Volkswagen Beetle 1.9 TDI: Vermogensverlies / wisselende trekkracht motor bij vollast

Bouwjaar: 2000

Beste forumbezoekers,

Ik heb sinds enkele weken een New Beetle uit 2000.

Het is een 1.9 TDI 66KW met 190.000 op de klok.

Sinds enkele dagen heb ik een probleem met het vermogen.

Als ik in de derde versnelling vol gas geef en accelereer van 40 naar 100 dan valt plotseling het vermogen weg bij 3500 toeren. Het is net of de motor in noodloop gaat, maar ik zie geen lampjes branden.

Tijdens accelereren voel je (sterk) wisselende trekkracht.

Soms gaat het ook uren goed en loopt de motor prima.

Een bevriende monteur heeft me aangeraden een nieuwe LMM te monteren, en dat is gebeurd. Geen verschil echter.

Soms heb ik het gevoel alsof de turbo pas erg laat mee gaat doen.. Dat hoor je te voelen rond de 1700 toeren normaal gesproken, maar soms begint-ie pas te trekken bij 2500 toeren.

Wat kan dit zijn!? Stationair toerental is oke, korte acceleraties gaan ook redelijk (wel wisselend vermogen, maar geen noodloop) en als de motor na noodloop (zo noem ik het maar) af zet en weer start is het probleem (tijdelijk) weg.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Cryptic

Geplaatst door Cryptic (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

blijegeit (0) PRO, 19 jaar geleden

zal wel de turbo zijn die kurenvertoont

recent zelfde klacht gehad, bleek de turbo te wezen. probeer maar eens als je merkt dat je vermogen mist tijdens ht rijden je contact uit enweer aan te doen (NIET op een drukke weg of in een bocht) als de auto dan weer trekt is je turbo vervuild.

je kan de turbo nog schoonrijden... maar dat kan wel 2 weken duren voordat je er iets van merkt...
andere optie is de turbo vervangen.

suc6

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, marcel


turbo's op dit type vw worden door de regel vaak onodig vervangen vaak is het een door gesleten vacuum slang die van af de magneetklep naar de drukdoos van de wastegate deze bevind zich op de turbo..

controleer deze eerst maar eens!!


paul,

Cryptic (0), 19 jaar geleden

@Blijegeit: kontakt afzetten tijdens rijden had ik al gedaan en daarna doet-ie het weer. Omdat de auto voordat ik hem kocht zeker een half jaar heeft stilgestaan ben ik vandeweek in Duitsland even flink op het gas gaan staan. De auto loopt op zich prima op topsnelheid (ca 180 op de teller) al duurt het een tijdje voor hij er is.

@Paul: Ik denk inderdaad niet dat het de turbo is. Als-ie vervuild zou zijn dan zou hij het altijd slecht doen. Ik heb gister een aantal slangetjes gevolgd vanaf de vaccuum pompjes (er zitten er twee voor zover ik kan zien) en die lijken me goed.

Is er een manier om te testen of het inderdaad de magneetklep is? Misschien door de slangen los te trekken, of is dat geen goed idee? Wat zou er gebeuren als één van de vaccuum pompjes kapot is?

bedankt voor jullie snelle reakties trouwens!

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


je zult de vacuum slangen goed moeten bekijken ( om te zeggen zo te zien lijken ze goed geeft geen uitsluitsel ) ga voor zekerheid

bij twijfel.. slangen vervangen, dit zijn de kosten niet!!

waneer de magneetklep niet werkt of er zijn vacuum slangen lek dan zal de wastegate niet of onvoldoende werken ( dus ongeregeld of geen vermogen )( noodloop )

dit alles zul je na moeten lopen!! tevens de turbo reinigen met ( wd 40!! ) dit werkt goed.

uit ervaring van deze zijde, zal de auto weer gaan als een kogel!!!


paul,

Cryptic (0), 19 jaar geleden

Vandaag bij Wittebrug (VAG dealer in Denhaag) geweest om de auto te laten uitlezen tijdens rijden.

Eerst met originele LMM (die er in zat); meetwaarden van de LMM waren véél te laag.
Toen LMM vervangen door nieuwe LMM; zelfde resultaat.

Na zoeken in de database bleek dat de LMM van een verkeerd type was. De dealer heeft uiteindelijk een originele 90 PK LMM gemonteerd en die gaf wel de juiste waarden bij 3000 t/m.

De auto trekt nu veel lekkerder en soepeler door. Er zijn geen wisselingen meer in trekkracht, maar toch gaat de auto weer bij volgas rond de 3500 t/m in noodloop. Blijkbaar heb ik twee afzonderlijke problemen. Ik zal nu eens kijken naar de vacuumslangen en wellicht naar de magneetklep op de turbo.

Ik ben er zeker van dat de turbo teveel druk opbouwt en dat de ECU ingrijpt omdat die druk niet wordt verlaagd door de wastegate. De turbo werkt prima, bij korte acceleraties heb ik nu weer het gevoel met een nieuwe TDI rond te rijden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hans Kemming (0), 18 jaar geleden

Hoi Marcel,

Heb hetzelfde probleem met mijn new beetle ook bj 2000 tdi 90 PK.
Afgelopen week LMM vervangen, meetwaarden waren ook veel te laag (Bosch eruit, Pierburg erin). Auto trekt nu weer als nieuwe TDI echter het probleem van de noodloop blijft bestaan, weliswaar niet iedere keer bij vol door trekken. Voor het vervangen van de LMM al nieuwe magneetklep (N75) geprobeerd, dit had ogenschijnlijk geen effect waarschijnlijk omdat LMM defect was en ik de auto niet eens in de noodloop kreeg. Ik zal nu alsnog de N75 klep moeten testen om te checken of ie niet toch stuk is nu mijn LMM vervangen is en ik weer echte turbokracht heb. (lijkt mij) Anders rest mij nog een grondige inspectie van de vacuumslangen ben ik bang. (denk ook niet dat het de turbo zelf is)

Ik houd jullie op de hoogte.

Cryptic (0), 18 jaar geleden

Hoi Hans,

Erg toevallig dat je juist vandaag een reaktie plaatst; Ik heb vandaag namelijk alle problemen met mijn motor opgelost.

Na veel gepuzzel en onderzoek met o.a. VAGCOM heb ik de volgende conclusies getrokken:

Het abrubte vermogensverlies komt door een hangende schoepenverstelling van de turbo. Enerzijds kan dit door aankoeking van het verstelmechanise komen, anderzijds door een vacuumprobleem. Echter, als er een vacuumslang gescheurd zou zijn, dan heb je in principe juist NIET een te hoge turbodruk (noodloop). De klep werkt zo: geen vacuum -> weinig turbodruk, volledig vacuum -> veel turbodruk. Probeer het maar eens. Trek de vacuumslang op de magneetklep richting de turbo los (pas op: plastic tuitje breekt snel af). Ga een stukje rijden en je zal zien: geen vermogen. Daarentegen, als je de magneetklep bypassed door inkomend vacuum met een koppelstukje direct op de vacuumslang naar de turbo aan te sluiten en je gaat rijden, dan heb je verschrikkelijk veel trekkracht onderin en bij ff flink doorgassen gaat je auto dan in noodloop.
Conclusie voor jou lijkt me dan identiek aan die van mij: geen vacuumprobleem in de slangen, maar in de magneetklep. Ik heb de mijne vervangen en het probleem van de noodloop was weg.

Het tweede probleem was een veel moeilijker probleem: onregelmatige trekkracht, of een tweede turbogat. Bij koude motor geen probleem maar bij warme motor wel. Tussen 1000-1800 weinig trekkracht (normaal), dan tussen de 1800 en 2300 veel, tussen 2300 en 3000 weer veel minder en dan vanaf 3000 weer heel veel.

Ik ontdekte ook dat als ik op hogere snelheid met VAGCOM ging uitlezen, steeds de ECU niet reageerde (time-outs). Ook stotterde de auto zachtjes op snelweg-tempo. Lange tijd heb ik een kapotte/vervuilde verstuiver verdacht van het probleem, maar na 2 bussen verstuiverreiniger en aantal keren benzine bijtanken ging het probleem niet over (starten ging wel stuk beter ;) !) Uiteingelijk heb ik o.a. via dit forum gelezen over relais 109 en ik heb die eruit gehaald.......
Mijn Beetle is van maart 2000 en in principe is er vanaf 2000 een nieuw type relais 109 geinstalleerd door VW omdat die vaak voor gelijksoortige storingen zorgde. Echter, de mijne had nog een oud type: de zwarte. Deze was behoorlijk heet toen ik 'm eruit haalde en na open halen zag ik dat het koperdraad van de relaisspoel zelfs blauwig was geworden. Ik ben naar de dealer gegaan voor een nieuw relais (grijze kleur) en sinds die er in zit heb ik een heerlijke motor! Alle trekkrachtproblemen zijn opgelost nu.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ik je op wat ideeen heb gebracht. Een Beetle is namelijk veel te mooi om niet lekker te rijden ;)

Succes!

Hans Kemming (0), 18 jaar geleden

Hallo Marcel,

Fijn dat je nu alle problemen opgelost hebt, een beetle is inderdaad een fijne (en als ie goed rijdt) een fantastische auto om in te rijden.

Dank voor je snelle reactie!

Ik heb me ook voorgenomen om eerst nu de magneetklep te vervangen, want mijn Beetle van april 2000 trekt nu eigenlijk als een nieuwe (d.w.z ik heb geen problemen meer met onregelmatige trekkracht), alleen nog het probleem van de noodloop(nogmaals de keer dat ik de magneetklep vervangen heb was de LMM ook niet goed en kreeg hem door onregelmatige trekkracht niet eens in de noodloop)
Ik begreep overigens dat je na het vervangen van de juiste LMM ook geen wisselende trekkracht meer had net zoals ik.
Echter mocht ik weer trekkrachtproblemen krijgen dan zal ik na jou advies ook naar dat 109 relais gaan kijken, waar zit die overigens?

Nogmaals Marcel, bedankt voor je adequate reactie en veel rijplezier in je Beetle .

Cryptic (0), 18 jaar geleden

Hoi Hans,

Mijn troubleshoot-story is er één van wisselend resultaat en veel fustraties geweest. Steeds als ik iets groots vervangen had, zoals de LMM, meende ik het euvel te pakken te hebben.

De LMM en de magneetklep bleken slechts ten dele (of mede) de oorzaak. De onregelmatige trekkracht werd er inderdaad minder van, maar als je dan weer een paar honderd kilometers gereden had merkte je dat het nog steeds niet goed is.

Vandaar dat ik meedere conclusies ondertussen hier gepost had.

Anyway, ik zou als ik jou was gewoon ff checken welk relais 109 je hebt. Je vindt 'm door het kapje van de zekeringskast aan de linker kant van je dashboard te verwijderen. Het hele kapje dan welteverstaan en niet alleen het klepje van de zekeringen. Dit kan door met een brede platte schroevendraaier voorzichtig het plastic los te wrikken.

Op het relais staat met koeieletters '109' (kan niet missen) en als-ie zwart is kan je 'm maar beter vervangen. De dealer heeft ze normaal op voorraad en voor de kosten hoef je het niet te laten; rond de 14 euro. Een zwarte gaat je zeker op deze leeftijd een keer helemaal doen stilstaan, dus voor 14 euro is je risico daarop afgedekt.

Voor het uit- en inbouwen kan je trouwens het beste ook even de beschermplaat boven de pedalen loshalen (3xTorx), dan kan je er veel beter bij.

Succes nogmaals!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.