmelding maar niet de bdp gever..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.