auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf II : 10 volt bijladen ipv 12 volt

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: PF

Hallo allemaal,

Zoals ik in de titel aan geef zit ik met het volgende probleem:
Bij een koude motor(!) laadt de dynamo maar 10 volt bij in plaats van 12 volt. Wanneer het toerental boven de 3000 rpm is geweest laadt ie wel gewoon bij.
Heb de koolborstels in de dynamo al gewisseld en tevens een nieuwe dynamo geprobeert maar het probleem blijft terugkomen.

Ook heb ik gekeken naar de volgende punten:
- achteraf ingebouwde audio installatie (spelend, niet spelend en voedingskabel ontkoppeld)
- achterad ingebouwde centrale deurvergrendeling (wel vocht in aansluitingen maar ook losgegooid)
- electrische stoelverstelling Recaro's (ook los gegooid)
- kabels van accu naar dynamo

Toch blijft het probleem weer terugkomen.

Weten jullie toevallig nog andere dingen waar ik naar kan kijken??

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Stanis (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk de stator kapot of mindiode of plusdiode
in ieder geval werken maar 2 van de 3 stators
er zitten 3 stators in die spanning geven (120graden fase verschoven)
als er 1 niet doet kan hij dus niet meer 100% werk leveren waarschijnlijk doet hij het maar 60% van capiciteit die hij stationair heeft (en die is weer 50% dacht ik)
dus dynamo laten reviseren of ruil dynamo monteren

Bedankt voor je snelle antwoord.

dit is nou net het mooie,
heb er al een nieuwe dynamo op gehad en toen deed ie het nog niet zoals het moet.
het is in ieder geval niet zo dat mijn accu leeg loopt in 2 dagen ofzo...

Stanis 0

14 jaar

- probeer eens een andere multimeter (en niet zo'n 5 euro ding van de bouwmarkt)
- massakabels checken, meet eens tussen blok en minpool accu moet < 0.1 V zijn.

MDZNL 85

14 jaar

Lees nu dit pas: [quote=Stanis]Wanneer het toerental boven de 3000 rpm is geweest laadt ie wel gewoon bij.[/quote]
Dynamolampje in je dashboard waarschijnlijk kapot. Daardoor wordt de dynamo niet meer bekrachtigd. Pas bij hoge toerentallen zal hij door het restmagnetisme alsnog bekrachtigen.

MDZNL 85

14 jaar

Dan moest ik daar vanavond maar eens ff naar kijken.
alvast bedankt iig

Stanis 0

14 jaar

[quote=MDZNL]Lees nu dit pas: [quote=Stanis]Wanneer het toerental boven de 3000 rpm is geweest laadt ie wel gewoon bij.[/quote]
Dynamolampje in je dashboard waarschijnlijk kapot. Daardoor wordt de dynamo niet meer bekrachtigd. Pas bij hoge toerentallen zal hij door het restmagnetisme alsnog bekrachtigen.[/quote]
dat is een ledbij een golf II; met daaroverheen een weerstand. hele zooitje zit op een flexibele print achter de tellerklok en gaat nog wel eens los.

Even testen, een 5 watt lampje tussen D+ op de dynamo, en pluspool van de accu zetten. Werkt hij dan naar behoren heb je idd een probleem in de bedrading of bovengenoemd lampje.

Wat overigens ook veel voorkomt is een slechte massa naar de dynamo. Alles schoonmaken, en voor het mooie moet je de steun even van het blok halen. (losse universele massalus monteren is sneller)

audia4 0
badge

14 jaar

allemaal bedankt!

zat em achteraf alleen in de massa. heb alles schoongemaakt en wat nieuwe kabelschoentjes op de kabels geknepen.
alles werkt weer zoals het hoort.

nogmaals bedankt!

Stanis 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.