close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Celica: zoekerig rijgedrag

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3S-GTE

Celica rijdt zoekerig, met name bij hogere snelheden (80+ km/h). Stuur geeft in rechtuit stand weinig response (voelt dood).

Complete voorwielophanging is gecontroleerd op speling (fuseekogels, binnen+buitenste stuurkogels, stabilisatorstangen etc.), geen speling kunnen ontdekken. Verder is de auto al 2x uitgelijnd geweest en zijn de schokbrekers achter recentelijk vervangen (Toyota dealer vermoedde dat het hier aan lag).

Wel is speling / gebonk in het stuur voelbaar / hoorbaar bij korte snelle stuurbewegingen te maken. Speling tussen stuur en wielen is niet te constateren, bij een minimale aanraking van het stuur zie je de wielen ook direct meebewegen. (om die reden ook nog niet aan de stelbout op het stuurhuis durven draaien).
Bonkend geluid komt van onder de motorkap vandaan en is lastig te lokaliseren.

n.b.: Celica is uitgevoerd met superstrut (sport) onderstel.

Wie heeft een idee?

Uitlijn rapport:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/820...][img]http://img820.imageshack.us/img820/1248/...[/img][/url]

Geplaatst door

joeri3000 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de ET waarde van de wielen L en R hetzelfde? en wijken ze niet veel af van de originele waarde?
Is de bandenspanning voor en achter niet te laag?
Zit er een zwaar of licht punt in de middenstand van het stuurhuis?(versleten of defect)

Velgen zijn de originele Toyota-velgen. Banden en bandenspanning is zoals specificatie (2,4 bar). Overigens ervaar ik met mijn wintervelgen hetzelfde probleem.
In de middenstand voel ik inderdaad soms een licht punt. Dit is met name bij hogere snelheid en niet altijd waarneembaar.
Het lijkt soms met vochtige weersomstandigheden beter waarneembaar, maar dat kan ook een gevoel zijn.
Wat kan er in dat geval versleten / defect zijn?

joeri3000 0

13 jaar

Zijn de schokbrekers voor ook vervangen?

Nico8119 0

13 jaar

nee, deze zijn echter nog maar 3 jaar oud. Een run op de schokdemper testbank geeft ook aan dat alle 4 de schokdempers in orde zijn.

joeri3000 0

13 jaar

In het stuurhuis zit een tandheugel. Aan de einden ervan zijn de spoorstangen bevestigd. Op de tanden van de heugel past haaks een klein tandwiel wat draait als je het stuur beweegt. De tandheugel wordt tegen het tandwiel aangedrukt door een glijstuk (taats) waarachter een drukveer geplaatst is.
Maak de voorwielen vrij. draai het stuurwiel heen en weer in alle standen. De weerstand die je voelt moet altijd gelijk zijn. Als je dat slecht kunt beoordelen zou je het ook met losgemaakte spoorstangen kunnen doen. Merk je dat de weerstand in de middenstand lichter is ga dan als volgt te werk. Onthoudt de stand van de stelbout. b.v. door te kijken hoe laat hij staat (als of je klok kijkt. Draai de contramoer ietsje los en schroef de bout een heel klein stukje verder. zet de moer weer vast en conroleer nu of de lichte plek in het midden verdwijnt zonder dat het stuurhuis in de andere standen zwaarder gaat. Dit zou je zo nodig kunnen herhalen. Hopelijk heb je succes. Maar, misschien is de veer gebroken die zul je dan moeten vervangen. Als je de stelbout meer dan een kwartomwenteling kan indraaien zonder resultaat is dat waarschijnlijk het geval. Als je direct na het verstellen merkt dat er zware punten in het stuur zitten moet je het stuurhuis vervangen. Mogelijke andere gebreken aan het niet hydrolische gedeelte van het stuurhuis zijn onder anderen. De achterzijde van de tandheugel is onregelmatig versleten. er zijn tanden zijn versleten of beschadigd. Het lager aan het einde van het kleine tandwiel is stuk.

[quote=cor van jaarsveld]In het stuurhuis zit een tandheugel. Aan de einden ervan zijn de spoorstangen bevestigd. Op de tanden van de heugel past haaks een klein tandwiel wat draait als je het stuur beweegt. De tandheugel wordt tegen het tandwiel aangedrukt door een glijstuk (taats) waarachter een drukveer geplaatst is.
Maak de voorwielen vrij. draai het stuurwiel heen en weer in alle standen. De weerstand die je voelt moet altijd gelijk zijn. Als je dat slecht kunt beoordelen zou je het ook met losgemaakte spoorstangen kunnen doen. Merk je dat de weerstand in de middenstand lichter is ga dan als volgt te werk. Onthoudt de stand van de stelbout. b.v. door te kijken hoe laat hij staat (als of je klok kijkt. Draai de contramoer ietsje los en schroef de bout een heel klein stukje verder. zet de moer weer vast en conroleer nu of de lichte plek in het midden verdwijnt zonder dat het stuurhuis in de andere standen zwaarder gaat. Dit zou je zo nodig kunnen herhalen. Hopelijk heb je succes. Maar, misschien is de veer gebroken die zul je dan moeten vervangen. Als je de stelbout meer dan een kwartomwenteling kan indraaien zonder resultaat is dat waarschijnlijk het geval. Als je direct na het verstellen merkt dat er zware punten in het stuur zitten moet je het stuurhuis vervangen. Mogelijke andere gebreken aan het niet hydrolische gedeelte van het stuurhuis zijn onder anderen. De achterzijde van de tandheugel is onregelmatig versleten. er zijn tanden zijn versleten of beschadigd. Het lager aan het einde van het kleine tandwiel is stuk.[/quote]
Dit is een duidelijk stappenplan! Ik heb de voorwielen vrijgehangen en ben in de auto gaan zitten en met mijn pink heb ik het stuur meerdere keren heen en weer gedraaid. Echter merk ik dat de weerstand op deze manier over het gehele bereik gelijk is, er zijn geen zwaardere of lichtere punten te voelen. Ook reageren de wielen heel direct op bewegingen van het stuurwiel dus dat bevestigd m.i. ook dat de voorspanning in orde is.
Het lichtere punt in de middenstand (wat overigens niet altijd even licht is!) merk ik dus alleen tijdens het rijden, wellicht omdat er dan grotere krachten op het stuurhuis komen.

Wat ik ook merkte is, wanneer ik een voorwiel beet pak (links en rechts van de band, dus op kwart voor 3) en ver heen en weer trek, tot de volledige stuuruitslag, dat bij het krachtig veranderen van richting een vrij grote speling voelbaar is. is dat normaal?
(het stuurwiel draait bij deze test dus ook mee)

Het lager van het kleine tandwiel is misschien ook een mogelijkheid, met name omdat ook gebonk hoorbaar is bij heen en weer trekken van het stuurwiel met de wielen op de grond. Hoe kan ik deze controleren?

joeri3000 0

13 jaar

Joeri. Je snapt het, Nu nog durven!!! Ik zou eerst gewoon wat strakker stellen. zolang alles licht gaat kan het geen kwaad...

Het gebonk kan ook komen van gebroken veer, stukjes tanden, defect lager.

Is de veer stuk? door te gaan stellen ga je meer weten. Als je goed de oude stand onthoudt kun je de bout er zelfs uithalen en de veer controleren. en alles in de oude stand terugzetten

Onderstelager zit een dekseltje op kun je ook verwijderen zonder krom te maken... Misschien kun je het lager ook nog vervangen als je eraan kunt komen.

Bedankt Cor!

Ik ga dit volgende week eens proberen. De stelbout op het stuurhuis is een enorme inbusbout. Deze maat inbussleutel heb ik niet liggen en zal ik dus eerst aan moeten zien te komen. Hoeveel raad je aan om in eerste instantie aan te draaien? een kwartslag?

Verder als ik de stelbout er helemaal uit draai, springen de onderdelen dan niet weg (heb geen idee hoeveel kracht er achter staat), en kan ik alles op die manier weer netjes terug stoppen?
En loop ik niet het risico dat de tandheugel en het tandwiel van elkaar kunnen verdraaien als ik de stelbout er helemaal uit haal of is de speling die op die manier ontstaat nooit groter dan de diepte van de tanden?

joeri3000 0

13 jaar

In mijn bericht van 20 augustus heb ik dat omschreven. Let aub goed op!!! Als het stuurhuis strakker staat en er is een defect kan het wel eens gaan blokkeren. Als je er zeker van bent dat dat niet het geval is zul je niet meer dan ongeveer een kwart slag kunnen stellen, of men moet het de eerste keer veel te los hebben gezet..

Als je de bout er helemaal uit wilt halen moet je oppassen dat je de bout later niet 1 of een halve omwenteling te los of te vast laat zitten. Ook mag je met een losse bout beslist niet aan het stuur draaien.er kan dan misschien een tand verspringen. Achter de bout zit een hele zware veer die springt niet weg. De spanning is er echt al af. Met een sprijdtangetje kun je hem pakken evenals het drukstuk. Dat drukstuk mag niet gedraaid teruggezet worden. verstandig is om voor je begint met een centerpunt op de rand van de inbus een aftekening te maken. Als je die ook maakt op het dezelfde plaats op het stuurhuis(niet op de borgmoer) Weet je precies wat je doet.

Aan jou uitleg te lezen is dit wel degelijk een punt in je ophanging. Ik heb de superstrutt ophanging ook onder mijn auto zitten. En precies de zelfde problemen gehad.

Het gebonk komt van je Lower arm no1 en de kleine figure 8. Dit zijn 2 delen van je ophanging waar nu waarschijnlijk speling tussen zit.
In jou beschrijving staat dat die delen NIET gecontroleerd zijn. Hierdoor komt het dat je auto veel aan het ''''zoeken'''' is.

De lower arm no1 is een rechte draagarm die aan je fusee vast zit. De figure 8 zit ergens halverwege vast aan die Lower arm no1. Dit punt is slecht.

Celicawsift 0

13 jaar

Waarom is het toespoor voorzijde niet gecorrigeerd? Deze ligt buiten de tolerantie!

jeroen5305 0

13 jaar

Bovenstaande adviezen zijn opgevolgd. Probleem is echter nooit opgelost.
Auto is inmiddels verkocht.

joeri3000 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.