Hallo !
Ik heb hier in het verleden al eens gepost dat ik mijn koppeling had laten vervangen , en dat ik na een paar maanden de indruk kreeg dat mijn koppeling niet het volle vermogen van de motor overbracht op de assen.
De koppeling was toen vervangen bij ongeveer een 100 000 km dacht ik.
Ik heb dus steeds de indruk gehad dat die koppeling nooit vervangen is geweest , of misschien zelfs een tweedehands is ingeplaatst .
Ik merkte dit precies al omdat ik eigenlijk weinig verschil merkte op de druk van het koppelingspedaal .
Ik moest ze nog steeds evendiep indrukken.
Maarja bewijs het maar hé als het iemand is die na zijn werkuren autos hertsteld
Vandaag de dag merk ik dus dat mijn auto 195 000 km heeft en dat de koppeling nu echt duidelijk soms doorslipt.
Nu mijn vraag dus .
De auto heeft dus 95 000 km gedaan met die zogezegde nieuwe koppeling.
Is dit de normale levensduur van een neiuwe koppeling (+- 100 000 km ) ?
De wagen heeft nooit zware lasten moeten trekken ( carravan ofzo )
Nu ven terug komen op dat overbrengen van dat vermogen hiervoor.
Zou het kunnen zin dat dit ligt aan de drukgroup , of misschien aan een versleten vliegwiel ?
Alvast bedankt !!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het beginnen slippen van een koppeling hoeft niet altijd door slijtage te komen, ook goed mogelijk een lekke kering uitgaande priesas van de schakelbak. wat het precies zal zijn wordt duidelijk na demontage van de bak, nu kun je slechts gissen naar het probleem.
paul,
Beste,
Dit wordt moeilijk om uit te maken denk ik.
Als je een voorzichtige rijder bent (voorzichtig in die zin dat je de koppeling niet te veel laat slippen), kan je gemakkelijk 200.000 km met een koppeling doen.
Maar het is ook mogelijk een koppeling op 100.000 km te verslijten, bijv. als je veel stadsverkeer doet, vertrekken met hoger toerental, afremmen op motor in alle versnellingen, als je schakelt steeds wat te snel gas geven, enz.
Aangezien je hier kan kiezen tussen 1 x 200.000 of 2 x 100.000, zal niemand het kunnen zeggen denk ik. Anders was het geweest als je koppeling was vervangen bij 100.000 en terug defekt bij 130.000 of zo.
Dus maar terug vervangen en weer min. 100.000 km gerust ?
17 jaar
een koppeling gaat doorgaands 250.000km makkelijk mee, is helemaal geen uitzondering.
paul,
Dag Paul .
Dat wat jij schrijft over die keerring , dat vermoeden heb ik ook al eens gehad hoor.
Misschien toch best de versnellingsbak laten demonteren .
Indien de koppeling nog vrij goed is , zou ik hem er dan terug in monteren ?
17 jaar
[quote=Dollar]Dag Paul .
Dat wat jij schrijft over die keerring , dat vermoeden heb ik ook al eens gehad hoor.
Misschien toch best de versnellingsbak laten demonteren .
Indien de koppeling nog vrij goed is , zou ik hem er dan terug in monteren ?[/quote]
waarschijnlijk (zeg niet dat het zo is) maar stel!! dan is het NIET verstandig de koppelingsplaat terug te monteren deze verzadigd zich met olie en zal dan altijd een probleem blijven geven, overigens de drukgroep kan wel herbruikt worden....
paul,
Inderdaad Paul.
Daar heb je gelijk in , dat de koppelingsplaat dan wel eens met olie kan besmeurd zijn .
Alvast bedankt !
17 jaar
hier wordt vergeten......de destijds vervongen koppeling was dat een kwaliteits koppeling? of eentje van een of ander chinees knik knak merk? zal zeker meespelen in de levensduur..
Beste Arie .
Het was een koppeling van Sachs en ik heb ze toen om en bij de 300 euro betaald dacht ik.
17 jaar
[quote=Dollar]Beste Arie .
Het was een koppeling van Sachs en ik heb ze toen om en bij de 300 euro betaald dacht ik.[/quote]
niks mis mee, het merk sachs is eerste montage.. overigens valeo is ook sachs, voor de minder Glovigen heb ik dit even vermeld.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar