close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Koppeling is op volgens mij?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 AFT

Hoi,

rij nu al weer een paar dagen in een golf 3 1.6 motorcode AFT.

sinds dag 1 al opgemerkt dat als je de gaspedaal dieper dan de helft intrappen, de toeren omhoogschieten, maar de auto niet.

neem aan dat hierbij de koppelingsplaat niet meer in orde is?

heeft iemand hier een schema en/of aanhaalmomenten voor.

en wat moet ik allemaal in huis hebben voor dit klusje?

bvd

gr

Geplaatst door

sjonwa (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klinkt inderdaad als een versleten koppeling (laat ff controleren door een monteur voor de zekerheid),maar hoeveel ervaring heb je met sleutelen? Want als je het nog nooit gedaan hebt dan zou ik er niet aan gaan beginnen,maar als je handig bent en logisch nadenkt dan lukt het wel.

ricky 10
badge

14 jaar

Als het goed is zit er een zelf stellende koppelingskabel op..Controleer deze eens, is dat goed, zal inderdaad de koppeling versleten zijn..

Net zoals Ricky al zegt, het is simpel als je enige kennis hebt..

Doe je het toch zelf, vervang dat niet alleen de plaat, maar een complete set met drukgroep / drukplaat..Controleer dan gelijk even de keerring van krukas en bak, als deze lekt kun je hem gelijk mee vervangen omdat de boel er dan toch af ligt..

Het werkt hetzelfde dan bij de andere golfjes 1 - 2 - 3 etc..Motor even ondersteunen, als de bak los is moet deze eerst gedraait worden anders krijg je hem niet ertussen uit omdat de flens van de aandrijfas achter de motor blijft hangen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

volgens mij heeft ie het nu echt begeven, ik was bijna thuis en ik denk waarom voelt die pook nou zo losjes.

normaal gesproken heb je netals bij een ferarri zo van die gleuven waar je voelt dat de pook ingaat, 1 2 3 4 5 en achteruit

maar nu lijkt het alsof die gleuf van 1 en 3 gewoon 1 gleuf zijn ipv een stukje ertussen

en gaat ook moeilijker in versnelling

ik heb nu een setje van luk besteld koppelingsplaat en nog iets

wie o wie kan mij hierover uitsluitsel geven, of dat de bak zelf niet kapot is ofzo??

alvast bedankt

sjonwa 0

14 jaar

kontroleer even je schakelechanisme onder de motorkap net achter je motor dat zal wel verleten zijn

Zet de motor eens uit en kijk of hij dan wel goed schakeld, doet hij nog zo belabberd, laat dan eens iemand bij het mechanisme kijken terwijl je door de soep roert ( pook ) Kijk dan eens of je nergens speling ziet, dus niet hem in de versnelling zetten maar gewoon wat van links naar rechts / voor en achter bewegen.

Dit zal niks met je koppeling zelf te maken hebben vrees ik..

De bak zelf zal ook niet zo snel kapot gaan, eerder een probleem in het mechanisme.

Persoonlijk haal ik liever de koppelings set op, neem dan de oude mee en vergelijk even, dan heb ik zeker weten de goede..

Mocht je de bak eraf halen, controleer dan gelijk de lange drukstift, en het druklagertje, daarvoor moet je even het groende deksel aan de zijkant van de bak eraf wippen, monteer dan wel een nieuw dekseltje want anders gaat hij zeker weten lekken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hoi ik zal een skijken onder de kap bij het mechanisme gedeelte

koppelingsset heb ik via ebay duitsland besteld op motorcode ( toch €100 goedkoper dan de brezan voor dezelfde merk en set)

als de bak eraf is zal ik dat ook controleren, en druklager moest altijd worden meevervangen dacht ik ? 10tje bij de brezan?

sjonwa 0

14 jaar

Druklager zit bij deze motor niet op de koppeling zelf, maar achter het groene deksel aan de zijkant van de bak en dit zit ook niet inbegrepen bij de koppelings set..

Koppelings set die je nodig hebt moet 200mm zijn..

stefan84 0

14 jaar

hmmm

dus je zegt in principe dat de druklager hier ook vervangen kan worden zonder dat de bak eraf hoeft?

en ik heb net een beetje gerommeld aan de stangen boven op de bak, en ja ontzettend veel speling, ik hoef niet hard te duwen en je hoort dat scherpe klik al dat ie in een versnelling gaat. is het misschien de druklager dan?

kom er wel ontzettend lastig bij met alle kabels daar

gr

sjonwa 0

14 jaar

Sjon,

Voor alleen het druklager of stift hoeft de bak er niet vanaf,

Druklager zie je mooi op de stift zitten op deze foto :

[url=http://img829.imageshack.us/i/dsc00134m....][img]http://img829.imageshack.us/img829/662/d...[/img][/url]

Het druklager zal je probleem niet veroorzaken..

Het in toeren omhoog vliegen zonder er echt snelheid bij te krijgen ligt gewoon aan een versleten ( vettige ) koppelingsplaat.

Ziet er zo uit bij jou :

[url=http://img405.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img405.imageshack.us/img405/500/s...[/img][/url]

En de nieuwe set :

[url=http://img412.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img412.imageshack.us/img412/3927/...[/img][/url]

Hier zie je mooi de drukplaat waar de stift tegenaan duwt :

[url=http://img707.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img707.imageshack.us/img707/8031/...[/img][/url]

Verwijder je het groene deksel dat aan de zijkant van de bak zit, dan zie je dit : ( Druklager + hevel, en deze scheuren ook nog wel eens graag waardoor het koppelingspedaal op de bodem blijft liggen )

[url=http://img808.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img808.imageshack.us/img808/218/s...[/img][/url]

Het 'raar' schakelen waar je over praat, zal voor 99% in het mechanisme zitten, even goed kijken waar hij precies speling op heeft, die onderdelen zijn los te koop en zijn ook niet duur..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hoi stefan

ik heb ook ff gekeken bij een andere golf 3

en wat ik kan zien is de rechte stang die van onderen naar de motor toe loopt, daar zit op een gegeven moment een witte balletje aan, bij het uiteinde wat tussen de andere stang weer zit geschroefd, daar zit geen rubber meer omheen bij mij, volgens mij is dat de speling gedeelte.

sjonwa 0

14 jaar

Dat zou heel goed kunnen, even langs de vw dealer om te kijken wat er te krijgen is, kan zijn dat het een revisie setje word voor het schakelmechanisme.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]Druklager zit bij deze motor niet op de koppeling zelf, maar achter het groene deksel aan de zijkant van de bak en dit zit ook niet inbegrepen bij de koppelings set..

Koppelings set die je nodig hebt moet 200mm zijn..[/quote]
heb net het setje binnen gekregen.

merk: LUK
nr: 620116609

weet jij zo of dit correct is?, kan nergens vinden over de 200mm........

en weet jij eventueel of er ergens een handleiding hiervoor in de omloop is, want koppelingen... nog nooit bak van een auto eraf gehaald namelijk.

bvd

gr

sjonwa 0

14 jaar

[quote=stefan84]Dat zou heel goed kunnen, even langs de vw dealer om te kijken wat er te krijgen is, kan zijn dat het een revisie setje word voor het schakelmechanisme.

Gr Stefan[/quote]
heb er tot nu toe al 1500 km ermee gereden, zonder noemenswaardige problemen, maar ik zal er wel achteraan gaan, want het hoort gewoon niet zo los te zitten haha.

sjonwa 0

14 jaar

Ja die koppeling is de goeie..

Maar als je nog nooit de bak er af hebt gehaald, is het misschien verstandig om het met zijn 2e te doen ?

Trek er gewoon een zaterdag voor uit en doe het op je gemak..

Als de bak los is, moet je hem een slag draaien anders is het net of hij ergens vast haakt, ik dacht dat je met de flens van de aandrijfas achter het vliegwiel / onderblok blijft hangen.

Voor de rest is het makkelijk als je een put of brug hebt, je moet de motor ondersteunen, schakelmechanisme los maken, startmotor demonteren, en dus ook de voorste motorsteun los halen, ook de steun van de bak eraf halen, aandrijfassen los maken bij de bak, stekkers los halen op de bak.

stefan84 0

14 jaar

Naar aanleiding van een tot op hoogte stelling van de Problemcar moderator, geef ik hierbij uitleg over de situatie, waarom u nog geen reactie van me hebt terug gekregen in dit topic.
-------------

De auto heeft sinds eind eind september stil gestaan, en ik ben er nog niet aan toe gekomen om de motorkap open te gaan doen, dit gaat morgen gebeuren.

bedankt voor dit antwoord, zodra ik de waterpomp erop heb, zal ik de koppelingsplaat gaan monteren alsmede de versnellingsbak vullen, waar je me in de andere topic ook tips over had gegeven.

ook bedankt voor de antwoord over het peilen, en aftapplug van de olie, ook hier niet aan toegekomen, zie topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... , dat wou ik gaan doen als ik de koppelingsplaat nog moet gaan vervangen, die ligt ook al 3 maanden stof te happen.

nog ter attentie voor de moderator: Ik geef altijd feedback , als ik ook daadwerkelijk weer met het probleem bezig ben, zie ook me andere topics, wij hebben een wagenpark hier staan, waar ik allemaal omste beurt mee sleutel e.d.

Dus ik ben niet de gehele dag met 1 en dezelfde auto bezig ..

sjonwa 0

14 jaar

Okay, een wagenparkbeheerder.....

Nee, dan zullen wij u niet verder storen in uw werkzaamheden, suc6

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.