close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : 1.6 GTD (motorcode SB) turbo opschroeven

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 GTD (motorcode SB)

ik heb een 1.6 GTD motor in mijn golfje mk2 van '91 liggen, en heb vanmiddag op het werk mijn turbodruk gemeten, nu weet ik ruigweg uit mijn hoofd dat een standaard GTD op ongeveer 0,7bar turbodruk draait, en de mijne kwam uit op een 1,0bar.

ik draai wel met een T2 turbo van Garret, maar mijn vraag is:
Hoe is de turbo op te schroeven, want de wastegate regelt af bij hoeveel druk de turbo ophoudt met druk opbouwen. moet ik hiervoor een andere wastegate aanschaffen? of is er met de orginele wastegate ook het een en ander te doen?

groeten Pieter.

Geplaatst door

SneakyBass (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

SB is een turbodiesel intercooler.
1 bar is meer dan genoeg. Ga je hem opschroeven blaas je de koppakking er uit. en meer vermogen ga je niet halen. 80 pk is gewoon de limiet van deze 1.6D blokjes, veel meer overleven ze niet lang.

wastegate gaat trouwens open bij hoge drukken, normaal gesproken bij het afgeven van vermogen bij normale toerentallen is hij dicht. Hij opent b.v. als de motor aftoert terwijl de turbo nog op snelheid is. En vlak bij het maximale toerental.

audia4 0
badge

16 jaar

Je moet het stangetje verstellen wat aan de waste-gate zit die naar een potje gaat met een slang eraan daar stel je de turbo druk mee af maar vergeet nier om hem dan ook meer diesel te geven als het goed is heb je een dieselpomp met een paddestoel bovenop en daar zit zo'n zelfde slang op daar onder het dekseltje kun je hem meer brandstof geven tijdens volle turbo druk. Al je aan de opbrengst van de normale afstelling schroeft gaat hij namelijk bij alle toerentallen zwart blaken of niet trekken ligt eraan welke kant je op draaid

Groeten.

[quote=audia4]SB is een turbodiesel intercooler.
1 bar is meer dan genoeg. Ga je hem opschroeven blaas je de koppakking er uit. en meer vermogen ga je niet halen. 80 pk is gewoon de limiet van deze 1.6D blokjes, veel meer overleven ze niet lang.

wastegate gaat trouwens open bij hoge drukken, normaal gesproken bij het afgeven van vermogen bij normale toerentallen is hij dicht. Hij opent b.v. als de motor aftoert terwijl de turbo nog op snelheid is. En vlak bij het maximale toerental.[/quote]
Meer vermogen is best te doen, de pomp kan genoeg brandstof leveren voor 25kW per cylinder. Alleen moet je dan nog genoeg lucht in de cylinders zien te krijgen.

Een aantal jaren geleden is er in Duitsland een stel knutselaars bezig geweest met een Golf 1 met 70pk turbodiesel en daar hebben zonder al te veel problemen 110pk uit gekregen en met veel moeite hebben ze bijna 140pk gehaald.
Met deze Golf hebben ze een aantal rally's gereden. Overigens is het blok dan geen extreem lang leven beschoren denk ik. Al vrij snel is er een keer een cylinderkop stuk gegaan.

meeder 0

16 jaar

[quote=meeder][quote=audia4]SB is een turbodiesel intercooler.
1 bar is meer dan genoeg. Ga je hem opschroeven blaas je de koppakking er uit. en meer vermogen ga je niet halen. 80 pk is gewoon de limiet van deze 1.6D blokjes, veel meer overleven ze niet lang.

wastegate gaat trouwens open bij hoge drukken, normaal gesproken bij het afgeven van vermogen bij normale toerentallen is hij dicht. Hij opent b.v. als de motor aftoert terwijl de turbo nog op snelheid is. En vlak bij het maximale toerental.[/quote]
Meer vermogen is best te doen, de pomp kan genoeg brandstof leveren voor 25kW per cylinder. Alleen moet je dan nog genoeg lucht in de cylinders zien te krijgen.

Een aantal jaren geleden is er in Duitsland een stel knutselaars bezig geweest met een Golf 1 met 70pk turbodiesel en daar hebben zonder al te veel problemen 110pk uit gekregen en met veel moeite hebben ze bijna 140pk gehaald.
Met deze Golf hebben ze een aantal rally's gereden. Overigens is het blok dan geen extreem lang leven beschoren denk ik. Al vrij snel is er een keer een cylinderkop stuk gegaan.[/quote]
en dan beginnen ze vrijwel direct met een grotere, eventueel variabele turbo..... Misschien zijn de turbo diameter/geometrie en motorinhoud/karakter van een standaard configuratie wel op elkaar afgestemd... Of zouden ze bij vw niet geweten hebben waar ze mee bezig waren.

audia4 0
badge

16 jaar

d'r zit vast wel een grotere turbo op, ook de intercooler is een maatje groter dan standaard, maar het blok heeft wel een behoorlijk grote reserve.
De koppakking zul je misschien ook wel moeten vervangen door een sterker exemplaar dan standaard.
Maar het blijft leuk om te zien dat ze Rally rijden met zo'n ding.
Er staat zelfs een filmpje van het ding op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=qumwO39c0...

meeder 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.