de auto loopt als een zonnetje, alleen bij de 2400 rpm (ongeacht versnelling) komt er resonantie de auto in waar je oren zeer van doen
als ik nu met 2400 rpm een bocht naar rechts maak, is de resonantie weg.
dus ik denk dat de rechter motorsteun, bij de bak, te vast zit.
met welk moment behoren die vast te zitten? (om erger te voorkomen)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De trillingen worden niet door te vast zittende bouten doorgegeven of verminderd. Het is de bedoeling dat het motorrubber de trilling opvangt. Een motor rubber is een silentbloc. DWZ het rubber is aan beide kanten op een metalen steun gevulkaniseerd. 1 steun is aan de motor en de ander aan het chassis vastgezet. De combinatie van hardheid en het volume van het rubber bepalen of alle trillingen onderweg geabsorbeerd worden, terwijl de bevestiging gewaarborgd is. De spanning op de rubbers heeft ook invloed. Het is dus zaak de silentblocs uit te lijnen..dwz geen andere spanning dan het gewicht van bv de motor.
De trllingen worden bijna altijd door de motor of koppeling veroorzaakt, Ook de uitlaat, versnellings en koppelings overbrenging kunnen deze aan de carrosserie doorgeven. Eigenlijk alle verbindingen tussen motor en chassis kunnen dat doen.
Daarnaast kan door overmatig onbalans in bv krukas,vliegwiel of koppeling, de kwalitatief goede rubbers onvoldoende die trillingen opvangen.
kijk eerst eens of alle hitteschilden op hun plek zitten, en of de uitlaat spanningvrij onder de wagen hangt en niets raakt. Vooral het laatste, er is wat slecht passende immitatietroep van niet nader te noemen fast fitters op de markt.....
motorsteunen kan wel, maar die zijn oliegevuld bij dit type. meestal kom je dan onder de onderste bevestigingsbout een rode kleverige vloeistof tegen. (lijkt op atf olie)
Heren,
Bedankt voor jullie reacties
Alles zit op zijn plek en vast (hitteschilden en uitlaat ook)
Steunen lekken niet
Dus ik dacht dat het met uitlijnen te maken zou hebben.
Nu weet ik niet hoe dat moet dus ik heb het volgende toegepast
- auto op de brug
- de motorsteunen aan de onderkant van het subframe losgedraaid
- een krik onder het blok
- brug licht laten zakken zodat het blok "uit" de motor steunen komt
- brug weer omhoog, motor zakt weer in steunen
- dit een keer of 3 herhaald
- motorsteun vastgedraaid aan subframe en alles lijkt een stuk beter te lopen
Heb ik het zo goed aangepakt of zou ik anders moeten uitlijnen ?
11 jaar
het principe is goed. Op elke steun (op 1 na??) is 1 van de gaten een sleuf gat. Daar is de mogelijkheid om de spanning weg te halen. Denk erom de uitlaat of iets anders mag niet trekken of duwen tijdens het uitlijnen. Ook de uitlaat moet daarna uitgelijnd worden. Herhalen is niet nodig wel bekijken of alles spanningvrij is en blijft.
Ps als je de motor ietsje opkrikt terwijl alles vast zit kun je zien of een silentbloc gescheurd is.
IK heb het hele verhaal nog eens herhaald, maar nu met losse uitlaat.
blok een paar keer bewogen en vast gezet
daarna de uitlaat vast gezet en het is nu helemaal prima
nogmaals bedankt
op naar mijn volgende probleem.
11 jaar
Blijkt na een kleine 1000km toch niet goed te zijn.
De hoem/brom blijft zitten tussen 2200 en 2400 toeren
Nogmaals uitlijnen heeft niks gebracht (helaas!)
Wat ik nu heb ontdekt is dat bij een bocht naar links er niks veranderd aan het geluid
Bij een bocht naar rechts wordt de hoem/brom een heel stuk minder
Voor mijn gevoel wordt in een bocht naar recht de rechtermotorsteun minder belast. Het gewicht gaat links hangen.
Kan ik nu concluderen dat de rechtermotorsteun kapot is??
11 jaar
Neen, Lees nog eens goed mijn bericht van 10 mei. Het is niet eenvoudig. Maar er is een lichtpuntje. De brom is aanwezig als de auto stilstaat heb ik begrepen? Als dat zo is kun je zo maar vaststellen waar de trilling wordt doorgegeven aan de carrosserie. Als je, terwijl de motor het meest kritische toerental draait, elke flexibele verbinding tussen de motor en de carrosserie betast, merk je wat ik bedoel als het goed is trilt de motor er en de carroserie er vlakbij niet. soms kun je per mm voelen dat het trillen minder wordt. Bij meer druk is er meestal meer overdracht.. Dus toch een uitlijnfoutje denk ik.
Vergeet niet om ook alle ophangrubbers van de (pas op heet) uitlaat in het testspel te betrekken. Ook een koppelingskabel of zelfs een gaskabet kan de trilling doorgeven.
Omdat vroeger nog al wat fabrikanten geen aandacht besteedden aan resonanties , hebben wij er toen zelf mee geexpirementeerd. bv door een combinatie van veren en rubbers toe te passen. Ik kan me herinneren dat we op voor de voorkant van de cilinderkop van een dwarsgeplaatste motor een lange bout op de carrosserie monteerden en ook een aan de achterkant. toen we de bouten aanschroefden bleek dat de cilinderkop op kritische momenten wel 6 cm heen en weer bewoog..
Door krukassen beter te balanceren en het gelijk maken van het gewicht van zuigers en drijfstangen, probeerden we soms de bron te verkleinen... Nog steeds is trillen een bron van ellende, Lees maar eens wat een zg tweede massavliegwiel voor problemen geeft.. Ik weet precies welke raket het was, maar er is een maanreis mislukt doordat hitte schilden (tegeltjes los trilden bij ik dacht de appollo. Iedereen dood...
[quote=cor van jaarsveld]ik dacht de appollo. Iedereen dood...[/quote]
Ja Cor de appollo het was niet een appolo maar de spaceshuttle.
Gr. paul
Zal dat het begin van dementeren zijn??? Ik hoop dat je me tijdig waarschuwt, als het zover is
Alzheimer light is ook nog een optie.
Daar kwam deze week iemand 3 dagen achtereen steeds weer opnieuw voor collecteren..
Het hele verhaal nogmaals gedaan
Beetje bij beetje is het nu op een acceptabel niveau gekomen
11 jaar
Na doorrijden werd het probleem weer erger en erger
Besloten een nieuwe motorsteun de monteren en u is het echt verdwenen.
11 jaar
Oude steun toch wel goed bekeken??? Gescheurd?(materiaalbreuk+ of ondeugdelijke bevestiging van de oude.....
oude steun was gescheurd en leeggelopen
vervolgens met hoge druk schoongespoten
daarom was het niet eerder opgevallen
11 jaar
oude steun was gescheurd en leeggelopen
vervolgens met hoge druk schoongespoten
daarom was het niet eerder opgevallen
steun vervangen en klaar
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar