close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts ā‚¬1,99 per maand!

Word vip

Toyota Prius: Versprongen distributieketting

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine

Ik heb mijn prius naar de garage gebracht omdat de dag ervoor een lampje van de motor ging branden. Na het uitlezen van het lampje kreeg ik de voorlopigheid diagnose dat de distributieketting versprongen is. De reparatie zou ruim euro`s kosten. De prius is altijd dealer onderhouden. Ik heb nog nooit gehoord dat de distributieketting kan verspringen.

Kan een distributieketting zomaar verspringen en zoveel schade toebrengen? De auto was binnen 150km bij de garage nadat het lampje ging branden

Geplaatst door

Biamar (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is zeker niet onmogelijk,en schade is dan ook zeker niet uit te sluiten...maar als ik het zo lees valt het met de schade goed mee,afgezien van de kosten om hem weer op tijd te zetten...verder niks vreemds als alleen het motorlampje??

Nee, alleen het motorlampje brandde. De olie is in december nog nagekeken en zat goed. Verder nooit geen problemen met de auto gehad of andere storingen

Biamar 0

11 jaar

[quote=Biamar]Ik heb mijn prius naar de garage gebracht omdat de dag ervoor een lampje van de motor ging branden. Na het uitlezen van het lampje kreeg ik de voorlopigheid diagnose dat de distributieketting versprongen is. De reparatie zou ruim euro`s kosten. De prius is altijd dealer onderhouden. Ik heb nog nooit gehoord dat de distributieketting kan verspringen.

Kan een distributieketting zomaar verspringen en zoveel schade toebrengen? De auto was binnen 150km bij de garage nadat het lampje ging branden[/quote]
Ja, het "verspringen" kan zelfs een motor vernielen.

Als de auto ALTIJD regelmatig! dealer onderhouden is, is het verspringen van de distributieketting de "schuld" van uw xxxxxx

Men dient bij de xxxxx de distributieketting regelmatig te controleren, als men dit niet doet kan de ketting en/of tandwielen en/of de kettingspanner te veel versleten zijn waardoor de ketting kan verspringen.

Er zou op zijn minst sprake moeten zijn van een zeer stevige coulance bij een Prius uit 2008!

Enco 0

11 jaar

Een distributieketting kan inderdaad wel eens verspringen, meestal komt dit omdat de ketting opgerekt is. Laat hem daarom ook goed controleren bij de garage.

Wat Enco zegt klopt niet, het is niet de schuld van de dealer, op de onderhoudslijsten van Toyota staat nergens dat een distributieketting gecontroleerd hoeft te worden. Hoe zouden we dat trouwens moeten doen Enco? Het kleppendeksel moet eraf en dan nog heb je een endoscoop nodig om te kijken of de kettingspanner te ver naar buiten staat. ( moeten deze extra kosten aan de klant berekent worden?)

Als de auto nog niet veel kilometers heeft gemaakt kan de dealer misschien nog goodwill aanvragen bij de fabriek, waardoor u alle kosten of de kosten gedeeltelijk vergoed krijgt.

Succes.

WICKY28 0
badge

11 jaar

Geachte WICKY28,

Met respect!

Ik begrijp iets nog niet en heb nu 2 vragen.

U zegt: "Een distributieketting kan inderdaad wel eens verspringen, meestal komt dit omdat de ketting opgerekt is. Laat hem daarom ook goed controleren bij de garage".

Vervolgens zegt u: "Wat Enco zegt klopt niet, het is niet de schuld van de dealer, op de onderhoudslijsten van Toyota staat nergens dat een distributieketting gecontroleerd hoeft te worden".

Deze 2 zinnen zijn toch tegenstrijdig?

Ik neem meteen aan van u als professional, dat u werkt bij de officiƫle Toyota merkdealer.

De betreffende Prius uit 2008 heeft volgens de vraagsteller 150.000 kilometer gelopen en ik neem aan dat op de onderhoudslijst van Toyota wel staat wanneer een distributieketting (ooit) preventief moet worden gecontroleerd?

Ja, dat zorgt voor (stevige) kosten voor de klant (net zoals dat gebeurt bij een distributieriem; ja, ik weet dat de controlekosten bij een riem veel minder zijn).
Volgens mij is dit toch veel beter dan niet controleren, want een paar tanden verspringen kan de motor ernstig beschadigen wat een veelvoud kost zoals te lezen is.

Ik heb trouwens helemaal niets tegen Toyota, sterker ik vind dit 1 van de meest vooruitstrevende automerken door o.a. hun mooie hybride-techniek!

Enco 0

11 jaar

[quote=Enco]Ik begrijp iets nog niet en heb nu 2 vragen. Deze 2 zinnen zijn toch tegenstrijdig?[/quote]
Distributieketting wordt nooit gecontroleerd, het is simpelweg niet mogelijk doordat de ketting niet zomaar bereikbaar is.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Hallo Paul,

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Hoe weet je/kun je weten wanneer er bij een auto met distributieketting, de distributieketting versleten is en (preventief) vervangen moet worden voordat er tanden worden overgeslagen?

Groet,

Mike

Enco 0

11 jaar

Met de huidige techniek van nu wordt een uitgerekte ketting veel sneller opgemerkt d.m.v bijv. een motorstoring.
Ook wanneer er geluiden worden opgemerkt (tikken) wordt er een keer aandacht aanbesteed.

In de wat oudere motoren waren er ook wel problemen met de ketting alleen was er geen motorstoring, enkel de ketting kon wat bijgeluiden veroorzaken.
Men deed hier gewoon niets aan. Die kwaliteit van vroeger is er helaas niet meer......

De nu huidige motoren zijn veel lichter uitgevoerd, ook de kwaliteit is daar op gebaseerd.
De nieuwere motoren hebben een bak vermogen dat uiteindelijk de ketting kan doen oprekken, in combinatie met een Automaatbak al helemaal.

Dit euvel is niet typisch een Toyota kwaal ook andere merken herkennen / hebben dit probleem.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Even off Topic, als dit mag(?)

Hallo Paul,

Weer hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord!

Ik weet dat dit geen Toyota kwaal is... Help... Ik heb een Polo Comfortline, DSG, september 2011 met een distributieketting en er blijkt een serie Polo's te zijn die een "verkeerde" distributieketting hebben gekregen, vandaar ook mijn interesse.

Tot nu toe kan niemand mij vertellen of er in mijn Polo ook zo'n verkeerde distributieketting zit...

Uiteraard wil ik zelfs ALLE kosten zelf betalen om de distributieketting te vervangen voordat b.v. de cilinders de kleppen kromslaan en de motor een peperdure revisie moet ondergaan.

Groet,

Mike

Enco 0

11 jaar

P.S.

Was ik nog vergeten:

U zei: "De nieuwere motoren hebben een bak vermogen dat uiteindelijk de ketting doet oprekken, in combinatie met een Automaatbak al helemaal".

Waarom met een automaatbak helemaal; geldt dit ook voor de DSG 7 van mijn Polo?

Enco 0

11 jaar

[quote=Enco]Tot nu toe kan niemand mij vertellen of er in mijn Polo ook zo'n verkeerde distributieketting zit..[/quote]
En hier kom je ook zomaar niet achter.
Een dealer die wijselijk z'n mond houd en een importeur die zijn handen wast in onschuld en nergens iets van weet.

Gelukkig besteed de media hier wat aandacht aan zo dat uiteindelijk een importeur overstag gaat en een coulance toepast.
Vaak een sigaar uit eigen doos...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Cilinders = zuigers

Enco 0

11 jaar

[quote=Enco]Waarom met een automaatbak helemaal; geldt dit ook voor de DSG 7 van mijn Polo?[/quote]
Met een Automaatbak wordt de kickdown nog weleens aangesproken waardoor er enorme krachten op de ketting worden overgebracht.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

U zei: "Gelukkig besteed de media hier wat aandacht aan zo dat uiteindelijk een importeur overstag gaat en een coulance toepast.
Vaak een sigaar uit eigen doos...".

Want?

Is de uitrekking van de distributieketting bij een Polo 2011 alleen te herkennen aan dat tikkende metaalachtige geluid, of valt er iets via de OBD iets uit te lezen?

Enco 0

11 jaar

[quote=Enco]Want?[/quote]
Heel simpel.., de importeur laat klanten gewoon hun kostprijs betalen waardoor het hun uiteindelijk niets heeft gekost en zo toch het gevoel wekken een tegemoetkoming hebben gedaan
Dat noemen ze dan coulance..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

[quote=P. Kelder]Heel simpel.., de importeur laat klanten gewoon hun kostprijs betalen waardoor het hun uiteindelijk niets heeft gekost en zo toch het gevoel wekken een tegemoetkoming hebben gedaan
Dat noemen ze dan coulance..

Gr. paul[/quote]
Ai..., niet aan gedacht.

Zou het in mijn geval raadzaam zijn om de VW-garantie tegen betaling te verlengen met een extra 2 jaar? (Ik rijd 10.000 kilometer per jaar).

Enco 0

11 jaar

Hoi Enco,

Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt, met de ketting laten controleren bedoelde ik dat je hem moet laten controleren als ie eenmaal versprongen is, dus dan niet zomaar de oude ketting terugzetten, sommige garages denken dat de kettingspanner stuk is en vervangen deze en letten dan niet op de ketting.

Het antwoord op de andere vraag heeft u al gehad zag ik, bij Toyota werken ze met vinklijsten waar opstaat wat er bij elke beurt gecontroleerd dient te worden, bij geen enkele beurt staat dat de ketting gecontroleerd dient te worden. Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat je meestal wel een ratel in de motor hoort als een ketting is opgerekt, dit kan een garage inderdaad constateren als het geluid bij het onderhoud aanwezig is, dit neemt niet weg dat de klant dit geluid ook duidelijk kan horen en dus een garage kan opzoeken om het euvel te laten verhelpen.

Gr Marc.[quote=Enco]Geachte WICKY28,

Met respect!

Ik begrijp iets nog niet en heb nu 2 vragen.

U zegt: "Een distributieketting kan inderdaad wel eens verspringen, meestal komt dit omdat de ketting opgerekt is. Laat hem daarom ook goed controleren bij de garage".

Vervolgens zegt u: "Wat Enco zegt klopt niet, het is niet de schuld van de dealer, op de onderhoudslijsten van Toyota staat nergens dat een distributieketting gecontroleerd hoeft te worden".

Deze 2 zinnen zijn toch tegenstrijdig?

Ik neem meteen aan van u als professional, dat u werkt bij de officiƫle Toyota merkdealer.

De betreffende Prius uit 2008 heeft volgens de vraagsteller 150.000 kilometer gelopen en ik neem aan dat op de onderhoudslijst van Toyota wel staat wanneer een distributieketting (ooit) preventief moet worden gecontroleerd?

Ja, dat zorgt voor (stevige) kosten voor de klant (net zoals dat gebeurt bij een distributieriem; ja, ik weet dat de controlekosten bij een riem veel minder zijn).
Volgens mij is dit toch veel beter dan niet controleren, want een paar tanden verspringen kan de motor ernstig beschadigen wat een veelvoud kost zoals te lezen is.

Ik heb trouwens helemaal niets tegen Toyota, sterker ik vind dit 1 van de meest vooruitstrevende automerken door o.a. hun mooie hybride-techniek![/quote]

WICKY28 0
badge

11 jaar

Hoi WICKY28,

Ik dank u en de heer Kelder voor de antwoorden en het geduld!

U zei:

"Het kleppendeksel moet eraf en dan nog heb je een endoscoop nodig om te kijken of de kettingspanner te ver naar buiten staat. (moeten deze extra kosten aan de klant berekent worden?)

Ik begrijp nu het dilemma...

Ik vraag mij nog steeds iets af; mocht er (nog) geen hoorbare distributieketting-ratel zijn:

Als je via OBD(2) b.v. de live data bekijkt, is er dan een (steeds verder oplopende) verandering (in b.v. de meetgegevens) te zien tussen een nieuwe distributieketting en een distributieketting die te slap/steeds slapper staat?

Groet,

Mike

Enco 0

11 jaar

Uiteindelijk klopt de timing niet meer en dan krijg je de melding misfire of sensoren gaan in storing vallen (nokkenas).
Of je gaat de ketting horen bij de koude start (rammelen).

primera p11 0

11 jaar

@ Primera p11,

Dank u voor uw antwoord!

Als je via OBD2-apparatuur b.v. een misfire melding krijgt en/of (nokkenas) sensoren geven een storing aan, kunnen de zuigers de kleppen dan al hebben geraakt, en/of is er al kans dat er door de distributieketting tanden worden "overgeslagen"?

(Bij een koude start ratel neem ik helemaal geen risico en rijd ik meteen door naar de dealer).

Enco 0

11 jaar

Het verspringen van de ketting gebeurt bijna altijd bij de koude start.
Met name als de olie uit de spanner terug gelopen is.
Als de ketting dan al behorlijk opgerekt is,komt tie onderin bijna van het krukastandwiel los te liggen.
Bij het aanslaan is er daardoor grotere kans op verspringen van de ketting.
Daarna hoor je het ratelen/klapperen van de ketting totdat de hydraulische spanner op olie druk is.
Een spanner heeft een bepaald bereik en de olie kan er meestal niet uit of terug lopen (zie vw en tsi)
Maar ook spanners kunnen kapot of uit een slechte serie komen.
Maar bij de prius is dit geen veel voorkomend probleem of zelfs helemaal niet.
Er kan dus ook een spanner kapot zijn,maar laat dit door de dealer beoordelen en eventueel een coulance aanvraag doen.
Het hoeft niet latijd aan de ketting te liggen.

primera p11 0

11 jaar

Hallo Primera p11,

Het is jammer dat het reparatiebedrag gewist is in de post van Biamar, want ik krijg de (verkeerde?) indruk dat er geen enkele coulance wordt toegepast op deze Prius uit 2008 met nog geen 150.000 op de teller die altijd dealer onderhouden is geweest, volgens Biamar.

Een beetje Off topic(?)

U zei: "Daarna hoor je het ratelen/klapperen van de ketting totdat de hydraulische spanner op olie druk is".

Helaas heeft tot nu toe geen (VAG)expert mij kunnen vertellen wat mijn Polo TSI 1.2 uit september 2011 voor een distributiekettingspanner heeft, maar als ik de afbeelding bekijk en montageverhalen hoor van monteurs zit er alleen een spanveer in, gehuisvest in een bus (waar wel motorolie bij kan) en lopen er bij de TSI 1.2 geen hydraulische leidingen naar de spanner...

Zie distributielijn TSI 1.2 motor : http://imageshack.us/photo/my-images/99/...

Bij de TSI motoren geeft o.a. een slappe distributieketting een tikkend/ratelend/roffelend geluid... als ik het volgende filmpje zie heb ik een (verkeerd?) idee waar o.a. dit geluid vandaan komt...

Zie de (naar mijn mening) indrukwekkende afdrukken in de zuigers en in de kleppen...

http://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA...

Groet,

Mike

Enco 0

11 jaar

Enco,wat je moet doen is even een nieuwe topic starten omtrent je eigen auto.
Ik denk dat jouw auto alle modificaties al gehad heeft,bij twijfel dealer raadplegen.
Het probleem van de spanner was dat tie vast ging zitten en zodoende de ketting niet op spanning bracht.
En ja,bij het starten ging dit gepaard met een ratelend geluid en dan ook nog de combi van de opgerekte ketting.
Dat betekent in de paraktijk dat als de ketting te ver opgerekt is dat tie los komt te liggen van het krukas tandwiel met als gevolg verspringen.

primera p11 0

11 jaar

Hey Primera,

Ik heb al een topic gestart op dit forum over de distributieketting van mijn TSI 1.2; maar zoals de heer P. Kelder terecht opmerkt, handelt o.a. de VAG-dealer (vaak) helaas zoals hierboven omschreven...

Het is dat Autoweek uitgebreid aandacht heeft besteed aan de serie verkeerd geconstrueerde TSI-distributiekettingen die snel oprekten en/of versleten en schade veroorzaakte; zie link:

http://www.autoweek.nl/nieuws/19288/kett...

want volgens VW was er eerst helemaal niets aan de hand...

De vernieuwde TSI distributiekettingen hebben o.a. nu een totaal andere kettingstructuur; zie de (foto) reportage in Autoweek (helaas niet zichtbaar):

http://m.autoweek.nl/nieuws/19288/kettin...


En deze link; lees ook de "coulance-verhalen"...

http://www.autoweek.nl/nieuws/20945/kett...

Op bovengenoemd forum schreef o.a.: Skoda 2 16 oktober 2012 | 15:52

"Op een Duits forum las ik dat de slechte kettingen tot oktober 2011 in de motoren zijn gestopt".


Niemand (ook de VAG-monteurs) op dit forum heeft mij tot nu toe kunnen (of willen?) vertellen of mijn auto alle modificaties al heeft gehad...

Enco 0

11 jaar

[quote=Enco]Niemand (ook de VAG-monteurs) op dit forum heeft mij tot nu toe kunnen (of willen?) vertellen of mijn auto alle modificaties al heeft gehad...[/quote]
Je kunt natuurlijk even langs een dealer rijden en je laten informeren....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Hallo Paul,

Kort samengevat, in Nederland speelt het (volgens mij) ongeveer al meer dan een jaar of 2:

Volgens VAG/Pon waren er eerst in Nederland helemaal geen problemen met de distributieketting van de TSI motoren; meestal pech voor de bezitters als de auto ouder was dan 2 jaar en er problemen waren met de distributieketting; (einde fabrieksgarantie was meestal geen enkele coulance).

Verschillende maanden later, na steeds meer klachten, betrof het "slechts enkele" TSI-motoren met een ondeugdelijke distributieketting...

Nadat o.a. Autoweek zich er actief mee ging bemoeien gaf men bij VAG/Pon toe dat het een kleine bepaalde serie TSI-motoren was die ondeugdelijke distributieketting hadden gekregen.

O.a. Cornelis Kit van Autoweek heeft uitdrukkelijk gevraagd welke serie TSI-motoren het betrof met een ondeugdelijke distributieketting; VAG/Pon verklaarde dat zij dat niet wisten en dus ook niet konden zeggen om welke serie TSI-motoren het ging...

Wat maanden later: Daarna begrijp ik uit een verklaring van VAG/Pon dat men precies weet/wist om welke serie TSI-motoren het gaat/ging en er (preventief) ondeugdelijke distributieketting worden vervangen.

De vraag voor mij is, waarom VAG/Pon niet gewoon openlijk wil zeggen om welke serie TSI-motoren het gaat... Als VAG/Pon, Cornelis Kit van Autoweek nog steeds niet wil informeren, hoeveel kans maak ik dan nog...?

Dat moderne auto's een recall krijgen vind ik tegenwoordig heel normaal en zelfs een teken van vertrouwen, maar als men weigert om gegevens te verstrekken die potentieel een ernstige storing/schade kunnen veroorzaken begin ik (helaas) mijn bedenkingen te krijgen.

Op mijn mail-vraag aan verschillende VAG-monteurs of zij konden kijken of mijn auto alle modificaties al heeft gehad werd altijd gezegd dat monteurs niet over deze gegevens kunnen beschikken.

En nee, ik vind de TSI-motor een fijne soepel motor, maar ik vind het jammer dat VAG/Pon niet gewoon "open kaart speelt".
Door gewoon te zeggen wat er aan de hand is en de klanten te informeren, herstel je (naar mijn mening) constructief vertrouwen in het VAG-product.

Groet,

Mike

Enco 0

11 jaar

Enco,raadpleeg de dealer en vraag of jouw auto in deze serie zit.
Hij kan jouw precies vertellen of jouw serie er in zit of niet.
Als dat niet zo is moet je maar vertrouwen dat dat zo is.
Ik vind nog altijd dat als je claimt kwaliteit te maken dat dat niet alleen in een mooie folder zit of een glazen paleis aan de snelweg.
Kwaliteit uit zich ook in hoe je met je klanten omgaat als zich problemen voordoen.
Overal waar gewerkt word worden fouten gemaakt,maar de manier waarop ze opgelost zouden moeten worden,dat zou ook de schoonheidsprijs moeten verdienen.
En dat bestaat uit het netjes informeren van je klanten als daar onduidelijkheid over bestaat.
En een ruimhartige coulance bij gebreken die zich niet voor mogen doen bij bepaalde km standen.
Kwaliteit is een gesloten cirkel en houd niet op op het moment dat je de sleutels in ontvangst hebt genomen van de nieuwe auto.
Voor die gemiddeld 8% meer die je voor een vag produkt betaald verwacht je niet dat als er problemen zijn dat de ene klant de volle mep moet betalen en vervolgens een andere klant een coulance regeling krijgt van 50% of meer.
Of dat je je info uit een autoblad moet halen en er daar achter moet komen dat er miscchien problemen met jouw auto zijn.
Kortom,als je claimt kwaliteit te produceren,zorg dan ook voor een kwaliteits beleving als er problemen zijn.

primera p11 0

11 jaar

Hey Primera,

Wat u zegt, daar kan ik het helemaal mee eens zijn!

Uiteraard zal ik bij de dealer navraag doen, maar ik vind het wel jammer dat VAG deze distributieketting-problemen niet iets beter/klantvriendelijker heeft opgepakt.

Enco 0

11 jaar

Ik wil iedereen hierbij bedanken voor de reacties!

(Mocht iemand meer informatie hebben over het "hoofdstuk" de VAG distributieketting dan hoor ik dat heel graag!).

Enco 0

11 jaar

Een Toyota Prius heeft geen distributieketting...!!!

frafie55 0

11 jaar

@frafie55

Zal het doorgeven aan Toyota, kunnen ze de werkplaatshandboeken aan gaan passen ;-)

WICKY28 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.