Volkswagen Golf III: Distributieriem, spanrol & oliekeerring vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 AFT

hoi,

distributieriem en rol zitten er inmiddels ruim 1 ton op bij deze auto, en wil ze gaan vervangen.

heb de onderdelen al gehaald bij de brezan, momentsleutel aanwezig.

heeft iemand hier een schema en/of aanhaalmomenten voor me, en eventueel handige tips??


alvast bedankt


gr

sjonwa

Geplaatst door sjonwa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik krijg de afbeelding er niet op, maar nokkenastekens bovenin en verdeler merkteken rotor/huis. Krukas aan vliegwielzijde of evt. op poulie krukas.


Distributieriem interval 120.000 km
of 1x per 8 jaar
Distributieriem controle interval 30.000 km
Afbeelding distributieriem

UITBOUWEN
* Draai de krukas met de klok mee naar BDP van de 1e cilinder
* Controleer of de distributiemerktekens van de krukas overeenstemmen. Zorg ervoor dat de rotorarm van de verdeler in lijn staat met het merkteken op de verdelerbehuizing
* Verwijder:
- Hulpdrijfriemen
- Hulpdrijfriemspanner (indien aanwezig)
- Krukaspoeliebouten
- Krukaspoelie
- Waterpompbouten
- Bovenste distributieriemkap
- Onderste distributieriemkap
* Controleer of het distributiemerkteken van het nokkenastandwiel overeenstemt
* Draai de spannerbout iets los
* Draai de spanner tegen de klok in om de spanning van de riem te verminderen. Haal de bout lichtjes aan
* Verwijder de distributieriem
INBOUWEN
OPMERKING:Indien de oorspronkelijke riem gehermonteerd moet worden, markeer de draairichting
* Controleer of het distributiemerkteken van het nokkenastandwiel overeenstemt
* Leg de distributieriem op het krukastandwiel en het hulpastandwiel
OPMERKING:Negeer het merkteken op het hulpastandwiel
* Monteren:
- Onderste distributieriemkap
- Krukaspoelies
- Krukaspoeliebouten
OPMERKING:De krukaspoelie-boutgaten staan tegenover elkaar verschoven
* Haal de krukaspoeliebouten aan
* Controleer of de distributiemerktekens van de krukas overeenstemmen
* Zorg ervoor dat de rotorarm van de verdeler in lijn staat met het merkteken op de verdelerbehuizing
* Leg de distributieriem op het nokkenastandwiel en de spanrol
* Draai de spanner met de klok mee tot de riem nog net met vinger en duim gedraaid kan worden over 90° bij #. Gebruik de sleutel Matra V.159
* Haal de spannerbout aan
* Draai de krukas twee omwentelingen met de klok mee
* Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen
* Controleer de riemspanning opnieuw
OPMERKING:De riem is correct opgespannen wanneer hij nog net met vinger en duim gedraaid kan worden over 90° bij #
* Monteer overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van de verwijdering
* Haal de bout van de hulpdrijfriemspanner aan
Plaats merkteken Vliegwiel
Aanhaalmoment distributiespanrol 45 Nm
Aanhaalmoment poly V-riem spanrol 20 Nm
Aanhaalmoment nokkenastandwiel 45 Nm
Aanhaalmoment krukaspoelie 25 Nm/°

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=arjankempeneers]http://www.doyendoc.com/sys/AldocSys.srf[/quote]
heb je daar ook een username en wachtwoord bij ? :P

arjankempeneers (0) PRO, 13 jaar geleden

Die heb ik wel, maar die kan ik je niet geven. Misschien dat een ander iemand er een afbeelding op kan zetten. Bij mij lukt dat niet.

sjonwa (0), 13 jaar geleden

thank u very much arjan.

met hulpastandwiel word bedoelt een meelooprol?

meende dat deze motor de riem enkel over de krukaspoelie, nokkenaspoelie en een spanrol liep?

Stanis (0), 13 jaar geleden

Nee er is inderdaad nog een tandwiel. Zorg dat deze ook op tijd staat. Meen dat hier de ontsteking overheen loopt.
Hier heb je er een afbeelding bij..

[url=http://img716.imageshack.us/i/golfiiidis...][img]http://img716.imageshack.us/img716/3948/...[/img][/url]



gr. Stanis

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hier een tekeningetje Sjon..

[url=http://img243.imageshack.us/i/42521248.p...][img]http://img243.imageshack.us/img243/8997/...[/img][/url]

[url=http://img412.imageshack.us/i/91340062.p...][img]http://img412.imageshack.us/img412/3589/...[/img][/url]

[url=http://img143.imageshack.us/i/39485602.p...][img]http://img143.imageshack.us/img143/2800/...[/img][/url]

[url=http://img710.imageshack.us/i/52527312.p...][img]http://img710.imageshack.us/img710/5988/...[/img][/url]

[url=http://img138.imageshack.us/i/99352457.p...][img]http://img138.imageshack.us/img138/9771/...[/img][/url]

[url=http://img62.imageshack.us/i/77094763.pn...][img]http://img62.imageshack.us/img62/8006/77...[/img][/url]


Als de riem erop ligt, draai dan eens de motor 2 volle slagen met de hand rond, erna merk tekens nogmaals controleren en starten, mocht iets niet goed liggen dan merk je het gelijk als je hem met de hand rond draait, doe je dat niet, dan merk je het ook, alleen zullen dan een paar kleppen krom zijn en dan wil je nu net niet hebben..

Gr Stefan

sjonwa (0), 13 jaar geleden

hoi stefan en andere reactiegevers!

allereerst bedankt voor jullie hulp!!!

en die tekening zijn super, dat had ik nou net nodig bij het bovenstaand stukje tekst (met aanhaalmomenten etc.)!!

ik had in januari een golf 3 1.4, had ik door een garage de riem, rol en waterpomp laten vervangen, ben ik ook continu bij de geweest gedurende anderhalfuur.

en inderdaad deze beste man deed ook 2 slagen aan de krukas of het soepel liep, dus inprincipe is het niet moeilijk, en ik ben er ook niet van overtuigd dat er iets mis zal gaan, aangezien ik toch redelijk sterk technisch ben aangelegd.

en oja, de golf 2 ben ik nog mee bezig!! klepveertang heb ik besteld (maar nog steeds niet binnen na 2 weken???die duitsers weer !!)
als de kleppen eruit zijn, kop vlakken, en dan meteen in elkaar, kopfpakkingsetz is ook al binnen vanuit germany enzovoorts!!! maar dat hoor je vanzelf nog wel stefan!!!

gr

sjonwa (0), 13 jaar geleden

[quote=Stanis]Nee er is inderdaad nog een tandwiel. Zorg dat deze ook op tijd staat. Meen dat hier de ontsteking overheen loopt.
Hier heb je er een afbeelding bij..

http://img704.imageshack.us/f/golfiiidis...

gr. Stanis[/quote]
ook thnx vor die plaatje had ik ook net nodig!1

sjonwa (0), 13 jaar geleden

nou 1 van de 4 imbus boutjes was de kop van dolgedraaid op de krukaspoelie.

week lang gekloot ermee, uiteindelijk torx 45 ingeslagen, en met behulp van veel kruipolie losgeschoten.

maar jammer dat niemand zei dat de poelie van de waterpomp los moest!!!!!!!!!!!

hoe haal ik dat nu los? nu dat doordraait zonder de riem erop??

anyone?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=sjonwa]maar jammer dat niemand zei dat de poelie van de waterpomp los moest!!!!!!!!!!![/quote]
Misschien ook wel jammer dat mensen die zelf aan zo'n klus beginnen zelf ook minder technische inzicht hebben.
En zoals je zelf al hebt ervaren wordt het dan een grote ergenis.....

Wat betreft die poelie, Klem deze in een kneltang en laat de tang met poelie ergens op blokkeren.

Gr. paul

sjonwa (0), 13 jaar geleden

ja ofcourse, maar je moet ergens beginnen, de volgende keren zal ik van te voren weten hoe het in mekaar zit.

bedankt voor de tip ik ga het uit proberen

gr

stefan84 (0), 13 jaar geleden

[quote=sjonwa]maar jammer dat niemand zei dat de poelie van de waterpomp los moest!!!!!!!!!!![/quote]
Dat stond al in #2 beschreven, als je de bouten van de waterpomp los haalt, valt vanzelfsprekend de pouli eraf.

Gr Stefan

sjonwa (0), 13 jaar geleden

hoi,

excuseer mij!!!

ik had helemaal over dat stukje gelezen, maar goed.

eind goed, al goed.

HET IS GELUKT!!

had het op een niet gebruikelijke manier gedaan, alles gewoon gemerkt met typex, spanrol eraf gegooid.

naderhand wel moeite gehad met de krukas, bleek dat ie een halve tand was verschoven bij het riem erop leggen.

na een uur controleren en passen, toch met risico de krukas met een tang terug gedraaid tot hij op de merkteken van mij stond.

riem erop gekregen, spannen werd lastig, uiteindelijk een kleine inbus in het gaatje geschoven van de spanrol en naar mij toe getrokken.

spanning ok, aangespannen met de momentsleutel op 45 nm zoals beschreven.

alles afgemonteerd, 2 tot 4 draaingen met de krukas gemaakt, met de sleutel.

ging soepel. (wel compressie door de bougies., maar dat hoort)

daarna 100 km znder probleme gereden!

nou ik kan alleen zeggen

jongens harstikke bedankt voor jullie medewerking,

en ik waardeer het zeer dat jullie mij ondanks de tegenslagen door zijn blijven helpen.

mocht er ooit wat zijn, waar ik jullie mee kan helpen.

mail me, dan hoor ik het wel !!!!!!!!!!!!!!!!

nogmaals: hartstikke bedankt iedereen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

grtsssssssss

ps. (voor stefan) de golf 2 staat momenteel op een laag pitje ivm financiele tegenslagen, maar dat komt zoiezo goed in dit jaar nog!!! geen probs

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

Nog even over die waterpomp ik zag laatst op die russiche site dat ze de bek van een grote bacho op de drie boutjes van de poulie klemde om deze zo los te draaien mischien amateuristisch maar wel efectvol.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Toch weer mooi om te horen Michiel!

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.