Volkswagen Transporter Kombi 2002: 2.5i slaat over bij stationair

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: AVT, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 85

Mijn vw t4 2.5i vijfcilinder benzine rommelt/slaat over. Bij koude motor een goede start. Motor blijft rond de 1100 om daarna af te zakken zoals het hoort.

Bij start met iets afgekoelde motor, waarbij deze bijv na een half uur weer gestart wordt is de start moeizaam. Motor valt sterk terug om erna weer op toeren te komen.

Bij motor warm starten, dus binnen bijv 5 minuten na laatste rit start hij direct.

Stationair loopt de motor onrustig,moppert wat/slaat over op waarschijnlijk cilinder 1.

Vermoeden is nu dat een klep van cilinder 1 niet goed sluit.

Maar zijn er nog andere opties ?

Motorcode: cilinder 1 mengsel te arm. Inmiddels nieuwe injectoren geplaatst (waren op), nieuwe lambdasonde (de voorste),nieuwe bougies. Tank 98

Empee

Geplaatst door Empee (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Een foutcode m.b.t. mengsel slaat niet op een enkele cylinder, maar op een cylinder Bank.
Een Bank is een groep van cylinders aangesloten op hetzelfde uitlaattraject.
B.v. V6 en V8 motoren hebben 2 banken, 1 rechts en 1 links.

Te arm mengsel kan veroorzaakt worden door een defecte sensor (LMM, lambda sensor), valse lucht (zowel in de inlaat als het uitlaatspruitstuk), te lage brandstofdruk en mechanische problemen (compressie verlies).

Het signaal van de LMM kun je rijdend controleren bij volgas op het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd. Deze moet dan bij uitlezen minimaal 93,5 gram/seconde aangeven (336 kg/uur).

    Hij geeft toch echt cilinder 1 aan.

    Maar dank voor je overall beeld. Deze week eerst even de compressie meten. Valse lucht heb ik idd aan gedacht, brandstofdruk ook. Kan het zijn dat bij de injectorbankde laatste injector dan te weinig benzine krijgt ? - Empee (0), 2 jaar geleden
    Wat is het nummer van de foutcode? - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Siem Bijman (115) PRO, 2 jaar geleden

Wat betreft het slechte aanslaan na een half uurtje stilstaan zou je de temperatuursensor verdenken. Dat is eenvoudig te controleren in de live data met uitlees apparatuur

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.