auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: 1.6 FSI lambda waarde te rijk

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BAG

Goeiedag ,

Ik heb hier een Golf V 1.6 FSI BAG motor staan waarbij het CO vele malen te hoog is en het lambda waarde veel te rijk staat , zo ongeveer op 0.95-0.97.

Auto uitgelezen en geen foutcodes actief , ook realtime date bekeken en de ecu wil wel lambda 1 draaien maar labda meet gewoon 0.95-0.97 .

Hierbij Labda sensor al gewisseld voor een nieuwe en ook geen effect.

Nu lijkt het mij dat hij gewoon te veel brandstof krijgt maar nu is de vraag hoe ? en waarom geeft de ecu geen foutmeldingen ?

Wij zelf zitten aan een lekkende of verstopte injector te denken

Zijn er meer mensen die deze klacht weleens gehad hebben zoja? graag jullie hulp hierbij!

Groeten Bas

Geplaatst door

Bas Roelofs (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat zijn alle waardes van de 4-gas test?
En gelijktijdig met de 4-gas test: wat zijn de waardes van alle lambdasondes (dus ook achter de kat) en de fuel trims?

oldford 0
badge

10 jaar

de metingen van de 4 gas zijn :
Stationair CO +-0.6
Verhoogd CO +-0.8 tot 1

Lambda waarde voorste sensor 0.96 tot 0.98 +- 1.41 V

achterste sensor blijft constant rond rond de 0.57 v hangen

heb de auto een x aan een vagcom gehad vandaar dat ik die waardes weet heb er geen vagcom tot men eigen beschikking dus heb eerlijk gezegd niet aan de fueltrimm gedacht .

Maar kon toen wel zien dat de ecu gewoon lambda 1 wil afregelen.

Ook is het zo dat de auto zo nu en dan inhoud en het brandstof gebruik ligt wat hoger dan normaal

Groeten Bas

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Achterste lambda sonde geeft te laag aan en het mengsel wordt verrijkd om die achterste sobde weer in "normaal" bereik te krijgen.
Probeer het maar eens met de achterste sonde los. Wel eerst de leerwardes wissen of even geduld hebben.

Fuel trim kun je met een algemene EOBD/OBD2 scanner ook opvragen.
Wat zijn de andere waardes van de 4-gas test? Dus CO2, O2, HC en lambda getal?

oldford 0
badge

10 jaar

De achterste lambda waarde is direct de Nox sensor ,
Ik ga het straks even proberen met de achterste sensor los en dan even een tijdje laten lopen tevens zal ik direct even de fueltrimm meten en de rest van de waardes te noteren

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Heb nog even wat waardes gecontroleerd .
4 gas meting

CO 0.79
CO2 14.6
HC 165
O2 0.19
Lambda 0.97

Ook heb ik even de achterste lambda ( nox sensor ) los gehaald en tijdje stationair laten lopen en daarna nog een x gemeten maar geen verschil...

ik heb ook de oude eigenaar even gebeld en die gaf aan dat hij toen de tijd de nox sensor defect had en die door middel van een software aanpassing heeft laten weg schrijven bij B&B techniek in Hem .

verder kan ik zo op onze EOBD apparaat geen fueltrimm vinden of hij staat onder een andere naam erin..
Groeten Bas

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Wekt je scanner met afkortingen?
STFT = Short Time Fuel Trim - Dat is de lambda regeling
LTFT = Long Term Fuel Trim - Deze is interressant. Dat is de aangeleerde correctie.
Fuel System is ook interressant. Die moet op closed loop staan.

Tja, hoe goed is die software aangepast? Ik zou het eens met de originele software proberen.
Enne, heeft die oude eigenaar ooit die defecte NOX-sensor vernieuwd? Ik hou het op niet, want hij is weggeschreven.

oldford 0
badge

10 jaar

Oke ik zal vanmiddag eens even de fueltrim controleren ,

Nee nox sensor is niet vervangen hij is toen weggeschreven ivm het branden van het motor lampje ,
maar die nox sensor is natuurlijk ook direct de controlerende lambda dus als hij kapot is meet hij ook de verkeerde waarde... ,

wat is de waarde waar die ongeveer op moet blijven zitten ?

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

ben bang dat je zonder het nox gebeuren of storingen hierin de mengsel regeling niet meer goed krijgt.
het motormanagement kan dan b.v "denken"dat er geregenereerd moet worden wat het doet door het mengsel iets te verrijken.

janh5107 0
badge

10 jaar

Oke dan ga ik die kerel van B&B techniek even bellen want het is volgens de vorige eigenaar nog geen jaar geleden . En dan mag hij de software terug gaan draaien en dan zal er wel een andere nox sensor op moeten .
Moet deze ook ingeleerd worden?

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Even een update gemaakt van de golf , heb inmiddels met een andere kast even de fueltrimm gecontroleerd hierbij mijn bevindingen :

met koude motor staat fuelsystem 1 eerst op OL (open loop )
en daarna als de motor wat warmer word gaat hij over op CL_Fault ( closed loop fault)

short time fueltrim stationair pendelt beetje tussen de 3 en 7 %
long term fuel trim blijft ongeacht wat op 0% staan

bij verhoogd toerental zit de short term fuel trime rond de 0 en de 4.7 te pendelen

ben benieuwd naar jullie bevindingen

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Duidelijk een niet compleet verwijderde lambdasonde/nox-sonde met bijbehorende fouten.
Ondanks dat er geen foutcodes uit te lezen zijn gaat de lambda regeling naar Closed Loop MET een fout of fouten aanwezig.

Short term fuel trim is tegenstrijdig met de 4-gas meting en de lambda waarde van de breedband lambda sonde.
Bij een lambda getal van 0.97 zou de fuel trim Negatief moeten zijn, c.q. steeds meer negatief worden.
Dat kan de invloed zijn van de nox-sensor die er voor zorgt dat deze steeds positief blijft.
De waarde is echter te klein om de long term fuel trim te beinvloeden.
Ook kan het zijn dat het leren van die long term fuel trim is uitgeschakeld door de status Closed Loop with fault.

Terug gaan naar originele software en een nieuwe Nox-sensor. Dan maar weer eens verder kijken.

oldford 0
badge

10 jaar

Oke dit word mij idd al een stuk duidelijker.

Ik ga dan even kijken of ik bij de vw dealer een software update kan krijgen die ze over de oude versie heen kunnen schrijven . en dan maar een nox sensor bestellen .
Dan hoop ik ook dat hij goed is want loopt dan al aardig in de papieren..

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Bas Heeft zijn auto bij mij neergezet en ik heb de aanpassingskanalen gereset nadat hij zelf de voorste lambdasonde vernieuwd had.
Daarna was het co en lambdawaarde weer perfect!

De software om de nox sensor uit te schakelen was dus gewoon goed.
dit doen we al jaren en ondertussen ook voor dealers.
Ik snap de twijfels van oldford en andere leden hier maar na meer dan 1000 auto's gedaan te hebben kun je wel zeggen dat het geen prutswerk geweest is.

Vriendelijke Groet H. Bakker / B&B Autotechniek

Chipservice 0
badge

10 jaar

Probleem is inderdaad opgelost dankzij B&B ! Top service !

Bas Roelofs 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.