Volkswagen Polo: aanhaalmomenten +klepspeling polo 1300 benzine 40 kw (1995)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300 cc 40kw

Probleem: distributieriem gescheurd, nieuwe riem geplaatst en compressietest uitgevoerd, eerste cilinder geen compressie. Vervolgens cilinderkop gedemonteerd en vastgesteld dat 1 uitlaatklep krom is. Ik zal de kromme klep vervangen en de overige kleppen controleren op geringe slag (d.m.v. draaibank en meetklok) en vervolgens de niet beschadigde kleppen grondig rodderen. De afstelgegevens voor de distributieriem heb ik via problemcar reeds gevonden, ik heb echter nog 2 vragen, nl.:

1) Kan mij iemand de AANHAALMOMENTEN voor de CILINDERKOP bezorgen? (In het slechtste geval doe ik dat wel op het gevoel, heb dit in het verleden reeds meermaals suksesvol gedaan, maar proffesionele gegevens zijn toch beter).

2) Ik heb in een grijs verleden (midden de jaren 70 van het vorige millenium) automechanica gestudeerd, en toen moest de klepspeling geregeld worden. Bij deze polo zit er op elke klep een potje dat direct door de bovenliggende nokkenas ingedrukt wordt en vervolgens de klep indrukt. ALS IK EEN NIEUWE KLEP PLAATS, MOET IK KLEPSPELING REGELEN EN ZO JA, HOE DOE IK DAT DAN??? Of is dit eerder een systeem waarbij alles op maat gedraaid, gefreesd en geslepen is zodat regelen niet meer bestaat???

Mocht er iemand mij kunnen helpen, alvast bedankt.

Groetjes, Hugo. (hugo-eelen@live.nl)

nonkelpater

Geplaatst door nonkelpater (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Klepspeling wordt hydrolisch geregeld.

nonkelpater (0), 15 jaar geleden

Bedankt moderator voor je beknopte maar zeer duidelijke uitleg. Ik kan de nieuwe klep gewoon monteren (systeem met die halve maantjes is nog steeds hetzelfde dan 30 jaar geleden) en hoef niets te regelen, dat gaat dus automatisch.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Hydraulische stoters stellen zichzelf, niet afstellen dus.
Aanhaal koppel:
fase 1 40Nm
fase 2 40Nm
fase 3 +90 graden
fase 4 +90 graden

Aanhaalvolgorde:

10 4 2 6 8
7 5 1 3 9

succes.

mvg,
Hans.

nonkelpater (0), 15 jaar geleden

Bedankt Hans4040, ik heb intussen elders op internet aanhaalmomenten +volgorde van een min of meer gelijkaardige vw-motor gevonden,nl golf cabrio (83-93) vermogen 40kw, motorcode MH (2G)/NU.
Enige verschil met uw versie is dat men hier voor de tweede fase 60Nm aangeeft i.p.v. 40Nm, wat mij logischer lijkt, vermits 40Nm reeds in de eerste fase gebeurd is. Toch even vermelden dat ik "problemcar"een geweldig initiatief vind.

Groetjes, Hugo.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Hugo, je hebt gelijk; fase 2 moet zijn 60Nm.....schrijffoutje, sorry.

Bedankt voor het compliment over de site, we doen het met plezier.

mvg,
Hans.

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

We zijn nu een jaar later en de motor draait nog steeds als een naaimachine.
Intussen wel waterpomp en termostaat moeten vervangen.
Tip: Als je een nieuwe auto koopt met de bedoeling van niet meer te moeten sleutelen, lever dan de oude in bij de garage en geef hem zeker niet cadeau aan je dochter!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.