Volkswagen Fox 2008: Aanhaalmoment moer aandrijfas

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: BMD, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Wie kan mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de moer op de aandrijfas/homokineet die door het wiellager gaat?

Nilo

Geplaatst door Nilo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Fox? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

8 maanden geleden - Beunhaas

200Nm is altijd wel nodig...

    Dank voor je hulp. - Nilo (0), 8 maanden geleden

8 maanden geleden - Hempie1

Afhankelijk van de constructie van het lager kan het zeer nauw komen. Een beetje te strak en het lager gaat kapot omdat de kogels afgeplat worden door een te hoge spanning op as.

    Dank je! - Nilo (0), 8 maanden geleden

8 maanden geleden - Beunhaas

Welnee man.
Zware voorwiellagers hebben echt geen toleranties van enkele honderdsten mm hoor...
Zo'n moer MOET flink vast wegens kans op loslopen en dan is het heel snel gebeurd met ut lager.

    Sorry maar dit is natuurlijk onzin.
    Het gaat niet om de tolerantie van enkele honderdsten in milimeters maar het gaat om de kracht in meters per kilogram, of nog preciezer in Newtonmeters waarbij 1 Newton wordt gelijkgesteld met 9,8 kilogram, waarmee de moer wordt aangedraaid. Die spanning resulteert in een druk op het lager en dus ook op de kogels die door de fabrikant van dat lager als maximaal of meest wenselijk wordt voorgeschreven voor een optimale levensduur. Een te sterk aangedraaid lager gaat wel degelijk sneller kapot en dat kan al in de eerste week van gebruik het geval zijn. Het is niet voor de grap dat auto of lagerfabrikanten een maximale of wenselijke spanning voorschrijven. En waarom is een lager van een VW Fox in jouw ogen een 'zwaar' lager? Vergelijk het eens met een lager uit, bijvoorbeeld, een Chrysler Voyager.
    Overigens, die Newtonmeter krijgt een andere waarde in kilogrammen als je je over de aarde verplaatst in verband met de variërende aantrekkingskracht van de aarde. Een verandering die je met een eenvoudige test zelf kunt constateren maar dan moet je wel van de evenaar naar de één van de polen reizen om een significante toe- of afname te kunnen constateren maar dit terzijde.
    Iets niet weten is niet erg maar stellig dingen beweren die niet waar zijn is onverstandig en daarmee help je de vraagsteller niet. - Hempie1 (130), 8 maanden geleden
    Correctie: 10 Newton is 9,8 kilogram,
    1 Newton is dus slechts 0,98 kilogram - Hempie1 (130), 8 maanden geleden

8 maanden geleden - Monteur Senior

deze

.
    Dank je wel voor deze informatie! Hier staat duidelijk hoeveel het moet zijn.
    Waar komt dit vandaan? Is dit Elsa? - Nilo (0), 8 maanden geleden

8 maanden geleden - Beunhaas

Wat ik al zei, 200Nm...
@Hempie, ik weet alles van materialen en belastingen, maar je hele verhandeling is hier niet van toepassing.
Voorwiellagers zijn dubbele kegelvormige naaldlagers die zo zwaar zijn uitgevoerd dat de trekspanning op de asstomp helemaal geen reet uitmaakt...voor het lager.
Je kan rustig een stuk pijp op de sleutel zetten en daar op gaan staan.

8 maanden geleden - Beunhaas

ps , Er zijn en waren natuurlijk AFSTELBARE lagers en daarmee was het wel oppassen, die werden ook niet op moment afgesteld, maar gewoon spelingsvrij.

8 maanden geleden - Monteur Senior

mijn advies bij dit soort grote krachten de moeren of bouten eerst wat lossen terwijl de wielen er nog op zitten en auto op de grond staat anders is het moeilijk te blokkeren en zo ook weer vastzetten,ik heb hier een luchtsleutel zware jongen en als je die gebruikt als de wielen eraf zijn gaan geheid de schroeven waarmee je remschijven vast gehouden worden op je naaf kapot,geen groot probleem maar beter voorkomen

8 maanden geleden - Beunhaas

Met wiel op de grond los & vast ja, doe ik ook altijd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.