Volkswagen Golf II: vw golf 2 koppaking vervanging, hulp nodig!?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i NZ

nou mensen, ik heb een golf2 staan waarvan de koppakking lek is,en alle overige pakkingen ook, dus olie en kvs aan alle kanten.
motor opzichzelf loopt goed, geen getik, overmatig olie gebruik etc. raar maar waar.

nou heb ik een paar vraagjes, ik heb de luchtfilterbehuizing weggehaald, distributiekap, kleppendeksel, nokkenas-spatplaat, v-snaar, distributieriem, verdelerkap, bougies, bougiekabels, bobine.

maar ik krijg de nokkenastandwiel niet los?? ik heb het geprobeerd met de tip die ik had gelezen: boutje 10 om het schroefje door de poelie, maar toen schoot de hele tandwiel door, terwijl de distributieriem los lag, een beetje weerstand en toen schoot ie weer door.........

kan ik nu die motor weggooien of hoe zit dat, krukas stond zover ik weet niet echt op tijd, omdat ik bezig was met die inbus boutjes erop.

en ook dat stukje met die injector rails etc.., gewoon benzine toevoer eraf hale? en gaskabel eraf? en dan met injector en al uit de motorruimte hale of.........?

en in alle opwinding had ik de stroomverdeler die tussen de cilinderkop en verdelerkap zit ook eraf gehaald (2boutjes) kan dat kwaad?

ja ik weet het mensen, dit is geen profesionele actie, maar ja dit is toch een sloop auto zonder kenteken, dus ervaring opdoen....................

[img]http://img684.imageshack.us/img684/9725/...[/img]

sjonwa

Geplaatst door sjonwa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

71 Reacties

sjonwa (0), 14 jaar geleden

niemand??

ik krijg de poelie echt niet los.

welke kant moet die bout worden gedraaid btw.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Ik kan je wel stap voor stap uitleggen wat je allemaal los moet halen maar in boekwinkel van 2e hands boekel zijn vaak vraagbaken te vinden. En de vraag welke kant moet ik opdraaien dan schiet ik in de lach. Dat boutje zit vast met 50 nm een wiel met 100 nm . Draai eerst een wielmoer los en knoop dat dan goed in (tussen) je oren . In dat nokkenas wiel zitten ronde gaten . Daar steek je staaf ijzer 0.5 meter doorheen. Nu een lange sleutel of een moment sleutel met een dop op de boutkop Succes..

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Tegen de klok in is losdraaien.

sjonwa (0), 14 jaar geleden

[quote=Punt]Ik kan je wel stap voor stap uitleggen wat je allemaal los moet halen maar in boekwinkel van 2e hands boekel zijn vaak vraagbaken te vinden. En de vraag welke kant moet ik opdraaien dan schiet ik in de lach. Dat boutje zit vast met 50 nm een wiel met 100 nm . Draai eerst een wielmoer los en knoop dat dan goed in (tussen) je oren . In dat nokkenas wiel zitten ronde gaten . Daar steek je staaf ijzer 0.5 meter doorheen. Nu een lange sleutel of een moment sleutel met een dop op de boutkop Succes..[/quote]
haha bedankt voor de reactie.

ik heb wel elsa win en haynes enzo, maare als je is weet hoeveel kracht ik al op dat bout heb gezet niet normaal, met een verlengstuk op de dopsleutel en zo. volgens mij is dat echt zonder momentsleutel vastgemaakt voordat ik die wagen had.

ik snap heel goed wat jij bedoelt, ik doe in me achtertuin een a twee autos in de week de remmen vervangen, en die kracht wat er op die bout zit kan ik niet echt vergelijken met een wielbout........zelfs niet vastgeroeste vaste vaste wielbouten...

nokkenaswiel, neem ik aan als de 4 inbus doppen eruit zijn, en het wiel waar de v-snaar op loopt af is.

maar goed bedankt voor je reactie.

sjonwa (0), 14 jaar geleden

[quote=moderator]Tegen de klok in is losdraaien.[/quote]
ja dat deed ik ook, toen kwam er een eigenwijze buurman en die zei dat ik met de klok mee moest draaien, omdat die tandwiel zo draaide, dus vandaar dat ik in de war ben geraakt en hier maar ben komen vragen hoe dat met de nokkenastandwiel bout zat.

bedankt voor de reactie.

ps. toen ik tegen de klok in draaide op de bout (had het wiel wel geblokkeerd) hoorde ik een droge tik, kent het wel als iets zo vast zit en dan met kleine slagjes los tikt, volgens mij hooort dat echt niet zo vast, want hij doet echt niks meer met alle kracht wat ik derop hadgezet.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

wellicht heeft iemand dat met een persluchtratel vastgezet en daar kun je dan wel problemen met hebben , beetje geduld en wat gevriemel en soms eens een goeie slag op de kop van de bout zo krijg je dat wel los . Die bout dan niet meer gebruiken , of ge gaat er nog problemen mee hebben ;

Stanis (0), 14 jaar geleden

Het nokkenastandwiel hoeft er niet persé vanaf. Je kunt ook gewwon de lagers los schroeven (meen 4 lagers) en de nokkenas er met tandwiel en al uit pakken.
Zo heb ik het altijd gedaan met mijn oude gti 8v

mvg Stanis

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjon,

Je bent veel te moeilijk bezig! Waarom wil je de nokkenas los halen ?? Als je de kop eraf halen wilt, kan deze lekker blijven zitten, alleen de 10 kopbouten los draaien en dan komt alles er mee vanaf, dus de nokkenas blijft dan zitten,

Gewoon alles los halen nu, bij het monteren wel de merktekens aanhouden om de boel optijd te zetten, als je niet precies weet wat je doet, laat het dan doen, anders is het 1 keer proberen te starten en je bent wat kromme kleppen verder, ook de ontsteking moet je weer goed zetten ( afstellen )

De koppakking verwisselen is zo gebeurt, stelt echt niks voor..

Uitlaatspruitstuk en inlaat zou ik allemaal laten zitten, dus niet meer los halen dan nodig is, dan pak je de hele boel er zo vanaf met alles nog aan de kop.

Gr Stefan

sjonwa (0), 14 jaar geleden

stefan bedankt voor je reactie, na paar weekjes ziektebed (in de rug geschoten) ga ik weer sleutelen.

nou je zegt dat ik alleen die kopbouten hoef los te halen, ok

maar die nokkenastandwiel moet er toch af??

anders kan ik die zwarte kap toch niet weghalen? die zit weer vast met de waterpomp etc...?

gr.


en dat op tijd zetten snap ik wel, merkteken op krukas en nokkenas

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjon,

Als je de bout van het nokkenastandwiel los hebt, neem je het tandwiel eraf, de nokkenas zelf en de zwarte kap die je beschrijft, kan dan blijven zitten..

Als het goed is zit er in de zwarte plaat een gaatje, als de bout los is, steek je door dat gat een drijvertje of een lang M6 boutje, deze komt dan tegen het nokkenas tandwiel aan, even een tikje met de hamer er tegen en de poulie komt los van de as.

Succes..

Gr Stefan

sjonwa (0), 14 jaar geleden

hoi stefan,

ik had met veel moeite de bout van het nokkenastandwiel afgekregen.

vervolgens de 2 benzine leidingen afgekoppeld.
carterslangen.
elektra stekkers etc.

kopbouten op volgorde volgens vraagbaak losgenomen.

cilinderkop er met inlaat en uitlaatspruitstuk afgenomen, wat ik nu zie kan ik niet helemaal plaatsen.

de nokkenastandwiel stond op tijd met de merkteken op de zwarte plaat, aan de onderkant van cilinderkop heb je die 8 kleppen zetten.

7 van de acht zijn netjes vlak, maar 1 steekt uit, en wat ik al opmerkte, is dat de auto een luide tikgeluid had op zn laatste 15 km.

ik zal er zo een foto van maken, ik krijg de inlaat niet van de cilinderkop af en die bouten van de uitlaatspruitstuk zijn verroest, heb al weken wd40 erop gespoten maar krijg de doppenset er niet op, ook niet metbehulp van een hamertje.

maar in ieder geval, de motor liep altijd goed, alleen de laatste 15 km dus de laatste start na 2 maanden stil, kreeg hij die luide metaal tik, en nu zie ik dit, is de cilinderkop nu niks meer waard? of kan ik dit nog goed krijgen? het gaat dus om het 4e rondje van rechts. bovenaf gezien.

mvg

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjon,

Dat is vreemd, wellicht is dat een kromme klep, zie je ook een afdruk op de zuiger staan ?

De klep die kapot is kun je laten repareren of het zelf doen, zou ze wel even allemaal controleren en erachter proberen te komen waardoor dit onstaan is, nu zou ik de nokkenas wel even eraf halen, net zoals de klepstoters, misschien is het wel een stoter.

Maar die klep die nu gedeeltelijk open staat, zie je dan ook dat de nok van de nokkenas omlaag staat of dat niet ?

Als je de inlaat of uitlaat er toch nog afhalen wilt, wees dan slim en ga even langs een vriend met een luchthamer, dan lukt het wel, zo loop je de kans dat de de kop rond draait en dan ben je nog langer bezig, het zit vaak goed vast..

Gr Stefan

sjonwa (0), 14 jaar geleden

hoi stefan,

uitlaatspruitstuk is eraf hoor ! weliswaar met 1 afgebroken bout, een halve pot wd40 en flink de dop 11 op het moertje gehamerd.

de inlaat ging wat makkelijker alleen 1 van de middelste imbus bouten was de kop dol gedraaid , joh.

maar ik heb daar een maatje groter torx ingeslagen en toch nog opengekregen, bout vervangen, maar goed.

foto's staan er met 1 min op, van de boven , zij, en onderkant van de cilinderkop, dan hoor ik het wel van jullie !!!!!

MVG

rfbroek (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Sjon,
....
Uitlaatspruitstuk en inlaat zou ik allemaal laten zitten, dus niet meer los halen dan nodig is, dan pak je de hele boel er zo vanaf met alles nog aan de kop.

Gr Stefan[/quote]
@Stefan - Moet dat spul er niet allemaal van af als je de kop wil laten vlakken?

@ Sjon - En volgens mij is het normaal dat die 2 kleppen een stukje openstaan - zo te zien staat de nokkenas in een stand zodat ie ze open duwt, kijk maar s goed naar de stand van de nokken!

Gr Ronald

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ronald,

Ja dat is dan wel makkelijker,

Maar ik zie nog niks vreemds, Sjon draai die nokkenas even los en haal hem eruit, dan zullen de kleppen mooi gesloten zijn.

Mocht je wat aanhaalmomenten nodig hebben, dan roep je maar even..

Je ziet wel dat er iets met de verbranding aan de hand is / was..

Gr Stefan

sjonwa (0), 14 jaar geleden

bedankt voor de reacties

stefan, als ik de nokkenas eruit, krijg ik dan geen moeite om hem weer erin te zetten mbt optijd zetten etc

of draait het allemaal om de stand van de nokkenas, en als de nokkenas eruit is, staat de cilinderkop neutraal?

en ik draaide net aan de nokkenas, maar enkel die 2 kleppen die open zijn willen bewegen, de andere kleppen bewegen niet, daar schiet de nokkenas gewoon overheen, is dat juist?? of zit iets vast?

en ook nog, hoe kan ik de klepstoters controleren, omdat bij de laatste rit van de motor, tikte hij nogal.

mvg

sjonwa (0), 14 jaar geleden

[quote=rfbroek][quote=stefan84]Sjon,
....
Uitlaatspruitstuk en inlaat zou ik allemaal laten zitten, dus niet meer los halen dan nodig is, dan pak je de hele boel er zo vanaf met alles nog aan de kop.

Gr Stefan[/quote]
@Stefan - Moet dat spul er niet allemaal van af als je de kop wil laten vlakken?

@ Sjon - En volgens mij is het normaal dat die 2 kleppen een stukje openstaan - zo te zien staat de nokkenas in een stand zodat ie ze open duwt, kijk maar s goed naar de stand van de nokken!

Gr Ronald[/quote]
ja maar ik kan de nokkenas rondje om draaien, gaan ze nog niet dicht, verschuiven allebei wel een beetje, maar de andere 6 kleppen bewegen niet?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zet even het tandwiel erop en draai de bout erin, zet er een sleutel op en draai hem een paar keer helemaal rond, je zult zien dat ze allemaal open en dicht gaan..

Klepstoters kun je ook controleren, normaal kun je ze proberen in te drukken met een wig o.i.d en dat zou niet mogen zonder al te veel kracht, de stoter die makkelijk wat omlaag gedrukt kan worden ( mm ) is vervuild of defect, het beste kun je ze dan alle 8 vervangen, kosten een 14 euro per stuk.

Als je de nokkenas los haalt, draai dan eerst de buitenste lagerschalen los, en erna de binnenste, maar let op! Leg ze op volgorde, verwissel ze niet met elkaar, dus ook de lagerschalen( kap ) niet omdraaien zodat hij op de kop staat, dit is heel belangrijk.

Hoe je de nokkenas eruit haalt of monteerd doet er niet toe..

Dat wat je voelt als je de nokkenas verdraait, is normaal..

Gr Stefan

sjonwa (0), 14 jaar geleden

oke stefan bedankt voor je reactie, nu komt al een paar dingen helder.

alle klepstoters behalve de laatste aan de rechterkant bewogen niet, de laatste kon ik zo 1 cm indrukken, dus dat zal wel die getik zijn.

dus als ik de nokkenas rustig een paar keer rond draai, wat ik nu deed, zal er niks opengaan? en met de tandwiel een paar keer wel?
hmm vreemd maar ok ik zal het zo wel ff testen als ik thuis ben.

en beedankt voor de nokkenas advies, met de lager schalen bedoel je de omhulsels waar die 2 bouten in gaan toch, dus die moeten precies in de positie liggen hoe ze nu liggen.

gr

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Sjon er staan nummers op die lagerkappen. Je kan ook zien aan de tapeindgaten dat je die kappen niet om kan draaien. Let er op. Veel plezier met je hobby.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, die omhulsels met die 2 moeren..

Nee ik bedoelde dat je even het tandwiel en de bout erin moest draaien om de nokkenas makkelijker rond te draaien om dat te testen..

We zijn benieuwt.

Gr Stefan

rfbroek (0), 14 jaar geleden

[quote=sjonwa]ja maar ik kan de nokkenas rondje om draaien, gaan ze nog niet dicht, verschuiven allebei wel een beetje, maar de andere 6 kleppen bewegen niet?[/quote]
Dat is wel typisch.. Die had ik nog niet meegemaakt.

Misschien zijn de klepstoters leeg gelopen? Dat verklaart misschien dat die 6 dicht blijven.

Dat verklaart niet dat die andere 2 open blijven, tenzij de stelen krom zijn.

Ik denk dat Stefan een en ander beter weet :-)

Gr Ronald.

sjonwa (0), 14 jaar geleden

oke stefan ik had de nokkenastandwiel erin gedraaid.

5 keer rond gedraaid met een sleutel.

2 middelste kleppen sluiten, 2 andere kleppen gaan weer open, dan sluiten ze weer, dan weer 2 andere etc.

zo klopt dat??

maar ik kan geen stand vinden dat alles gesloten blijft, alles moet toch gesloten blijven voor vlakken?

want ik wil heel graag de cilinderkop wegbrengen om te vlakken zodat ik alles kan opbouwen, maar ik moet wel weten of het nog goed is.

klepsteelrubbers, hoe vervang ik dat?

en de klepstoters? kan ik die gewoon uitnemen? na verwijdering van de nokkenas? en is het beter om dat voor het vlakken te doen of erna?

en wat is een gemiddelde prijs voor het vlakken en afpersen van een cilinderkop?

mvg

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjon,

Heel simpel, alle kleppen sluiten als je de nokkenas eruit draait, doe dit maar eens.

Klepsteelrubbers kun je beter laten vervangen, nu de kop eraf is is het wel wat makkelijker, maar als hij nog gemonteerd zit moet je zowiso iets maken om de schotel omlaag te drukken, en de cilinders moeten onder druk blijven staan, anders valt de klep de motor in, heb toen ook iets zelf gemaakt en het werkte perfect, zie foto :

Met de kop nog gemonteerd :

[url=http://img143.imageshack.us/i/dsc00298r....][img]http://img143.imageshack.us/img143/7033/...[/img][/url]

Met de kop eraf gehaald :

[url=http://img35.imageshack.us/i/dsc00293bv....][img]http://img35.imageshack.us/img35/8881/ds...[/img][/url]

Kleppen / veren / klepsteel rubbers na de-montage :

[url=http://img413.imageshack.us/i/dsc00303f....][img]http://img413.imageshack.us/img413/6637/...[/img][/url]

Origineel gereedschap voor klepsteelrubber erop te drukken ( links ) en eraf te trekken ( rechts ) :

[url=http://img402.imageshack.us/i/dsc00294fd...][img]http://img402.imageshack.us/img402/8097/...[/img][/url]

Demonteer de nokkenas en je ziet dit ( alles gesloten ) :

[url=http://img36.imageshack.us/i/sdc10175v.j...][img]http://img36.imageshack.us/img36/630/sdc...[/img][/url]

Klepstoters kun je eruit halen, gaat makkelijk met een magneet bv, zet ze ook weer hetzelfde terug/

Voor je hem naar een revisie bedrijf brengt zou ik hem 'kaal' brengen, scheelt in de kosten, maar dat is ook maar minimaal, vlakken zou ik niet doen of is niet nodig als de motor niet flink warm is gelopen, afpersen zal een paar tientjes gaan kosten, dan kan hij gelijk controleren of de kop scheef is of niet..

Gr Stefan

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Hoi stefan

cilinderkop is inmiddels ontdaan van nokkenas en klepstoters

ik zal em aankomend week laten vlakken

en een momentsleutel, pakkingen etc aanschaffen

je hoort van me !

gr

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Sjon,

Hou ons even op de hoogte, ik ben benieuwt..

Gr Stefan

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Hoi stefan

vandaag 29mei cilinderkop weggebracht om te vlakken.

aankomend week ophalen.

tevens een momentsleutel aangeschaft, namelijk een mannesmann a-183 28-210 nm.

ik neem aan dat dat genoeg moet zijn voor dit eenmalige afstel werkzaamheden.

Heb je trouwens ervaring met de koppakkingensetjes van ebay duitsland? is allemaal wel tuv goedgekeurd, maar of het kwalitatief wel houd?

prijs ligt in ieder geval wel een stuk lager dan brezan, 50 euro zo een set bij ebay duitsland.

ook ben ik nu bezig met de peugeot van me vriendin, hebben gister ff voor 300 euro aan onderdelen gehaald (remmen,filters,distributieset,waterpomp,bougies etc)

haha

gr

ps. je had het over de lagerschalen, nou zei de revisiebedrijf tegen mij dat ze de lager schalen ook eraf trekken voor het vlakken, maar hoe weet ik nu of hun het wel op de juiste manier doen wat jij hebt voorgeschreven, terwijl ik zoveel voorzorg heb genomen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Niet :D, een revisie bedrijven hebben er genoeg er varing in. Ga er gewoon van uit dat ze weten wat ze doen :)

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Fordmonteurtje, daar ging ik ook van uit, tot ik net werd gebeld.

Dat het 50 euro extra zou gaan kosten, omdat de kleppen eruit moesten om te vlakken. daar een paar kleppen ietwat uitstaken.

Nokkenas en klepstoters waren al verwijderd.

Ik heb er maar van af gezien, en ben opzoek naar een andere cilinderkop? beste mogelijkheid?

gr

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sjon dat lijkt mij niet verstandig , Kleppen moesten er toch al uit om de afdichtingen te vernieuwen . Kan je ook gelijk zien of er een klep een klap heeft gehad. Dacht je dat een sloopkop al voor je gevlakt was en gecontroleerd.???? Groetjes.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

idd, gewoon zelf ff er uithalen (of laten doen). Weet je zeker dat het goed is (of er zit een scheur in)

sjonwa (0), 13 jaar geleden

cilinderkop zit er weer op (evenals inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk)

to do:

uitlaatspruitstuk aan de uitlaat vastmaken
vacuumslangen controleren

restant aansluiten

oliefilter plaatsen, olie vullen 15w40

water vullen ipv kvs (voorlopig) lekkage zoeken

op tijd zetten, distributieriem plaatsen

alles nalopen

accu erin

starten?

sjonwa (0), 13 jaar geleden

heb de distributieriem erop gelegd, aan de krukas gedraaid, maar wilt niet rond ?

sjonwa (0), 13 jaar geleden

alles zit erop,

behalve

v-snaar, benzine leidingen & bougiekabels...

ff afronden, en hopelijk start ie..

distributieriem ligt er nu trouwens goed op.

alleen schroefje van de waterpomp is in het plastic bakje gevallen achter de dynamotandwiel

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Die hamerkopbout . Vast zetten met een C clipje of een draatje er om heen. Hopelijk vind je hem snel weer terug. Doe je als laatste wat olie op de nokkenas voor de smering en start eerst de motor zonder ontsteking om de olie op druk te zetten. Olie zit nu nog in het carter en het filter ??? ook nog leeg? Zo'n injectie-motor slaat met een tel aan dus smering moet er zijn bij 2000 t/ min. Succes.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

hoi punt, voor vandaag ben ik ff klaar.

zit geen olie nog in de carterpan, en oliefilter zit er nog niet op, doe ik morgenochtend vullen.

nokkenas zit nog onder de olie, heb de cilinderkop van een andere 1.3i motor lopend uit een sloop auto gehaald, die was recent al gereviseerd, alleen had ik geen mogelijkheid, om het hele blok om te wisselen, dus de cilinderkop met in en uitlaatspruistuk overgezet.

wel nieuwe koppakking ertussen gezet.

dus ik moet eerst starten met bobine eraf of zo? hoe werkt dat?.

en ik heb wel nog 2 problemen,

1- wat is de retour en toevoer van de benzine slang, en waar moet dat precies zitten op het injectie rail

2- in welke volgorde moeten de bougiekabels vanaf de verdelerkap

en wat betreft de schroef van de waterpomp, ik haal morgenochtend wel dat wiel van de dynamo wel eraf, dan kan ik als het goed is het schroefje zo eruit pakken.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nee je kan ook gewoon de bougie's eruit laten en hem dan rond laten gaan ( 30 sec met tussen pozen, anders kun je ook een nieuwe startmotor kopen :) )

Zet de motor op Bdp, kijk waar de rotor heen wijst, dat is bougiekabel 1 ( distributie zijde ) zet de auto in de 5 en trek hem een stukje naar voren, het volgende punt is bougiekabel 3, erna 4 en als laatste 2.

Zie je op de eerste foto de aan en afvoer niet meer ? ( Onder = retour ? )

Voor je hem met de sleutel start, draai de motor dan ff met de hand rond, als hij niks raakt kun je starten, zo voorkom je schade..

Maar draait hij nu wel rond ?

Gr Stefan

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Hoi stefan, bedankt voor je snelle reactie, ga straks nog ff rommelen denk ik ermee..



[quote=stefan84]Nee je kan ook gewoon de bougie's eruit laten en hem dan rond laten gaan ( 30 sec met tussen pozen, anders kun je ook een nieuwe startmotor kopen :) )[/quote]
dus je bedoelt dat ik 30 seconden lang moet blijven doorstarten zonder bougies erin?


[quote=stefan84]Zet de motor op Bdp, kijk waar de rotor heen wijst, dat is bougiekabel 1 ( distributie zijde ) zet de auto in de 5 en trek hem een stukje naar voren, het volgende punt is bougiekabel 3, erna 4 en als laatste 2.[/quote]
heeft geen 5e versnelling dus 4e ook goed? haha


[quote=stefan84]Zie je op de eerste foto de aan en afvoer niet meer ? ( Onder = retour ? )[/quote]
nou het is namelijk zo, ik heb de complete inlaatspruitstuk inclusief injector rail van die andere golf erop gezet, maar die verschilt met die van mij...
is breder lijkt wel, en niet van plastic.

maar jij bedoelt de slang die van onder erin ging (onder het rondje die boven een vacuumslangetje heeft) is de retour?

en toevoer slang moet OP het injector rail? bovenop?


[quote=stefan84]Voor je hem met de sleutel start, draai de motor dan ff met de hand rond, als hij niks raakt kun je starten, zo voorkom je schade..

Maar draait hij nu wel rond ?[/quote]
draait nu goed rond, compressie van de bougies goed, soepel, meerdere slagen gemaakt aan de krukas.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja klopt, de retour is die onderop de druk regelaar..

In de 4 is ook goed :) haha..

Bougie's gewoon even eruit halen, en starten, dan draait de motor makkelijker rond..

Als je dat doet, kun je beter even de zekering of het relai van de brandstofpomp eruit halen, anders word er brandstof ingespoten en indien je een kat hebt, is dat niet zo goed voor hem..

Ow ja, ik zou het trouwens gewoon bij een 10W40 houden..

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sjon bij het starten gaat het niet om die 30 sec. maar er moet oliedruk zijn voordat de motor aanslaat. Je kunt daarom ook eerst het oliefilter vullen . Trek wel de bobine- aansluiting los want brand of een overslaande bobine moet je niet hebben. We wachten in spanning . M v.g.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

auto loopt, en blijft lopen.

alleen klinkt ie netals een harley !!

hoort duidelijk dat ie op 2 of 3 cilinders loopt

help!!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

John,

Maak ff een foto van je bougiekabels ( ook de verdeelkap op de foto zetten )

Waarschijnlijk heb je een bougiekabel verkeerd zitten :)

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[img]http://img512.imageshack.us/img512/9226/...[/img]

verdelerkap zijaanzicht

alles getekend hoe het nu erop zit

stefan84 (0), 13 jaar geleden

En nu het belangrijkst, waar wijst de rotor heen ( welk nummer op tekening ) als de motor op bdp staat ?

sjonwa (0), 13 jaar geleden

het koperen stukje wijst naar de 1

sjonwa (0), 13 jaar geleden

met bdp bedoel je toch, dat als de nokkenas tandwiel op tijd staat (merkteken)

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sjon de nokkenas draait als je bij de ontsteking staat tegen de klok in . In de rand van de ontsteking zit een groefje en daar moet de bougie van cilinder 1 komen. Vervolgens de 3 de 4 en 2 . Starten en draaien. Dat wordt dus champagne vanavond.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja beide merktekens moeten goed staan, dan moet de rotor naar nr 1 wijzen,

Erna komt nr 3, ik weet niet welke kant de rotor opdraait, maar als hij de andere kant op gaat, dan moet je bougie kabel 2 en 3 verwisselen op de verdeelkap..

Draait hij toch de goede kant op, dan kan het zijn dat het merkteken niet goed stond, en dan moet je ze allemaal verzetten, maar eerst ff controleren.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

rotor draait tegen de klok in.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Sjon de nokkenas draait als je bij de ontsteking staat tegen de klok in . In de rand van de ontsteking zit een groefje en daar moet de bougie van cilinder 1 komen. Vervolgens de 3 de 4 en 2 . Starten en draaien. Dat wordt dus champagne vanavond.[/quote]
rand van de ontsteking? foto of plaatje ervan?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Haal de verdeelkap eraf en kijk of die rand waar deze opvalt, je ziet een kerfje

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Sjon de motor loopt al ....dus 2 kabels staan al goede. Probeer kabels van cil 2en 3 met elkaar te ruilen of 1 en 4 met elkaar wisselen . Als je het fout doet hooguit een knal maar dat is alles . Probeer wat .

sjonwa (0), 13 jaar geleden

dus 2-3 of 1-4

hmm ok morgenochtend

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Haal de verdeelkap eraf en kijk of die rand waar deze opvalt, je ziet een kerfje[/quote]
zal morgenochtend kijken, trouwens nog een vraagje

alle slangetjes etc etc was een hoofdpijn zeg, maar nu weet ik niet precies waar alle vacuumslangen moeten zitte,

1 slang zit nergens in ? heb je misschien een tekening?

sjonwa (0), 13 jaar geleden

hoi stefan en punt,

ik heb verschillende combinaties geprobeerd op de verdelerkap, en andere bougies gezet.

heb hem met 2 combinaties aan de praat gekregen, maar nog niet mooi op 4 cilinders..

ten einde raad

sjonwa (0), 13 jaar geleden

kan het niet zijn dat ik de benzine slangen verkeerd om heb gezet?

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Sjon de motor loopt al ....dus 2 kabels staan al goede. Probeer kabels van cil 2en 3 met elkaar te ruilen of 1 en 4 met elkaar wisselen . Als je het fout doet hooguit een knal maar dat is alles . Probeer wat .[/quote]
he de motor net op cilinder 1 en 4 laten lopen, en hij liep precies hoe hij ook met alle kabels erin liep.....

alles geprobeerd gewisseld etc

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als je de benzineleidingen wisselt dan komt er geen vloeistof bij de injectors. Meet als het bij alle wisselingen van de bougiekabels niet wil de compressie. Zo kan je het een en ander uitsluiten.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

hoe kan ik de compressie meten?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Daar heb je een compressiemeter voor nodig. Het is een manometer met terugslagklep zodat de opgebouwde druk blijft staan om af te lezen. De steel die aan de klok zit druk je met tussenkomst van een conisch rubber in het bougiegat en dan door een HULP laten starten tot de aanwijzing niet hoger gaat. Misschien is er iemand in je kennisenkring iemand die er een heeft . Een geoefend oor kan aan de manier van starten ook horen of het mechaisch goed zit bij jouw motor. Groet.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Zoals je ze eerst had zitten, dan 2 met 3 verwisselen..Dus gewoon omdraaien..

Of de ontsteking staat verkeerd ( volgorde ) of er is een mechanisch defect waarom de motor hetzelfde loopt zonder de 2 bougiekabels erop.

Maak anders ff een opname tijdens het starten en als de motor loopt en plaats die eens hier..

De vacuumslangetjes moeten ook goed zitten uiteraard...

sjonwa (0), 13 jaar geleden

heb het kerfje op de rand van de ontsteking gevonden, vanaf daar 1-3-4-2 geplaatst tegen de klok in.

loopt nog steeds hetzelfde.

compressie nog niet gemeten

zal vandaag of morgen een opname voor je maken en plaatsen, was enkele dagen niet thuis

gr

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Beste sjonwa...ik zou het op prijs stellen als je eens stopt met citeren...het leest voor geen meter en we hoeven niet alles 2x te lezen.
Het citeren draagt ook niet bij aan de oplossing van jou probleem.
Gewoon antwoorden volstaat, tenzij je een bericht wilt aanhalen dat wat verder terug staat.

mvg, Hans
Moderator Problemcar.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Hans, ik begrijp het dat jij het niet vind lezen, en dat jij niet alles 2x wilt lezen, en dat jij vind dat het citeren niet bijdraagt aan het oplossen van mijn auto's problemen.

Maar, als er in dit topic 64 berichten staan, is het wel prettig om te weten welke reply er bij welke reply hoort.

Ik zal er speciaal voor jou rekening proberen mee te houden Hans.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Beste sjonwa...je moet nu niet zo bijdehand gaan doen..ik heb trouwens al jou puntjes ook verwijdert en jou bericht dat je het topic weer even opgeltild hebt.
Wanneer er niemand reageerd, zal je voor lief moeten nemen dat: OF niemand een antwoord voor je heeft OF dat men niet de hele dag achter de pc zit om op jou probleem te wachten.
Geduld is een schone zaak en vooral op dit forum waar de bijdragen worden gedaan op basis van puur vrijwilligheid (gratis dus).

mvg,
Hans.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

Ik heb een hele nieuw stuk in mijn topic's, die ik omhoog had getild geschreven, met andere diagnoses..

Waar mensen op zouden kunnen reageren.

Omdat het niet prettig is, als er 2 of meer van dezelfde topics worden aangemaakt.

Juist ofniet?

En ik heb nergens geschreven, dat ik haast met iets heb, anders zou ik hier niet zijn, maar allang in een auto-garage, maar omdat ik zelf ook het een en ander wil doen..

Dan zie ik graag dat je mijn bericht weer terugplaatst, want ik vind dit wel absurd Hans..

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste sjonwa

Een moderator neemt een handeling die hij nodig acht.
Indien je het ergens niet mee eens bent stuur dan mail richting die persoon.
Het is niet de bedoeling je ongenoegen te uiten in een topic..

Wij staan altijd open voor commentaar, botte mails beantwoorden wij niet.

Moderator Problemcar

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Beste sjonwa
Indien je het ergens niet mee eens bent stuur dan mail richting die persoon.
Het is niet de bedoeling je ongenoegen te uiten in een topic..[/quote]
Zeg dat maar tegen je collega

Tabee!

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Sjonwa

Gezien je geen enkel respect op kunt brengen sluit ik het Topic.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.