Wie kan antwoord geven op deze vraag?
Ik heb onlangs ergens gehoord (en o.a. op problemcar.nl gelezen) dat de New Beetle 90 PK TDI eigenlijk een 110PK TDI is die terug getuned is.
Dat wil zeggen: motorblok, koppeling en bak zijn in feite identiek aan de 110 PK, dus mét variabele turbo in plaats van een gewone turbo. Er zou misschien een verschil in verstuivers zitten en een andere ECU.
Weet iemand of dit juist is?
Ik heb namelijk wisselende trekkracht (onregelmatig koppelverloop bij optrekken) en als ik de probleem omschrijvingen her-en-der op internet nalees, komen die verdacht veel overeen met de problemen die mensen hebben met turbo's met variabele schoepen (vastzittende schoepen verstelling).
Het zou helpen als iemand kan vertellen of de Beetle inderdaad een variabele turbo heeft (of niet), dan kan ik het ergens anders gaan zoeken dan in de LMM (vervangen), of de magneetklep (vervangen), de EGR (afgesloten) of de vacuum-slangen (ook vervangen).
Mijn Beetle is van 2000 en heeft motorcode ALH, wat suggereert dat het een normale 90PK zou zijn.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo..
als je deze auto nou eens uit laat lezen! dan bespaar je je een hoop kosten.. en een dag zoeken!
zomaar in het wilde weg delen gaan vervangen! lijkt me geen optie!
paul,
Hoi Paul,
Ik waardeer je suggestie, maar dat was niet mijn vraag in weze.
De LMM is vervangen door de dealer omdat die echt stuk was. De Magneetklep hetzelfde verhaal; echt stuk. De vaacuumslagen had ik zelf vervangen toen ik zelf de EGR heb afgesloten. Zaten scheuren in van het trillen tegen het schutbord.
Op zich doen zich geen problemen voor en de auto gaat nooit meer in noodloop (vorige bericht dat ik had geplaatst op deze site).
Met VAGCOM kan ik zelf geen problemen ontdekken, anders dan een varierende turbodruk. Deze schommelt tussen de 1700 en de 2100 mbar bij gelijk toerengebied metend. Hierdoor voel je ook duidelijk trekkrachtverlies.
Omdat de dealer zelf ook al een fout maakte bij het vervangen van de LMM (ze zetten d'r een normale 90 PK versie in, terwijl er een 110 PK versie in zat), krijg ik de indruk dat mijn motor inderdaad een 110 PK blok is. De dealer zei tijdens het vervangen van de LMM dat ze het vreemd vonden dat de standaard 90 PK LMM niet op mijn luchtfilter paste. Hun conclusie was daarom ook dat iemand er een verkeerd type luchtfilterhuis in had gezet. In eerste instantie hebben ze toch de 90 PK LMM gemonteerd, en later is die weer vervangen voor een nieuwe 110 PK versie omdat de auto toch slecht reed met die 90 PK LMM.
Als de verhalen kloppen, dan is het luchtfilterhuis inderdaad gewoon goed, en heeft mijn auto waarschijnlijk een 110 PK blok, dat gewoon maar 90 PK levert.
Dus, als ik verder moet gaan zoeken naar de oorzaak van de wisselende trekkracht, dan zou dat kunnen liggen in de verstelling van de variabele geometrie.
En aangezien de Beetle een 'onzichtbare' turbo heeft (diep weggebouwd door de ver naar voren staande voorruit) wil ik eerst weten of het zin heeft hiervoor tijd uit te trekken.
De vraag blijft voor mij dus staan: is de ALH motor in de Beetle een 90 PK blok (met vaste turbo) of een 110 PK blok (met variabele turbo)?
19 jaar
Marcel,
kijk eens op de website van VW techniek :
http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p...
Zoek jou motor , ALH , en zie dat dit een 90 PK is.
Verder staat er meer leuke info op de site , die echter Russisch is , maar ook Engels.
mvg,
Hans.
Hoi Hans,
Bedankt voor je link!
Mooie site trouwens, met veel informatie.
Op de site zie ik inderdaad dat de ALH 90 PK is, precies zoals ook in mijn boekje staat. Nu nog ff zoeken of de turbo variabel is of niet.
Groeten Marcel.
19 jaar
Jouw turbo heeft type nr: GT1749V. Weet niet of iemand hier weet wat voor een turbo het dan is?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar