auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Fox 2008: Aanhaalmoment moer aandrijfas

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: BMD, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Wie kan mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de moer op de aandrijfas/homokineet die door het wiellager gaat?

Geplaatst door

Nilo (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

200Nm is altijd wel nodig...

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

Dank voor je hulp.

Nilo 0

1 jaar

Afhankelijk van de constructie van het lager kan het zeer nauw komen. Een beetje te strak en het lager gaat kapot omdat de kogels afgeplat worden door een te hoge spanning op as.

Hempie1 140

1 jaar

Dank je!

Nilo 0

1 jaar

Welnee man.
Zware voorwiellagers hebben echt geen toleranties van enkele honderdsten mm hoor...
Zo'n moer MOET flink vast wegens kans op loslopen en dan is het heel snel gebeurd met ut lager.

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

Sorry maar dit is natuurlijk onzin.
Het gaat niet om de tolerantie van enkele honderdsten in milimeters maar het gaat om de kracht in meters per kilogram, of nog preciezer in Newtonmeters waarbij 1 Newton wordt gelijkgesteld met 9,8 kilogram, waarmee de moer wordt aangedraaid. Die spanning resulteert in een druk op het lager en dus ook op de kogels die door de fabrikant van dat lager als maximaal of meest wenselijk wordt voorgeschreven voor een optimale levensduur. Een te sterk aangedraaid lager gaat wel degelijk sneller kapot en dat kan al in de eerste week van gebruik het geval zijn. Het is niet voor de grap dat auto of lagerfabrikanten een maximale of wenselijke spanning voorschrijven. En waarom is een lager van een VW Fox in jouw ogen een 'zwaar' lager? Vergelijk het eens met een lager uit, bijvoorbeeld, een Chrysler Voyager.
Overigens, die Newtonmeter krijgt een andere waarde in kilogrammen als je je over de aarde verplaatst in verband met de variërende aantrekkingskracht van de aarde. Een verandering die je met een eenvoudige test zelf kunt constateren maar dan moet je wel van de evenaar naar de één van de polen reizen om een significante toe- of afname te kunnen constateren maar dit terzijde.
Iets niet weten is niet erg maar stellig dingen beweren die niet waar zijn is onverstandig en daarmee help je de vraagsteller niet.

Hempie1 140

1 jaar

Correctie: 10 Newton is 9,8 kilogram,
1 Newton is dus slechts 0,98 kilogram

Hempie1 140

1 jaar

. deze

Dank je wel voor deze informatie! Hier staat duidelijk hoeveel het moet zijn.
Waar komt dit vandaan? Is dit Elsa?

Nilo 0

1 jaar

Wat ik al zei, 200Nm...
@Hempie, ik weet alles van materialen en belastingen, maar je hele verhandeling is hier niet van toepassing.
Voorwiellagers zijn dubbele kegelvormige naaldlagers die zo zwaar zijn uitgevoerd dat de trekspanning op de asstomp helemaal geen reet uitmaakt...voor het lager.
Je kan rustig een stuk pijp op de sleutel zetten en daar op gaan staan.

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

ps , Er zijn en waren natuurlijk AFSTELBARE lagers en daarmee was het wel oppassen, die werden ook niet op moment afgesteld, maar gewoon spelingsvrij.

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

mijn advies bij dit soort grote krachten de moeren of bouten eerst wat lossen terwijl de wielen er nog op zitten en auto op de grond staat anders is het moeilijk te blokkeren en zo ook weer vastzetten,ik heb hier een luchtsleutel zware jongen en als je die gebruikt als de wielen eraf zijn gaan geheid de schroeven waarmee je remschijven vast gehouden worden op je naaf kapot,geen groot probleem maar beter voorkomen

Met wiel op de grond los & vast ja, doe ik ook altijd.

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.