Hallo,
Ik heb een probleem met mijn Toyota Yaris 1.4 D-4D-F, Hatchback, Diesel, 1.364cc, 66kW (90pk), FWD, 1NDTV, 2011-09 / 2020-09, NLP13.
Kilometerstand : 130000 km , handgeschakeld.
Vorige week begon het motor lampje te brabden en uiteindelijk bleek dat te komen door een verstopte roetfilter.
Wat tijdens het rijden ook gebeurde is dat de auto uit de versnelling schoot bij een toerental van 3000 rpm. Zowel uit de 5de als de 3de en 4de versnelling. Kan het zijn dat de auto in "noodloop" sprong?
Zoja zou dit met het roetfilter probleem te maken kunnen hebben of een ander probleem?
Toyota dealer wilde mij op de kosten jagen, met de volgende diagnose : roetfilter + katalysator vervangen (roetfilter is niet te reinigen), versnellingsbak vervangen en mogelijk ook get motorblok. M.a w. zij zeggen dat de auto "economisch total loss" is, want de kosten voor reparatie liggen tussen 8000 en 12000 euro.
Volgens de garage die pas de APK heeft gedaan kan dit niet,
Die hebben het roetfilter kunnen regenereren, zit nu nog "maar" 10% roet. Is het zinvol om het roetfilter nog te laten reinigen aangezien er nu maar 10% roet in zit.
De versnelling schiet nog steeds terug bij 3000 rpm ondanks dat het roetfilter nu schoon is.
Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Iets met de versnellingsbak? Noodloop? Zoja waardoor dan?
En moet de katalysator nog vervangen worden nu het roetfilter wel schoon geworden is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als een versnellingsbak spontaan naar de "vrij "spnngt , dan zit de oorzaak in ofwel de overbrenging pook-bak ofwel in de bak zelf, de motorische dingetjes hebben daarmee niet van doen.
Laat eerst een deskundige maar eens naar de overbrenging of motorsteunen/ baksteunen kijken.
10% is niks. dus roetfilter reinigen heeft nu geen zin. Voor nu heb je alleen probleem met de bak na mijn idee.
Dank je wel voor de reacties. Ik zal jullie suggesties doorgeven aan de monteurs die ermee bezig zijn.
2 jaar
Blijkt dat er helemaal geen versnellingsbak olie meer in de bak zat. Helemaal, leeg. Maar nergens sporen van lekkage en geen olie te vinden. Raadsel waar alle versnellingsbak olie gebleven is.
Daardoor is de bak gelemaal kapot gereden. Volledige bakrevisie latrn doen.
Iemand enig idee hoe het kan dat er helemaal geen bakolie in de bak zat? Kan toch niet "verdampt" zijn?
Bedrijf die de revisie heeft gedaan geeft aan dat je bij lekkage olie onderin de auto had moeten zien. Maar er was niks te zien.
2 jaar
Eigenlijk kan dat alleen als er een garage bij een oliewissel er niets of veel te weinig in heeft gedaan...
Isa er niks opgevallen van de bak die de laatste tijd nogal lawaaiig werd? Zoiets moet je op den duur toch gaan horen...
Ik heb van een bedrijfsauto eens de bak kapotgereden waardoor de olie eruit liep en die begon al op weg naar de garage te zingen (binnen 20 km)
Eigenlijk is mij qua lawaai niks opgevallen bijzonders opgevallen. Diesel maakt natuurlijk al meer "herrie" dan een benzine auto.
Hoe heb je de bak kapotgereden dan? En is de olie door het kapotrijden weg gaan lekken?
Ik begreep juist dat mijn bak kapot gereden is omdat er geen olie in zat.
Wat jij beschrijft is net andersom, dus vandaar mijn vraag.
Zij vroegen ook of ik misschien ongeveer een maand geleden onderhoud had laten plegen aan mijn auto.
Dat is inderdaad het geval geweest. Zij zeggen dat de garage waarschijnlijk de bakolie eruit gehaald heeft, maar vergeten is weer te vullen.
Maar dat het moeilijk te bewijzen is.
De garage zegt de bakolie niet eruit gehaald te hebben omdat het een kleine onderhoudsbeurt was.
Dus het blijft een raadsel...
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar