Hallo allemaal
Ik heb hier een polo uit 2001 met bakcode ETD waarbij de versnelling niet meer in de 5e blijft staan.
Nu heb ik de kap van de bak afgehaald om te kijken hoe de tanden van de 5e versnelling er uit zien. Dit ziet in eerste oogopslag er wel netjes uit.
Echter lag er wel kruimels metaal onder in de bak.
nu vermoed ik dat de synchroonlichaam stuk is.
Echter wil ik dit even zeker weten. Want anders wil ik gaan kijken voor nieuwe onderdelen aangezien het bij deze auto redelijk gemakkelijk te vervangen is ipv compleet andere bak.
Dus wat ik graag zou willen weten: wat zorgt er voor dat de 5e versnelling in de 5e versnelling blijft staan?
En wat is jullie advies om allemaal te vervangen?
Groetjes Timothy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit de moer nog wel vast ?
De blokkeerstift in de as houd het tandwiel op zijn plek , de synchromesh remt alleen het tandwiel af , maar als de olie grijs is en er metaal splinters in de bak zitten is het dan niet verstandiger o afscheid te nemen , deze splinters zijn ook door de rest van de lagers en dergelijke heen gegaan.
Het probleem bij deze bakken is lekkage bij de schakelstang.. daardoor zakt het oliepeil en komt als eerste de 5 e versnelling droog te liggen..
meestal is het naaldlager voor het 5 e versn. Tandwiel kapot waardoor het tandwiel teveel speling krijgt en zichzelf loswrikt uit de schakelmof en dus niet in zijn versnelling blijft staan. Een nieuw naaldlager monteren kan de oplossing zijn maar verstandig is om de hele bak na te kijken zoals mijn collega al heeft gezegd. Ik heb er in het verleden honderden gereviseerd dus als je vragen hebt kun je me via de hulplijn spreken
Vr. Gr. Hans B&B Autotechniek
Nou het gaat om een auto die ik verkocht heb. Niet zakelijk maar prive.
Dus ik wil de jongen tegemoet komen door er niks voor te rekenen alleen de onderdelen.
Maar ik wil het wel zo goed(koop) mogelijk in orde maken maar wel goed.
de versnellingen van 1t/m4 werken zonder problemen. Ik heb er nu ook nieuwe bakolie in gedaan.
geen rare geluiden enz.
Bedoel je trouwens A en B op de foto? om te kijken of ie blijft zitten?
ik heb voor de rest geen ervaringen met een versnellingsbak.
Welk onderdeel zorgt er nu in feite voor dat ie in de versnelling blijft staan?
Als ik aan het rijden ben en de auto in 1 van de 4 versnelling heb staan en je probeert hem lichtjes er uit de drukken voel je een weerstand.
Welk onderdeel zorgt hiervoor?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar