👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
geacht forum
Ineens heb ik een raar probleem. Veel water onder de matten en onder de vaste vloerbedekking zowel voor als achter aan beide zijden. 4X dus. Het sopt er doorheen. Nooit gehad. Iets van de laatste weken. Auto heeft geen airco. Betreft hatchback. Gedacht aan sneeuw van onder het schoeisel maar dat verklaart het water achter niet want daar zit zelden iemand. Lekkende kachelradiateur ook niet want dan zou alleen linksvoor nat zijn. Voorruitlekkage ook niet logisch. Zou het van achteren kunnen komen ?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Hoe krijg ik de zaak droog ?
bedankt voor jullie reactie.
jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens onder de bekleding naar de anti dreun mat of hier scheurtjes in zitten hier kan het vandaan komen dit komt via de kokerbalk naar binnen .
En de deurrubbers verdienen de aandacht .
En anders de tuinslang op de auto met iemand erin .
Maar dit soort problemen zijn moelijk te traceren .
succes ermee !!!
beste daandc,
bedankt voor je reactie.
wat is een dreunmat ?
Wat zou de verklaring kunnen zijn van het feit dat de vloer voor alle 4 zitplaatsen nat is ?
Een lek deurrubber zou slechts op 1 plaats wateroverlast geven en niet op 4.
heb je nog meer ideeen ?
jaap
13 jaar
Kijk eens onder de motorkap bij de inlaat van de interieurventilator (parafan). Misschien dat het water niet weg kan doordat de afvoeren verstopt zijn. Dat heb ik vroeger eens gehad met een VW Golf en toen stond er 5cm water in de auto.
13 jaar
De antidreun mat zit onder de bekleding en gelijmt op de bodem van de carroserie !!!
Maar kijk ook eens naar nico,s tip .vaak is troep en blad de oorzaak !!
Beste lezers,
Ik ben wat onderzoek verder. Het regenwater komt niet via de achterbak en niet via de kachelinlaat, parafan of zoiets genoemd.
Het komt via beide deurrubbers van alleen de beide achterdeuren binnen. De deurrubbers aan de carosserie zijn alleen nat op het het horizontale stuk dat over de vloer loopt en dat afgedekt wordt met kunststof sierstukken. En uiteraard alleen bij regen. De rubbers aan de deuren zijn onderin opvallend smerig maar zitten vast en zijn niet gescheurd oid. Kan het slijtage zijn, immers de auto is van 1994.
De gaatjes onderin de deuren bleken open.
Wie weet raad ?
13 jaar
Sluit het slot goed ?
Als deze je deur niet goed meer dicht trekt dan sluit het rubber ook niet goed meer .
Maar het beste is een ander deurrubber erop .
Kijk dan maar of de rubbers nog goed gemonteerd zitten? Zit er een niet een beetje los oid.? Kijk goed of er nergens geen scheuren inzitten.
Kijk inderdaad met een tuinslang waar het water verschijnt, dat vergemakkelijkt het zoeken.
beste daan en ralf,
het ziet ernaar uit dat het de beide rubbers van beide achterdeuren lekken al zien ze er goed uit, niet los en niet gescheurd.
raden jullie aan per deur alle 2 de rubbers te vervangen of alleen die in de carrosserie of juist alleen het rubber aan de deur ?
de rubbers aan de carosserie kun je zo losnemen die aan de deuren niet. hoe zitten die gemonteerd/vast ?
bedankt voor jullie meedenken.
groet jaap
13 jaar
Neem geen risico en vervang ze beiden. Dan weet je zeker dat het goed is.
Beste Jaap,
Ik heb hetzelfde probleem als jij met water onder vloerbedekking van de Carina E uit 1994. Waren de deurrubbers inderdaad de oorzaak van al dat water? Dan weet ik namelijk wat ik er aan kan doen. Alvast bedankt.
Groetjes,
Dominic
13 jaar
Beste Dominicarina.
Na lang (en te moeilijk) zoeken bleek de oorzaak in 3 van de 4 deuren het scheidngsplastic te zijn dat zorgt dat regenwater in de deuren naar de buitenzijde wordt afgevoerd nl. het gedeelte waar de afvoergaatjes zitten. Het plastic bleek losgelaten van het metaal. Alles schoongemaakt met wasbenzine (heel belangrijk) en met ducktape weer vastgezet. Auto is kurkdroog, nog steeds na maanden. Lekker.
Vreemd is wel dat 3 deuren kennelijk tegelijk zijn gaan lekken. Daar heb ik geen verklaring voor. Er stond bij 3 deuren water op het geultje op het deurrubber onderin dat vervolgens over het randje naar binnen stroomt.
Als je met de tuinslang water in de deur spuit (langs raamrubber en ruit) en de deur wagenwijd openzet zie je het aan de binnenzijde gebeuren. Dan krijg je een AHA-gevoel.
Bij nader inzien bleek het board van de deurpanelen onderaan nat omdat er bekleding overheen zit.
Dat had ik niet gezien maar dat ontdek je pas als je alles los hebt liggen.
Het verwijderen van de deurpanelen vond ik een hele klus alleen al om alle bevestigingsschroeven te vinden. Bij de voorportieren zitten die schroeven bv. achter het metalen driehoekje aan de binnenzijde van de buitenspiegel.
Het is de moeite waard alleen al voor het behoud van de Carina. Ik reed niet meer lekker met een drijfnatte vloer. Ik had het geluk dat de deur aan de bestuurderszijde niet lekte want die deur is veel moeilijker te strippen dan de andere 3 vanwege deurvergrendeling, raamvergrendeling etc. Dus bekijk van te voren om welke deuren het gaat zodat je weet welke deuren open moeten..
Ik denk dat bij jou hetzelfde speelt. Deurrubbers vervangen zal niet nodig zijn, bovendien gruwelikjk duur en alleen bij Toyota verkrijgbaar voor vele honderden euri's.
IK ben een uur per deur bezig geweest excl. droogtijd van de panelen.
Meld ff de afloop, ben heel benieuwd.
Groet Jaap.
13 jaar
Carina kwaaltje..
Komt idd meestal via de deurubbers en dus vervangen ! je kunt op het net ook veel goede gebruikte of imitatie krijgen.
Als plastic folie weg of kapot is moet je het vervangen of goed waterdicht plakken.
deurpanelen zullen eraf moeten en deur en portierrubbers vervangen, ze verliezen hun volume in de loop der jaren .
Beste Jaap,
Hartelijk dank voor het vlotte bericht terug! De auto heeft het gelukkig alleen aan de linkerkant. Onder de voorstoel en daar waar de vloermat voor de achterbank ligt. We hadden vanmiddag al de achterbank losgehaald om te kijken of het ergens bij het achterraam lekte, maar konden geen watersporen vinden. Wel lag er ook wat water onder de bank, maar dat kwam niet bij het achterraam vandaan.
Super van dat plastic bij de rubbers. Ik ga er zo gauw ik kan meteen mee aan de slag en laat uiteraard de afloop weten. Bedankt!
Groet Dominic.
13 jaar
Beste Dominic
aandachtspunt
het paneel dat je gaat verwijderen zit met ondermeer met veel drukklemmetjes vast.
Die zijn gemakkelijk los te wippen met een schroevendraaier.
Maar omdat het board materiaal waar het paneel van gemaakt is waarschijnlijk al weken nat is, (niet te zien)
is het zacht geworden en scheurt het makkelijk kapot.
(zeker gezien de regenval van de laatste tijd) Met zachte hand te werk gaan dus.
Ik was daar niet op bedacht. Jij nu wel.
Mocht je nog vragen hebben of tegen problemen aanlopen, laat het horen.
Overigens zeldzaam goeie en ruime auto om in te rijden de Carina E, vind je niet.
groet jaap.
13 jaar
Beste Jaap,
Inderdaad, prima auto en al jaren een bron van plezier. Ik ben helemaal gek van de auto. Krijg ook regelmatig van die kaartjes onder de ramen van iemand (sloopbedrijven) die 'm wil kopen, maar helaas, hij gaat echt niet weg ;)
We hebben de auto nat gemaakt en idd, het water kwam bij de achterdeur gewoon naar binnen. Waarschijnlijk dus inderdaad het plastic van de binnenkant. Deurpaneel bijna verwijderd, goed op de drukklemmetjes gelet. Krijg echter alleen de deurslinger niet los. Enig idee hoe die losgemaakt moet worden? Wil niet teveel duwen en trekken, want straks is het stuk.
Groetjes,
Dominic
13 jaar
beste Dominic
ik heb 4 electrische ramen dus geen raamslinger. maar ik denk als je het paneel indrukt rond de slinger dat je wel een spie of borgring ziet die je er met een punttangetje uittrekt. dat is bij bijna alle auto's zo.
groet jaap.
13 jaar
Die veer kun je het beste met een strookje doek losmaken. Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
13 jaar
Beste Jaap,
Op internet even gezocht en bleek idd een omega-vormig ringetje (bijna onzichtbaar) achter een plastic beschermring te zitten. Gevonden en losgehaald. Nu vanavond even het beruchte plastic vastmaken met kit en dan is hopelijk het waterprobleem voorbij :)
Het bleek dat het plastic met een stukje doorzichtig tape vastgeplakt zat aan de onderkant, wat natuurlijk niet hoort. Er is in het verleden een keer in die deur een raam vervangen door Carglass, dus dat is waarschijnlijk niet helemaal goed gebeurd m.b.t. het plastic vastmaken.
Wat voor type Carina rij jij? De mijne is een zwarte 1.6i uit januari 1995. Nogmaals dank voor je hulp!
Groet Dominic.
13 jaar
Beste Dominic,
Is alles gelukt ? Heb je kit of tape gebruikt ? Typisch karweitje dat je 1x in je leven uitvoert.
Ik rij sinds 2000 in een donkerpaarse Hatchback 1.6 XLI medio 1994. Hoewel ik Toyota's in het algemeen saaie auto's vind is de Carina E een uitzondering. Ruim, goed voor de portemonnee, soepel, snel. Nauwelijks reparaties gehad: ruitenwissermechaniek vervangen, draagarmen vervangen en voor de rest normaal onderhoud. De kwaliteit is ongeevenaard, voorbeeld is dat de remschijven voor er al 12 jaar opzitten. Kom daar maar eens om met een franse of duitse wagen. Ik ben al jaren ANWB-lid. Nooit gebruik van gemaakt, ook niet tijdens verre buitenlandse ritten. 240.000 km mee gereden. Het liefst zou ik een Citroen DS snoek rijden maar dat is een probleembak.
Ken je het adres in Nijkerkerveen voor onderdelen en reparaties ?
groet jaap.
13 jaar
Bijna allle Carina's en corolla's van de jaren 90 zijn naar de Export gegaan helaas.
Ik rijd nu in een jongere "betere"auto maar ik kijk nog steeds achterom naar elke Carina E die ik zie rijden.
Ik denk dan ook met weemoed terug aan mijn 1.6 executive ....geweldige auto ...zucht
beste christiaan,
de Carina E is nog volop verkrijgbaar. van 1998 met 2 ton op de teller, wat houd je tegen ?
gr jaap
13 jaar
Ze zijn helaas niet langer met een 2.0 liter motor en op LPG.
Maar ik kijk echt met weemoed naar de Carina E en helemaal op een wagon op LPG.
Daar had ik 205.000 km zonder grotte problemen gereden.
De auto had ik van een handelaar gekocht met 285.000 km op de teller.
Daarna ingeruild voor een Subaru Outback op LPG gezien er geen Toyota Avensis te vinden was op LPG in NL met een motor van 2 liter.
13 jaar
Een Carina vinden lukt me ook wel maar niet de leuke exemplaren.
Dus met airbags en 4 electrische ramen, juist deze modellen zijn geexporteerd.
Ook de GTSI modellen zijn hier gebleven en ook die moet je zien te vermijden.
De mooiste zijn de luxere bv executive modellen...
Ook hebben de meeste een LPG verleden, hoef ik niet, slecht onderhouden, geen papieren, hoef ik niet, roest of schade, hoef ik niet.
Geloof me ik heb gezocht maar niet kunnen vinden.
Ik wil een eerlijke auto van een goed baasje en dat is in Carinaland dun gezaaid.
Hallo Christiaan
Hoezo moet je de GTSI modellen vermijden ? Ik heb een XLI Executive met 4 electr ramen echter zonder airbags. Met cenrale deur- en raamvergrendeling van Juni 1994 met 4AFe motor. 240 d op de teller. Is die populair voor de export en wat zou je voor zo'n oer-Carina E kunnen vangen ? De Carina E is de enige Toyota met een ziel als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil niet gezien worden in de opvolger, de Avensis. Zelfs niet met getint glas. Wat een karakterloos gebakje is dat zeg. Net zoals de RAV en de Camry.
13 jaar
GTSI heeft wel bepaalde technische kwaaltjes wat een normale niet heeft.
De 4AFE motor is een van de beste motorblokken ooit gebouwd dus doe de auto niet zomaar weg, beter ben ik ze nog nooit tegen gekomen en niemand kan mij overtuigen dat er iets betrouwbaarders is op de markt.
De Avensis is idd een stuk saaier als de Carina maar de 16 16v is wel met dezelde techniek uitgerust als de Carina E dus zeker een aanrader, daarna werd het aardig wat minder met toyota en gingen ze op in de menigte, zoals het helaas in het hele autowereldje gaat.
Geld leverd het niet op 1200/1500 euro
Hmm, ik ben volgend jaar aan een andere auto toe, toch maar eens kijken naar een Carina. Hoe zit het met roest aan de dragende delen en de carosserie?
13 jaar
ze roesten wel eens aan de achterbinnenschermen , uiteinden van dorpels enz.
Bodems en rest is van uitstekende bouwkwaliteit.
Kies altijd de 4AFE motor.
Achteras wil wel eens kraken, is niks ernstigs.
Ruitenwissermechanieken zijn meestal al eens vervangen, zo niet dan is de kans dat deze stuk gaat.
Verder zijn er geen problemen met deze auto's en nogmaals een van de beste occasions die er rondrijden.
Beste Jaap,
Het is allemaal gelukt, ik heb nog geen water gehad met al die regen de afgelopen week. Ik heb alles opnieuw moeten doen bij die deur, dus opnieuw gekit en onderste stukje ook met tape vastgezet. Het plastic was bij een reparatie van Carglass niet goed teruggeplaatst, waardoor het water via het plastic naar binnen liep i.p.v. door de deur naar buiten. Nogmaals dank voor al je snelle antwoorden en hulp.
Wij hadden onze Carina thuis ook sinds 2000, en ik heb 'm een aantal jaar geleden van m'n vader overgenomen toen hij voor z'n werk een leasewagen 'moest'. Avensis diesel. Mooie auto, maar diesel is niks voor mij. Totaal geen gevoel. Die Carina wel, dat ding leeft. Ik weet precies hoe die zich voelt.
Qua mdel is het niet heel spannend, maar de versie die wij hebben is standaard zwart metallic met 5-spaaks lichtmetalen velgen en een in kleur meegespoten lage spoiler. Maakt 'm mooi af. Is ie wat minder 'truttig'. En goed uitgerust en een hoop power voor een 1.6 liter vier-cilinder. Zelfs nu nog zijn er maar weinig andere auto's die dezelfde power-to-weight ratio halen.
Het enige dat bij ons ooit is vervangen is de radiateur. Verder perfect, zelfs na al die jaren buiten staan. Waarschijnlijk moet tzt wel een keer de ruitenwissermechaniek en de remleiding naar achter vervangen worden.
Het adres in Nijkerkerveen, je bedoelt Cartoyota? Daar heb ik 3 jaar geleden een keer een stuur gekocht, maar die zat van binnen helemaal onder de modder, alsof ie tijden buiten in de regen had gelegen. En toen ik later een keer deurschakelaartjes wilde hebben (die aangeven dat je deur openstaat), kreeg ik een mail terug met een offerte over trekhaken. Maar als jij zegt dat ze heel goed zijn, wil ik de volgende keer het daar wel weer eens proberen. Mijn stootlijsten gaan namelijk door de kou in de winter krom staan.
Groet,
Dominic
13 jaar
Beste Dominicarina,
Goeie zaak dat de lekkage is opgelost. Je kunt het controleren door af en toe naar het deurrubber te kijken dat vast in de carosserie zit. En wel het gedeelte dat over de dorpel loopt. (met pal daarnaast een sierstrip) Daarin zit een geultje en die mag na een regenbui niet vol water staan.
Ik heb geen belang bij Toyotaparts in Nijkerkerveen. Ze hebben echter bijna alles van Carina E in voorraad. Niet goedkoop maar nieuwe onderdelen bij de dealer zijn gruwlijk duur zoals je weet.
Toevallig dat je over die stootstrip begint. Die gaat inderdaad enigszins krom staan in de winter. Bij was het de strip die aan de bestuurdersdeur zit. Bij het openen en sluiten van de deur echter haakte die strip net achter het stukje stootstrip dat op het spatscherm zit. dat gaf een zwaar knoepend geluid en de deur moest door een groot weerstandsmoment bij openen en sluiten. Een heel ongezond geluid.
Ook hier zocht ik te moeilijk. Ik dacht dat het geluid van de versleten deurvanger kwam want die geeft dan ook een groot weerstandsmoment. Vlak voor de dure en onnodige vervanging zag mijn buurman die buiten stond dat de twee stootstrippen elkaar net raakten. 3 mm eraf geknipt en probleem opgelost. Weet je het alvast.
groet jaap
13 jaar
Beste Jaap,
Dat klopt, dat is een bekend geluid haha. Vrij angstaanjagend de eerste keer. Je denkt dat er van alles mis is, maar gelukkig is het dan een kromme deurstrip die de strip op het voorspatbord raakt. Het is bij mij echter voor deze strip al te laat, iemand heeft de deur een keer opengegooid zonder hiervan te weten en de eerste 8 cm van de strip is toen afgebroken. Vandaar dat ik nieuwe nodig heb. Ik zal eens kijken of ik langs kan rijden in Nijkerkerveen, dan zal waarschijnlijk beter gaan dan via e-mail en post.
Het klopt trouwens dat er heel veel Carina's in de export eindigen. Ik krijg ook steeds van die kaartjes van garagebedrijven die de mijne willen opkopen en veel auto's waarvan ik het kenteken wist omdat ze van dezelfde serie zijn als de mijne staan al tijden niet meer op kenteken.
Dominic
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar