Ivm een rarerondloop na het starten (zie bericht 25-11-04)
Heb even gekeken naar de gloeibougies (zitten wel op een
krappe plek zeg).
Ik heb de weerstand van de bougies gemeten.
Ze zijn alle vier +/- 9 ohm tov. de massa
(op de accu massa gemeten).
Het vreemde is als ik dezelfde meting doe tov een massa punt op de motor.
Dan zijn de weerstanden +/- 4 ohm.
Je zou dus zeggen dat de massa verbinding Motor/Accu niet in orde is.
Aan de andere kant is een weerstand van 4 ohm ook wel vrij hoog lijkt mij.
Ik geloof dat bosch voor hun gloeibougies opgeeft:
14 a 14.5A bij 11V, dat zou dus een weerstand inhouden van 0.75/0.78ohm.
Wat mij ook opviel; is dat ik geen spanning meet op de "bougiedop" tov. de massa, op het moment van contact maken.
Nou was de motor wel warm toen ik deze meting deed.
Wordt het gloeisysteem niet actief gemaakt, bij een warme motor?
Of is de gloeizekering misschien stuk?
Ik heb wel even gezocht naar deze zekering, maar niks kunnen vinden.
Wel zit er een 50A en een 80A zekering in de computerhousing.
(die aan de bestuurders kant, vlak bij het schutbord) deze waren
heel.
Wordt er normaal gesproken ongeveer 56A opgenomen tijdens voorgloeien?
Ik weet het even niet meer.
vr groet Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
haal die temp sensor stekker er eens af kijken wat die dan doet.
kun je ze niet beter met een amp meter kontroleren. stekker van temp sensor er even af en kijken wat hij neemt als ze gloeien
Ik wilde ook graag de opgenomen stroom meten, om te kijken of er wel genoeg stroom loopt (en dat dus alle 4 de bougies) werken.
Maar ik kreeg geen spanning op de bougies. en dus was er ook geen stroom.
Vandaar mijn vraag, gloeit de auto niet voor, als hij al warm is?
vr gr Rogier
20 jaar
Volgens mij gloeit hij dan inderdaad niet. De koelwatertemp. wordt gemeten. Als deze boven de 5 graden (ofzo) is wordt er niet gegloeid.
Groeten, Edwin
20 jaar
hoi,
er word niet gegloeid maar het lampje licht altijd op.
paul,
Aha, dat verklaart weer een hoop.
Dus om te meten, moet ik of zorgen dat de koelwatertemp onder de 5 graden is.
Of de sensor los trekken?
Krijg je daarvan geen storing? zoja. reset die automatisch?
Vraag 2. waar zit die sensor precies?
bvd voor reactie
20 jaar
hoi,
in het water kanaal... een multi tempsensor vierkant met ook dezelfde stekker er op ( groen of blauw van kleur )
paul,
hoe zit het met storing. door het loshalen vd sensor?
20 jaar
Welke stroom moet ik nou meten bij goede bougies?
20 jaar
hoi,
nog niks meten nu moet je kijken of hij wel gloeit.
paul,
Gloeit heel best (denk ik), bijna 94 A gemeten.
20 jaar
starte lopen
Nee, het zelfde probleem speelt nog steeds.
Alleen het had dus niks met het gloeien te maken
ofzo
Rogier
20 jaar
bij 2x gloeien lijkt het probleem weg of nihil.
dus toch een gloeiprobleem?
Misschien gloeit hij niet lang genoeg? (evt. door een verkeerde temperatuur waarde van de sensor?)
Rogier
20 jaar
hoi,
het zou kunnen zijn dat er een verkeerde in zit.?
paul,
Dat zou wel vreemd zijn.
Want de auto is altijd bij de dealer a-point a'dam in onderhoud geweest (ex lease auto) dus ik neem aan dat die wel de juiste spullen gebruiken.
Is er een serie of type nummer bekend?
dan zou ik dat kunnen vergelijken met de mijne.
ps missisch is hij gewoon stuk. kan ik de waardes ook op de ecc uitlezen? of alleen met vag-com (heb ik nl. niet)
Vr groet
Rogier
20 jaar
hoi, rogier
dan word het toch dieper zoeken. evt, met de vag-com.
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar