Abs lampje blijft branden, sinds kort ook lampje handrem.
wie kan mijn, bij deze probleem helpen.
groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een defecte ABS regelunit.
Het beste even laten uitlezen.
controleer eerst de zekeringen abs heeft 2 van 30 amp
Hallo john,
Waar kan ik de 2 abs zekeringen van 30 amp vinden?
Bij de zekering-kastje bestaat geen abs-zekering.
groetjes
16 jaar
op of bij de accu
Zou hem eerst laten uitlezen voordat je andere storingen aan het creeren bent.
[quote=ricky]Zou hem eerst laten uitlezen voordat je andere storingen aan het creeren bent.[/quote]
Mee eens.
let op, monteur kan met VAG-COM niet in de eenheid komen, kosten komen ongeveer op 1200 voor vervangen van de pomp.
Ik denk dat paul er een klant bijheeft.
Groeten Marcel
Kan natuurlijk ook gewoon probleem bij abs sensor bij een van de wielen zijn en daarna het nivo van remvloeistof te laag door versleten blokjes.....
Sytze
[quote=hellbat]let op, monteur kan met VAG-COM niet in de eenheid komen, kosten komen ongeveer op 1200 voor vervangen van de pomp.
Ik denk dat paul er een klant bijheeft.
Groeten Marcel[/quote]
wat een onzin, een pomp kost ca 550 incl btw welke garage zal dan 650,-. arbeid rekenen ? eerst beginnen met het simpelste en dat is uitlezen de zekeringen en stekerverbindingen controleren. met al deze berichten wordt de topicstarter alleen maar ongerust .
Klopt, de siemens pomp is inderdaad goedkoper, reparatie zal rond de 800 komen liggen. de Bosch daarentegen kost 1134, dus afhankelijk van het gemonteerde systeem is ook het prijskaartje.
In mijn optiek heeft de pomp het begeven, uitlezen is natuurlijk eerste stap. Wat ik wilde zeggen, is dat indien de pomp als defect wordt beoordeeld, omdat met de diagnose niet in de regeleenheid kan worden gekomen, hij zich niet gelijk een nieuwe pomp moet laten aansmeren, maar dat er mogelijkheden zijn het regelapparaat los te laten reviseren.
Hopelijk komt het in deze bewoordingen beter over.
Groeten Marcel
niet kunnen uitlezen weten we nog niet,ik zou eerst meten of er wel een plus op de pomp en regelapparaat komt en de massa's controleren. en uitlezen uiteraard. en die prijs van 550,-. komt uit etka en de prijzen van de pompen varieerd niet veel.
Wat ik ook erg vindt is dat ze bij sommige auto's gewoon het lampje aanpassen of eruit halen zodat de storing niet meer opvalt
heb laatst weer een VR6 bij de deur gehad, zelfde verhaal alleen geen lampjes die branden, ik even uitlezen (ja met vag-com) en ja hoor bingo drie sensoren die niet meer reageren, dus dat zegt al genoeg dacht ik zo bleek later het lampje omgeleid naar airbag (heel slim)
er wordt te veel gesjoemeld met die abs systemen (jammer genoeg)
16 jaar
[quote=ATi-VR6]Wat ik ook erg vindt is dat ze bij sommige auto's gewoon het lampje aanpassen of eruit halen zodat de storing niet meer opvalt
er wordt te veel gesjoemeld met die abs systemen (jammer genoeg)[/quote]
En hoe ontstaat dit :
Het bedrag van evt reparatie is vaak zo enorm hoog dat er vanaf wordt gezien en naar alternatieven wordt gezocht...
Gr. paul
Dus moet je alles maar wat stuk is maar niet vervangen? (ik begrijp je wel paul)
moet je ook geen auto gaan rijden
ABS kan van levensbelang zijn!
dat hij verder goed remt als de abs niet werkt is puur omdat het systeem gewoon weg altijd moet kunnen remmen
met of zonder abs
en ben het wel met je eens, kosten kunnen de pan uitreizen
maar ik blijf erbij, zit het erop dan moet het ook werken
16 jaar
[quote=paulkelder][quote=ATi-VR6]Wat ik ook erg vindt is dat ze bij sommige auto's gewoon het lampje aanpassen of eruit halen zodat de storing niet meer opvalt
er wordt te veel gesjoemeld met die abs systemen (jammer genoeg)[/quote]
En hoe ontstaat dit :
Het bedrag van evt reparatie is vaak zo enorm hoog dat er vanaf wordt gezien en naar alternatieven wordt gezocht...
Gr. paul[/quote]
Juistem!, en aangezien het een APK afkeur punt is, krijg je zulke praktijken idd.
16 jaar
keuringseis 5.2.31 lid 10: [b]bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij het starten van de motor moet het waarschuwingslampje uitgaan[/b]. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd!
Maar wat nu!! Op het contact gaat er geen ABS lampje branden.............. Wat dus niet brand gaat ook niet uit. Ook afkeur??
Gr. paul
Amen
bedankt voor je uitleg!
16 jaar
[quote=paulkelder]keuringseis 5.2.31 lid 10: [b]bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij het starten van de motor moet het waarschuwingslampje uitgaan[/b]. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd!
Maar wat nu!! Op het contact gaat er geen ABS lampje branden.............. Wat dus niet brand gaat ook niet uit. Ook afkeur??
Gr. paul[/quote]
ja paul dat is een afkeur mits er zichtbaar een abs aanwezig is.
[quote=john5686]ja paul dat is een afkeur mits er zichtbaar een abs aanwezig is.[/quote]
Is dit wel zo...?? Je hoeft namelijk als keurmeester niet te onderzoeken welke accessoires er op een voertuig zitten. Wel wordt er gevraagd er op te letten dat waneer een lampje brand deze na de start uit gaat..........
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=john5686]ja paul dat is een afkeur mits er zichtbaar een abs aanwezig is.[/quote]
Is dit wel zo...?? Je hoeft namelijk als keurmeester niet te onderzoeken welke accessoires er op een voertuig zitten. Wel wordt er gevraagd er op te letten dat waneer een lampje brand deze na de start uit gaat..........
Gr. paul[/quote]
Hmm beetje vreemd!
dus je let dan ook niet op de remmen?
als jij als APK keurmeester een ABS auto keurt zie je toch ook tevens de sensoren? als je de remblokken inspecteert op dikte en dergelijke? neem alleen al de remschijven deze kunnen visueel al worden afgekeurt
(groeven etc...)
16 jaar
[quote=ATi-VR6]dus je let dan ook niet op de remmen?[/quote]
Tuurlijk worden remmen gecontroleerd, zelfs op een remmenbank het ABS-systeem heeft daar geen invloed op.
Wat wij doen is letterlijk niet meer dan ons gevraagd wordt....................
Gr. paul
Een ABS lamp welke niet brand is 100% afkeur!! Geen discussie over mogelijk.. Als het altijd wordt opgemerkt is een ander verhaal..
Lampje moet functioneren. Brand deze niet ->afkeur.. punt.
Enne... schijven MOGEN wij niet afkeuren op groeven. Alleen op roest en breuk (dus ook niet op dikte!!)
Ja oke, de remmen werken met of zonder abs.
en op zich kan ik met de huidige auto's wel voorstellen kwa abs lampjes
die zitten zo verstopt, als ik die van mij bekijk, tja die zit nu eenmaal op een plek die opvalt
dus als je hem op contact zet, weet je als kenner dat ie even oplicht, en daarna weer uit gaat
en als die niet oplicht verraad hij zichzelf omdat het abs logo erop staat
16 jaar
[quote=garageburgwal]Een ABS lamp welke niet brand is 100% afkeur!! Geen discussie over mogelijk.. Als het altijd wordt opgemerkt is een ander verhaal..
Lampje moet functioneren. Brand deze niet ->afkeur.. punt.[/quote]
Je vergist je...... Heb het zelf ondervonden in een steekproef, misschien het voordeel van de twijfel, toch geen afkeur. Voorlopig zijn er ook systemen zonder ABS lampje. Je kunt ook zeggen, brand er geen lampje, is er geen storing dan werkt het systeem normaal.
Gr. paul
[quote=ATi-VR6]heb laatst weer een VR6 bij de deur gehad, zelfde verhaal alleen geen lampjes die branden, ik even uitlezen (ja met vag-com) en ja hoor bingo drie sensoren die niet meer reageren, dus dat zegt al genoeg dacht ik zo bleek later het lampje omgeleid naar airbag (heel slim)[/quote]
vandaar mijn opmerking over het lampje (deze aansluiten op de airbag unit)
gaat ie even aan en weer uit...
dus kun je zo even niet zien of de abs wel of niet werkt
alleen met uitlezen komt het dan naar voren
alleen de echte kenner weet dat het abs lampje korter/langer oplicht dan de airbag lamp
(Golf 3 dan)
lol
16 jaar
Nou weet je zeker dat niet elk systeem een lamje heeft of is het niet altijd een "standaard" ABS lamp?
Heb het er laatst nog met meerdere keurmeesters over gehad en die waren er heel zeker van (niet dat die het niet een keer mis hebben)
Sommige het ABS Lampje in combinatie met de Hand/Rem indicator
16 jaar
[quote=garageburgwal]Nou weet je zeker dat niet elk systeem een lamje heeft of is het niet altijd een "standaard" ABS lamp?[/quote]
Ik bedoel het ABS lampje. Is niet vanzelfsprekend aanwezig op elk systeem.
Ik hou mij letterlijk aan de tekst APK bijbel..... er op te letten dat waneer een lampje brand deze na de start uit gaat..........
''bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij het starten van de motor moet het waarschuwingslampje uitgaan''
Gr. paul
Anti-blokkeersystemen moeten goed
functioneren en moeten zijn voorzien van een
deugdelijke waarschuwingsinrichting die in
werking treedt zodra het systeem faalt.Het contact wordt ingeschakeld, waarbij het
waarschuwingslampje moet gaan branden.
Vervolgens wordt de motor gestart. Wanneer het
waarschuwingslampje uitgaat, functioneert het
systeem. Indien noodzakelijk wordt een rijproef
uitgevoerd.
Toelichting:
Bij de rijproef wordt alleen het juiste functioneren van
het waarschuwingslampje gecontroleerd..
ik maak hier uit op dat als er een abs systeem op zit de werking gecontroleerd moet kunnen worden middels het controlelampje.
[quote=john5686]ik maak hier uit op dat als er een abs systeem op zit de werking gecontroleerd moet kunnen worden middels het controlelampje.[/quote]
Of er werkelijk ABS op zit? Wordt niet van mij gevraagd om dat te controleren. Wel wordt er gevraagd te controleren indien het abs lampje brand of deze na de start uit gaat........
Gr. paul
[quote=paulkelder]''bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij het starten van de motor moet het waarschuwingslampje uitgaan''
Gr. paul[/quote]
is niet helemaal waar...
als je hem op contact zet en laat staan gaat het lampje ook uit, en inderdaad na de start gaat ie even weer aan en dan moet ie uitblijven en uiteraad onder de rit ook niet meer aangaan
maar het zou per automerk/type kunnen verschillen natuurlijk!
16 jaar
Steekproefcontroleurs weten er zelf ook niet goed mee om te gaan, vaak geven ze je toch de voordeel van de twijfel.
Gr. paul
Ik zit zelf in de ICT en heb daarvoor elektronica gedaan
en dan let je meer op die dingen als iemand die bakker is geweest (even als voorbeeld natuurlijk)
stel dat ik apk meester zou zijn, dan let je daar meer op denk ik zo.
en zo verschilt dat per monteur
16 jaar
[quote=ATi-VR6]stel dat ik apk meester zou zijn, dan let je daar meer op denk ik zo.
en zo verschilt dat per monteur[/quote]
We lopen als keurmeester gelukkig allemaal een zelfde risico mocht de auto in een steekproef vallen.
Gr. paul
Dat is waar
Gr Arie
16 jaar
Is het niet een vereiste: (Europese regelgeving, danwel wereldwijd)
ABS onboard, dan ook een indicator in dashboard, om de gebruiker te waarschuwen bij problemen? (gezien het feit dat het een redelijk belangrijk onderdeel van de auto is).
16 jaar
[quote=ATi-VR6]maar ik blijf erbij, zit het erop dan moet het ook werken[/quote]
Vooral bij dat soort dingen (ABS, EDS & SRS)
16 jaar
[quote=Speedrazor]Is het niet een vereiste: (Europese regelgeving, danwel wereldwijd)
ABS onboard, dan ook een indicator in dashboard, om de gebruiker te waarschuwen bij problemen? (gezien het feit dat het een redelijk belangrijk onderdeel van de auto is).[/quote]
Verschilt misschien per land....... ABS systeem is overigens niet verplicht (althans nog niet)
Gr. paul
gelul, hoe remden ze 20 jaar geleden dan, dacht je dat de auto's toen niet stopten als je dat pedaal intrapte ???????? abs is enkel een toegevoegd systeem op petmensen met veel geld en een te dikke wagen een engel op hun schouder te geven als ze met 120 een afslag nemen.
Een auto remt ECHT NIET BETER of de abs nu wel of niet werkt.
Groeten Marcel
[quote=ATi-VR6][quote=ATi-VR6]maar ik blijf erbij, zit het erop dan moet het ook werken[/quote]
[/quote]
Dat weet je pas indien je dat moet controleren.... (letterlijk gezien)
Gr. paul
[quote=hellbat]gelul, hoe remden ze 20 jaar geleden dan, dacht je dat de auto's toen niet stopten als je dat pedaal intrapte ???????? abs is enkel een toegevoegd systeem op petmensen met veel geld en een te dikke wagen een engel op hun schouder te geven als ze met 120 een afslag nemen.
Een auto remt ECHT NIET BETER of de abs nu wel of niet werkt.
Groeten Marcel[/quote]
ja maar we zijn nu in het heden...
16 jaar
[quote=hellbat]gelul, hoe remden ze 20 jaar geleden dan, dacht je dat de auto's toen niet stopten als je dat pedaal intrapte ???????? abs is enkel een toegevoegd systeem op petmensen met veel geld en een te dikke wagen een engel op hun schouder te geven als ze met 120 een afslag nemen.
Een auto remt ECHT NIET BETER of de abs nu wel of niet werkt.
Groeten Marcel[/quote]
In sommige gevallen heb je zelfs een langere remweg MET ABS systeem.... enkel, zonder blokkerend rubber.
16 jaar
[quote=ATi-VR6][quote=hellbat]gelul, hoe remden ze 20 jaar geleden dan, dacht je dat de auto's toen niet stopten als je dat pedaal intrapte ???????? abs is enkel een toegevoegd systeem op petmensen met veel geld en een te dikke wagen een engel op hun schouder te geven als ze met 120 een afslag nemen.
Een auto remt ECHT NIET BETER of de abs nu wel of niet werkt.
Groeten Marcel[/quote]
ja maar we zijn nu in het heden...[/quote]
Wij als mens wel................... Auto's zijn wat achter gebleven en zijn nog steeds in omloop.
Gr. paul
ABS
Achterlijk Bonkend Systeem
16 jaar
ik geloof dat de topicstarter hier door de bomen het bos niet meer ziet.
klopt, en 75% van autorijdend nederland weet zelf niet eens of er nou wel of niet abs op hun auto zit. Alleen als je met een vr6 een duikvlucht door een file probeert te maken grijpt dat kloteding in, resultaat ???, de meeste mensen laten dan hun rem los omdat dat pedaal ineens raar gaat doen.
Ik blijf erbij, de beste veiligheidmaatregel is het gezond verstand van de bestuurder,
Groeten Marcel
[quote]ik geloof dat de topicstarter hier door de bomen het bos niet meer ziet.[/quote]
Hij heeft in iedergeval een beetje leesvoer voor na een werkdag
:))
16 jaar
of hij heeft nu grauwe staar maar geholpen is hij hier niet.
Ben ik blij dat ik een VR6 heb, en er normaal in kan rijden
en ABS werkt ook nog! (laatst even getest op een nat grasveldje)
maar inderdaad we zien door de bomen het bos niet meer
topic starter zal gevlucht zijn zonder abs
16 jaar
Kortom samengevat.
Bezoekje aan de dealer, en even laten uitlezen.
16 jaar
[quote=ATi-VR6]Ben ik blij dat ik een VR6 heb, en er normaal in kan rijden
en ABS werkt ook nog! (laatst even getest op een nat grasveldje)
maar inderdaad we zien door de bomen het bos niet meer
topic starter zal gevlucht zijn zonder abs[/quote]
Mochttie kaduuk zijn,.. heb hier nog 1 ligge (pomp), voor weinig :))
16 jaar
Rick en de rest natuurlijk ook
bedankt voor jullie info
p.s. rick is die abs pomp voor een Golf VR6 uit 95/96 ?
anders mail me maar voor de info
anders raakt dit topic vol met onzin
alvast bedankt
16 jaar
[quote=ATi-VR6]Rick en de rest natuurlijk ook
bedankt voor jullie info
p.s. rick is die abs pomp voor een Golf VR6 uit 95/96 ?
alvast bedankt[/quote]
Volgens mij wel, was bedoeld voor een Highline (94-97).. staan wel wat nummers op de pomp.
16 jaar
Weet iemand of Fayco het storingsgeheugen heeft laten uitlezen en wat daar het resultaat van is......
Of heeft hij het opgegeven?
[quote=joëlcotech]Weet iemand of Fayco het storingsgeheugen heeft laten uitlezen en wat daar het resultaat van is......
Of heeft hij het opgegeven?[/quote]
Even de pagina's doorbladeren ~..-gniffel-..~
Volgens mij niet.
16 jaar
[quote=john5686]ik maak hier uit op dat als er een abs systeem op zit de werking gecontroleerd moet kunnen worden middels het controlelampje.[/quote]
en zo is het, je kunt niet zeggen er brandt geen controlelampje dus hoef ik niet verder te kijken
of ik weet niet of er abs op zit
er staat duidelijk indien abs aanwezig dan moet er een controlesysteem aanwezig zijn
Hier even de juiste omschrijving:
8 Reminrichting 5.2/3.31 10
anti-blokkeersystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke
waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt.
wijze van keuren: het contact wordt ingeschakeld waarbij het waarschuwingslampje moet gaan branden
vervolgens wordt de motor gestart, wanneer het waarschuwingslampje uitgaat functioneert het systeem
indien noodzakelijk wordt een rijproef uitgevoerd
bij de rijproef wordt alleen het juist functioneren van het waarschuwingslampje gecontroleerd
gr. E.Tempel
Dat probeer ik nu ook te zeggen...
bedankt voor alle goede reacties en behulpzaamheid,
heb vandaag het abs-systeem laten uitlezen bij een goede garage in Helmond,
en de resultaat was; links-voor + rechts-achter abs-sensor defect.
Die moet ik morgen bestellen, en inbouwen
daarna terug naar de apk voor 1 jaar goedkeuring (was op afgekeurd).
groetjes
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar