Toyota Aygo: Toyota stuurbekracht stuk, kan/mag je ermee doorrijden?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine

Ja, de titel is al duidelijk.

Het is de auto van de vriend van mijn zoon.
Na een paar keer pas gaan werken na 1/2 minuut, met bijbehorend storingslampje, blijft lampje nu constant aan en geen st-bekrachtiging.
[ik neem nu maar FF aan dat de rembekrachtiging wel blijft werken]
Ik had hier al uitgevonden waar de oplossing meestal ligt, welke foutcodes etc.

Dus dat had ik al gemaild, dat WAARSCHIJNLIJK het probleem opgelost zou zijn met aanschaf van de contoller ergens bij t koppelingspedaal.
Iets van E 150 schijnbaar.

Vriend zegt nu: ach, ik rij er gewoon mee door !!

Mag dat wel?

Complicatie is wel dat ze met de kerst naar Zwitserland gaan om te skieen, jawel met dezelfde auto!

Groetjes Wiemer.

Geplaatst door

wiemer (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou ik niet aanraden om met deze storing door te rijden.
A het stuurt erg zwaar(of plots gaat zwaar sturen)
B Er is ergens iets anders mis waardoor de storing optreedt. Dat moet gevonden worden voordat veel grotere schade ontstaat.
Eerst de auto uitlezen, de foutcodes met beschrijving hier posten.Dan is er mogelijk iemand die raad weet. Uitlezen zal bij de dealer of een Toyota specialist moeten gaan gebeuren omdat die de juiste apparatuur ervoor heeft en kan evt. een en ander testen ermee.
Nu is het gissen.

voyager 0

9 jaar

Ik heb hem uitgelezen met een standaard ODBC 2 kastje: geen fouten, geen MIL lampje aangeweest.
[wel het P/S lampje natuurlijk, die gaat niet meer uit]
Maar mijn ODBC 2 heeft vast geen toegang tot alle gegevens denk ik dan?
De eigenaar vd auto is jong en vindt stuurbekr helemaal niet nodig.....APK ongetwijfeld wel.

Terug uit Zwitserland: Parkeren gaat zwaar, maar verder iets meer spierballen nodig, ging goed ook op de steile haarrspeldbochtweggetjes.
We hebben een relais besteld dat kennelijk vaak stuk gaat.....samen proberen de stuurbekr module te repareren....gezellig.
Een kapot relais is makkelijk te constateren achteraf, als die er eenmaal uit is.

Jullie horen nog als we aan kastje gaan prutsen....



Groetjes Wiemer.

wiemer 0

9 jaar

Met zo'n standaard EOBD/OBD2 lezer kun je alleen de motor en een eventuele automatische versnellingsbak uitlezen.
Dat zegt dus totaal niets over de stuurbekrachtiging dat er met dat apparaat geen fouten uitgelezen werden.

oldford 0
badge

9 jaar

Ja, dat dacht ik al. Nu weet ik t zeker.

Eigenaar meende nog dat een slappe boordspanning een uitval van de stuurbekrachtiging zou kunnen veroorzaken....als ie gewoon start en rijdt, lijkt me dat sterk. Een slechte laadspanning zou misschien wel tot een foutmelding leiden.

Dank, W.

wiemer 0

9 jaar

Je kan bij een slechte accu wel problemen krijgen met de elektrische stuurbekrachtiging. Dus toch eens goed de accu doormeten en de laagspanning controleren. Anders eens uitlezen bij de dealer of met een goede universele testkast.

ik zal ns meten.....op 14 volt laadspanning moet ie toch werken?
Zou k zeggen....is het een enorme stroomvreter dan? Hoeveel Amperes neemt ie?

W

wiemer 0

9 jaar

Als er op 14V de accu staat tijdens motorloop, werkt de dynamo iig wel. Maar als de accu slecht is en je krijgt een spanningsval tijdens het starten, kan de stuurbekrachtiging hierdoor uitslaan. Deze elektrische stuurbekrachtiging is afgezekerd met 50A, dus het is wel een grote verbruiker.

Maar BLIJFT ie dan ook uit na de spanningsval?

wiemer 0

9 jaar

Dat heb ik andere merken al wel meegemaakt.

Ok, dank, ik houd t in gedachten.
Wordt vervolgd. ...

wiemer 0

9 jaar

De relatie van mijn zoon met de eigenaar van de auto is nogal opgebroken. Zodoende weet ik niet hoe het met de Aygo gaat.
De eigenaar heeft nog een relais gekocht om te vervangen op de Stuurbekrachtigings - kaart, maar ik weet niet of het gelukt is.

Overigens is er goed mee te rijden, ook op de bochtige zwitserse weggetjes. moeilijk[er] parkeren natuurlijk.

Dus....einde verhaal!

wiemer 0

9 jaar

Dit is een bekend probleem bij Aygo's 107 en C1.

De stuurbekrachtigings ECU 89650-0H010 gaan vaak stuk.

Op de sloop is niet raadzaam ze gaan max 100.000 km

Groetjes,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Aygo of stel zelf een nieuwe vraag.