Toyota Avensis: Vreemd slijtagepatroon banden

Bouwjaar: 2002

De banden van mijn avensis Wagon vertonen een vreemd verschijnsel. De rechter achterband slijt het snelst, dan mijn voorbanden en tot slot de linker achterband slijt het minst snel.

Die rechter achterband baart mij zorgen. De slijtage is wel volledig gelijkmatig over deze band verdeeld. (Niet scheef of zo)

Mijn wijze van rijden geeft geen aanleiding tot dit patroon. Bij de garage kunnen ze er tot op heden niets zinnigs over zeggen.

Zijn er hier mensen met kennis en/of ervaring op dit vlak?

Bedankt.

BenNieuwhof

Geplaatst door BenNieuwhof (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

bobav (0), 19 jaar geleden

Ik rij al jaren Toyota en heb altijd mijn banden om de 10.000km geroteerd (incl. reserveband). Geeft een langere levensduur en verdeeld het slijtageproces gelijkmatiger. Staat ook in je handleiding van je Avensis (dit geldt voor alle Toyota's)
Het fenomeen is op zichzelf niet abnormaal. Het hangt erg af van je rijstijl en het herhaalpatroon (bv van en naar je werk) over een langere periode. Als daar meer bochten naar links in voorkomen zal je rechter achterband meer slijten dan de rest.

Michiel7811 (0), 19 jaar geleden

Hoi Ben,
Ik vind het niet heel vreemd als je achterbanden sneller slijten dan je voorbanden. Dat klink wel raar, omdat je voorwielen natuurlijk verreweg de grootste remkracht hebben. Ik heb zelf een corolla diesel, maar die heb ik nog maar net. Mijn moeder heeft meer slijtage aan de achterbanden, ook gelijkmatig, zoals bij jou. Ik ken de avensis technisch niet heel goed. Ik heb echter het idee dat bij het aanremmen (licht remmen) de grootste remkracht achter komt en dat de rembalans bij het opvoeren van de remkracht naar voren verschuift.
Misschien dat een toyota monteur dit weet.
Het verschil in slijtage kan komen door verschil in kwaliteit van de band of door verschil in remkracht. Het tweede is te meten op een rembank, lijkt me een logische eerste stap om te proberen. Het eerste geval is moeilijker, dit is te achterhalen door de banden links en rechts te verwisselen en kijken wat er met de slijtage gebeurt.
Als er een sterk verschil in remkracht zou zijn moet dit verholpen worden want het is gevaarlijk bij een noodstop.
Groetjes,
Michiel

(Heb mijn carina 2 op LPG weggedaan na 443dkm. Met nog 50% stellen van de kleppen over. Wat was ze lief voor me al die tijd, wat een wagen.)

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Normaal gesproken remt de auto voor 80 procent en achter 20 procent (ongeveer). Hoe meer gewicht er achter in of aan komt (aanhanger of passagiers) hoe harder hij achter gaat remmen.

nouky (0), 19 jaar geleden

Veel gewicht achterin de auto?

BenNieuwhof (0), 19 jaar geleden

Reactie op ale reacties:

Iedereen bedankt voor de reacties.

t.a.v. bonav:
Roteren van banden. Is beperkt mogelijk omdat ik een thuisbrenger als reservewiel heb en er een merkverschil is tussen voor en achter. Wanneer ik winterbanden gebruik hebben ze een voorgeschreven draairichting wisselen tussen linsks en rechts is dan niet mogelijk.

T.a.v. rijpatroon. Dit geeft geen aanleiding. T.a.v. de route naar mijn werk: Ik heb de gewoonte dagelijks weer naar his te rijden en dan zijn alle bochten precies andersom.

Reactie op Michiel de Jonge:
Volgens de bandentest van de ADAC zijn mijn achterbanden slijtvaster dan mijn voorbanden. Mijn linker achterband is ook aanmerkelijk minder afgesleten dan mijn voorbanden terwijl mijn rechter achterband aanmerkelijk meer is afgesleten dan mijn voorbanden.
De betreffende profielmeting komt van de APK-keuring i.c.m. een grote beurt bij Toyota dealer. Op de remmentestbank is toen niets bijzonders voorgevallen.

Reactie op Roel Verhoef en Fred Herms:
Ik rijdt regelmatig met een caravan. Dit verklaart echter niet het verschil tussen links en rechts!

Mijn eigen idee:
Zou het zo kunnen zijn dat mijn rechter achterwiel niet helemaal goed spoort? Ik heb dit nog niet laten nakijken. De monteur van de garage dacht dat dit onherroepelijk tot scheef aflopende slijtage op de band zou leiden dus achte hij het onwaarschijnlijk.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

BenNieuwhof (0), 19 jaar geleden

Ik ben er uit,

DOM, DOM, DOM,
Je moet gewoon niet geloven wa een monteur tegen je zegt! De monteur had mji verteld dat de slijtage wel gelijkmatig was. Gisteren het plan opgevat om mijn linker en rechter achterwiel met elkaar te verwisselen. Toen zag ik zelf het totale loopvlak van de band. Enne.. Superscheef afgesleten!
Vandaag de boel gelijk laten uitlijnen en nieuwe banden er onder laten zetten.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.