Beste,
Het volgende euvel speelt al een tijdje.
Starten en stationair gaat goed. Rustig rijden in de zin van langzaam optrekken gaat ook goed tot 2000-2500 toeren. Vanaf dan houdt de motor in en is langzaam. Op het moment dat ik wat vlotter ga rijden, zeg maar gewoon met de rest van het verkeer mee, voelt de auto erg log aan. Alsof ie flink bepakt en beladen is, het wil dan niet echt vlot vooruit.
Op de snelweg rijden gaat nog net. 120 haalt ie wel maar niet zo vlot als het zou moeten. Meer dan 120 is moeilijk.
Het bovenstaande doet zich constant voor bij zowel benzine als lpg. Als ik op benzine de kickdown intrap, komt de motor niet verder dan 5500 toeren. Het lijkt als ie in de begrenzer schiet. Bokken, haperen en inhouden is dan het geval.
Wat opvallend is, is dat de toerenteller vanaf zo een 2000 toeren niet meer vloeiend beweegt. De naald tril niet maar beweegt in stapjes.
Aangezien het probleem onderhand al 3 maanden speelt is er al veel gebeurd. Eigenlijk allemaal dingen die toch moesten, weinig kosten of vaak stuk gaan(preventief dus). o.a.:
-Luchtmassameter. Origneel bosch.*
-Alle filters en vloeistoffen.
-Bougies + kabels.
-Vermogenseindtrap.
-Middelste uitlaatdemper.
-Gasklephuis. Uiteraard gealibreerd.
-Kettingsrevisie(die afspraak stond toevallig al).
-Lambda sonder
-Koelvloeistof temp. sensor.
-Kan zijn dat ik wat vergeet.
-Krukaspositiesensor(5 maanden geleden al)
-Achterste pingelsensor vervangen(was stuk gegaan bij de ketting revisie). Beide met het goede moment vastgezet.
Ook al wat andere controles werkzaamheden gedaan.
-Compressie getest. Alle 5 cilinders rond de 11,5 bar.
-Hele traject vanaf luchfilter tot einddemper gecontroleerd op lekken. Is nu lekvrij.
-Vacuumsysteem gecontroleerd. geen lekken.
-Grote beurt.
-Met scoop bobines en nokkenaspositie sensor gecontroleerd. Zijn goed.
-Tiptronic bak olie met filter vervangen.
-Tig keren uitgelezen met vagcom en bosch computer. Het enige wat naar voren komt is een maximum engine speed exceeded warning. Dat gebeurd enkel als de motor inhoudt en bokt bij 5500 toeren. Toerenteller is nog nooit in het rood gekomen. Gevolg of oorzaak?
-tevens de meetwaarde van de diverse elementen uitgelezen met vagcom. Hier komt niks raars in naar voren.
-hele uitlaat op verstoppingen gecontroleerd.
-Hele LPG computer afgekoppeld omdat het vermoeden bestond dat deze stoorde op computer van de motor. Maar dat was niet het geval.
Verdere details.
-Geen olie verbruik.
-Geen koelvloeistof verbruik.
-Vraag maar. na de afgelopen 3 maanden weet ik echt alles van deze auto.
* bij lmm. Die heb ik vervangen door een "orignele" van bosch, gekocht bij heuts. Heb gevraagd of het bosch was, was het volgens de verkoper, kwam ook uit een dos met bosch erop. Nummer klopte op een cijfer na ook maar het logo van bosch ontbrak op de lmm. Hier heb ik contact over gehad met bosch en heb nu een nieuwe, echt originele, gekregen van bosch. De oude gaat terug voor verder onderzoek aangezien het nummer op de factuur wel van bosch is maar zij met zekerheid kunnen zeggen dat de door heuts geleverde lmm niet origineel is.
Wat frappant is, is dat de auto het op LPG eigenlijk heel goed deed met die NEP originele lmm van heuts. Op benzine was er niet mee te rijden en starten was een ramp. Koud moest ik 3-4 keer starten en dan liep ie op 400-500 toeren totdat ie op lpg overschakelde. Dan was het goed. Terug schakelen naar benzine gaf het zelfde probleem weer. Warm starten ging soms wel goed soms niet. Stationair liep ie op LPG iets te rijk, dat kon je ruiken. Maar verbruik was met 1:8,5 - 1:9 goed te noemen.
Met de nieuwe originele lmm van bosch start de auto wel weer goed maar is het probleem met het vermogen ongeveer het zelfde.
Eigenlijk heeft iedere ingreep tot nu toe er wel voor gezorgd dat het iets beter werd. Vooral het vervangen van de middendemper deed wonderen. Deze was verstopt. Het probleem was toen een kleine 1000km weg maar daarna, in mindere mate, weer terug.
Wij weten het nu echt nier meer. Ik ben weliswaar een particulier maar sta niet alleen voor dit probleem. Met mij zijn ook een autofit garage, een bosch service centrum en een andere monteur hier veel mee bezig geweest. De autofitgarage geeft als volgende optie de auto aan gmto te geven voor een diagnose.
Hoop dat het niet teveel tekst is. Ik ben beslist nog wat vergeten op te noemen. Ik heb de beschikking over een scoop, hetzij alleen in de weekend op afspraak.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Domi,
Als ik het stukje tekst lees over : niet verder komen dan 5500 toeren, haperen of inhouden, toerenteller die verspringt ipv vloeiend beweegt, kan er toch een probleem met de BDP / Krukaspositie sensor zijn, controleer deze nog eens, net zoals de bedrading ervan tot de ECU..
Het kan best dat dit je hele gebeuren veroorzaakt.
Je moet makkelijk tot de begrenser kunnen komen, en de toerenteller moet vloeiend bewegen en zeker niet in stappen.
Bij heuts moet je geen onderdelen kopen, alleen een zwembad of tuinstoel :)
Krukaspositiesensor hadden we getest met de scoop. Beeld zag er gelijk uit aan het referentiebeeld van gmto. De krukaspositiesensor hebben we eigenlijk overgeslagen omdat die pas nieuw is. Maar ook via heuts besteld... Zal daar dan ook nog maar eens heen kijken.
Alle bekabeling tussen de sensoren/actuatoren en de boordcomputer hebben we trouwens gecontroleerd onderbrekingen en kortsluitingen(onderling, massa en plus).
14 jaar
Heb je dit ook op benzine?.
14 jaar
Ook een nieuwe sensor kan 'kapot' zijn..
14 jaar
Ik zei het fout. De nokkenassensor hebben we getest met de scoop en is goed.
De krukassensor hebben we niet met de scoop getest omdat deze pas nieuw is. 4-5 maanden geleden vervangen wegens een startprobleem(niet starten bij warme motor). Dat was toen opgelost. Maar inderdaad. Ook nieuwe sensoren kunnen stuk zijn/gaan.
Van alle sensoren en actuatoren hebben we sowieso de bekabeling getest op onderbrekingen en kortsluiting(onderling, massa en plus)
Probleem is op benzine en lpg. Maar het is op lpg wel minder erg dan op benzine.
14 jaar
Vandaag eindelijk wat verder kunnen kijken. Bij het uitlezen van de krukassensor kwam het volgende naar boven.
Het beeld van het gemeten signaal komt niet overeen met het referentie beeld. Het referentie beeld schommelt om de 0 volt heen, dacht van -2 tot +2 volt. Het gemeten beeld zit volledig boven de 0 volt. Van 0 tot iets meer dan 2. De vorm van het signaal klopt verder wel. Maar denk toch dat het signaal gewoon om de 0 volt hoort te schommelen, niet?
14 jaar
Staat de timing van de distributie wel 100% ?
14 jaar
100% zeker. Heb dat na de kettingrevisie nog een keer gecontroleerd ook.
Vermoed je dat er iets mis is met de distributie?
14 jaar
zoals degene hierboven al neerzet, grote twijfel aan de distributietiming.
Het probleem deed zich zowel voor als na de kettingrevisie voor. En ik heb het na de revisie nog eens gecontroleerd. Het staat goed. De krukas uitgelijnd met het merkteken en de nokkenassen staan met beide inkepingen horizontaal in lijn.
Maar ik vraag me af waarom jullie dat denken?
14 jaar
Krukassensor vervangen en het probleem is in zijn geheel opgelost.
14 jaar
mooi, ook weer opgelost, dank voor de terugkoppeling.
rest mij nog een vraag; gaf de ecu geen storing met betrekking op de krukas sensor???
En bedankt natuurlijk!
De enige daaraan gerelateerde waarschuwing was iets in de zin van: maximum engine speed exceeded warning. Dat was eigenlijk ook de enige foutmelding afgezien van de standaard reeks vanwege de lpg.
14 jaar
aha, dit is weer leer voor de toekomst.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar