close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf Plus 2011: ABS en ESP lampjes gaan af en toe aan

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: CBZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 77

Sinds ruim een half jaar gaan de ABS en ESP lampjes op mijn dashboard tijdens het rijden af en toe gelijktijdig aan om soms al na ongeveer 1 minuut, maar soms ook na pas na 1 kwartier weer uit te gaan.

De foutcodes die ik middels de Carista ODB2 connector en app voortdurend uitlees en weer reset zijn:
1. P1887 Vehicle speed signal wheel speed from Brake control module; range / performance
2. 00287 Right Rear Wheel Speed Sensor (G44)
3. 01316 ABS Control Module

De wieltoerentalsensor in het rechterachterwiel heb ik vernieuwd waarbij ook de magnetische ABS sensorring op de wielnaaf schoongemaakt is. Dit had als effect dat de ABS en ESP lampjes enkele weken uitbleven om daarna toch weer onregelmatig aan en uit te gaan zoals hierboven omschreven. Tijdens een rit van 1 of 2 uur gebeurt dit soms wel een keer of 5, maar soms ook helemaal niet. De enige regelmaat die ik hierbij tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat als ik in mijn buurt een tunnel onder een viaduct onderdoor rijd, ze altijd aan gaan om een paar honderd meter na de tunnel weer uit te gaan.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem of een suggestie om het verder te diagnosticeren?

Geplaatst door

wjacobs (70)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kun je het signaal ook monitoren met je uitleestoestel?
Dat is de methode om dan door een tunnel te rijden en kijken wat er is te zien.
Of je kan er een scope aanhangen ( (maar die heb je wsl zelf niet?)

abs sensor rechts achter na kijken gaan .. stekker los of misschien vocht erin .. omdat het steeds ook weer opgelost is ,lijkt mij een los contact ..

wat voor sensor gemonteerd: origineel of vergelijkend.

@Bert Klein: de aanwezige sensor is vervangen door de STARK wielsnelheidssensor, artikel nr. SKWSS-0350008, die volgens leverancier Autodoc OEM compliant is.

@Siem Bijman: helaas kan ik met de Carista ODB2 connector met bijbehorende app geen real-time data uitlezen, ook heb ik geen scope.

wjacobs 70

3 jaar

Zou een originele sensor monteren ,wel wat duurder maar bespaart je een hoop ergenis en tijd .
Electronische delen van de vervangingsmarkt wijken nogal eens van de waarden af.

Bij wagens met een dakraam of panoramadak dan komt het wel eens voor dat deze lekt en dan loopt het water langs de a-style helemaal naar beneden tot waar de stekkers zitten. Vaak wordt dan de stekker waar o.a. de abs sensor bedrading voor achtersensoren zitten nat. Onderste a-style bekleding verwijderen en de stekkers controleren op oxidatie.

ricky 10
badge

3 jaar

Vandaag de STARK wielsnelheidssensor, die getypeerd staat als: 'geluidsensor', vervangen door een nieuwe van Bosch getypeerd als: 'actieve sensor'. Daarna direct naar de tunnel gereden waar de ABS en ESP de laatste tijd altijd aangingen en jawel: de lampjes bleven uit! Het probleem lijkt hiermee dus definitief opgelost. Iedereen, maar vooral Bert Klein, bedankt voor het meedenken!

wjacobs 70

3 jaar

Vandaag de STARK wielsnelheidssensor, die getypeerd staat als: 'geluidsensor', vervangen door een nieuwe van Bosch getypeerd als: 'actieve sensor'. Daarna direct naar de tunnel gereden waar de ABS en ESP de laatste tijd altijd aangingen en jawel: de lampjes bleven uit! Het probleem lijkt hiermee dus definitief opgelost. Iedereen, maar vooral Bert Klein, bedankt voor het meedenken!

wjacobs 70

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.