hoi,
heb een beetle in de werkplaats, bougies vervangen, distributie en filters. Nadien liep ie niet goed meer, stotteren en zeer rijk mengsel. Opnieuw timing distributie gecontroleerd, niets te vinden. Uitlezen gaf foutcode rijk mengsel.
1e lamda sensor geeft laag voltage, tweede 1,19 volt.
Massa gecontroleerd beide sondes en deze geeft een spanningsverlies van 0,3 volt.
Omdat de lamdasonde verdacht was, vervangen. Resultaat nog niet beter.
Uiteindelijk de nieuwe bougies maar weer vervangen door de oude en wat blijkt, motor loopt weer beter!!!!
Had championbougies gemonteerd, en nu ngk, blijkt dus wel verschil te maken en probleem te veroorzaken!!!
Maar nu mijn vraag, die 0,3 volt spanningsverschil over de massa van de lambdasensoren. komt de massa voor de sensorern rechtstreeks uit de computer? En is deze nog gelinkt aan andere massa;s ?
En de ECU, zit deze ergens links bestuurderszijde onder het dashboard? heb geen info via autodata, en kan ook geen gelijke motor AQY vinden.
groeten michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
gasklep reinigen en deze weer in de bassisstand zetten
is de oplossing in de meeste gevallen.
paul,
ik had een keer bij een 2.0 golf4 dat ik orginele bougies de verkeerde had. liep ook beroerd.
gasklep reinigen kan helpen maar als die het deed na het verv van onderdelen. zou ik het toch daar in zoeken.
riem geen tand verkeerd
De lambdasensor heeft volgens mijn schema 4 draden. Twee ervan zijn voor de verwarming van de sensor. Eén is 12V, de andere gaat naar het motormanagement. Als die draad een paar tiende volt spanningsverschil heeft met massa, is dat geen enkel probleem. In het motormanagement wordt deze draad waarschijnlijk geschakeld met een MOSFET. Het is dan normaal dat er een paar tiende volt over de MOSFET valt. In het schema van een andere motor zie ik dat de tweede draad rechtstreeks aan massa zit in plaats van via het motormanagement. Ook dan is het geen probleem dat hier een paar tiende volt over valt. (het effect is hetzelfde als dat de accuspanning een paar tiende volt verandert)
De twee andere draden zijn de signaaldraden. Hierover mag geen significante spanning vallen omdat dit een fout geeft in de gelezen waarde. Ik denk dat over deze draden eigenlijk nooit spanning valt omdat de stroom door de signaaldraden klein is.
20 jaar
goedemorgen,
dank jullie voor de reacties.
Heb nu originele bougies gemonteerd en motor loopt goed.
Ga nu nogmaals lambdasensoren meten en kijken wat er gebeurt.
Distributie is gecontroleerd en staat goed.
Ben blij dat tenminste de motor nu weer normaal loopt. Maar omdat die lamdasensor wat vreemde waarden gaf, voor mijn gevoel, wil ik die toch nog even controleren.
bedankt, ik zet mijn metingen hier straks nog wel even neer.
groeten michiel
hoi,
metingen aan de sondes:
sonde 1
witte draad 13.6V
witte draad 0.3V
grijze draad 0.3V
zwarte draad 1.17V
Sonde 2
witte draad 13.6V
witte draad 0.3V
grijze draad 0.3V
zwarte draad 1.17V
in de computer wordt een spanning van 0,875 volt gegeven voor zowel de 1e als 2e sonde.
Klopt dus dat de lambdasonde 1 kapot was, maar vervangen resulteert niet in het gewenste effect jammer genoeg.
Bij hoger toerental loopt de motor goed en zijn de uitlaatgassen ok.
Heb de brandstofdruk gemeten en die is met vacuum 2,5 bar, zonder vacuum 3 bar.
Lijkt net of als er een vacuumlek gemaakt wordt de motor stationair beter regelt, lambdasensor reageert dan en uitlaatgassen zijn goed.
Heb het gasklephuis al gereinigd maar geen resultaat
groeten michiel
toevallig niet een gevalletje luchtmassameter, deze stuurt ook je lambdaregeling in de war. Mengselverhouding wordt hier door beinvloed.
De 0.875V die de computer aangeeft klopt met de gemeten waardes: 1.17-0.30=0.87. Ik heb alleen geen idee wat de gewenste waarde moet zijn met een juist mengsel.
20 jaar
hoi,
Ben alweer een stukje verder. Heb een slangetje op de EGR gevonden en deze was inwendig gebroken. Slangetje korter gemaakt, opnieuw gemonteerd en co is stukken beter.
Maar regelt nog steeds rijk. Wat opvalt is dat als je een vacuumslangetje losstrekt motor beter begint te lopen, en lambdasensoren mooi beginnen te pendelen tussen 0,1 en 0,9,
Zit zelf nog aan een sterk vervuilde egr klep te denken, omdat, nu het slangetje is gerepareerd, de waarden al beter zijn.
Maar het lmm wat harry oppert vind ik ook een goede, zal eens even kijken.
groeten michiel
HOi,
Oorzaak opgelost. Heb de recycle-klep gereinigd. Bij inspectie bleek een laag koolaanslag de werking te blokkeren.
Na het opnieuw monteren, liep de motor niet meer.
Gezocht naar oorzaak en gevonden in injectors, wel aansturing maar geen goede brandstof inspuiting. Injectors gereinigd, en een externe brandstoftank en pomp aangesloten. Motor liep beter en na een tijdje lopen co en dergelijke ook perfect. Heb eigen tank weer aangesloten en volledig mis weer. Dus ik denk dat de brandstof, auto is voor beurt getankt, niet helemaal zuiver is geweest en dat het met de kapotte onderdelen geleid heeft tot de storingen.
bedankt voor het meedenken,
groeten michiel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar