Het probleem is dat het lampje van de abs soms brand maar dat is nog niet zo erg.
Wat soms een groter probleem is als het lampje niet brand en we lichtjes op het rempedaal duwt we een trillende pedaal hebben en ineens het abs aanslaat, dit steeds aan lage snelheid bv 60km/u, het is altijd onverwachts dat het gebeurd en soms gevaarlijk.
Iemand raad hiermee?
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sensorringen controleren op loszitten en vervuiling.(pas homokineethoes vern.??)
Ik heb deze van (met geragist als tussenpersoon)eerste eigenaar gekocht maar weet niets van homokineethoes ofzo , de distributieriem is vervangen geweest en in de garage (geen VAG )hebben ze gezegd dat dat omdat de baterij losgekoppeld is geweest het lichtje van de Abs soms brand en dat moet gereset worden.
19 jaar
Het ABS lampje gaat niet branden alleen omdat de accu los gekoppeld is geweest.
Als het lampje brand, moet je het storingsgeheugen uit (laten) lezen. Er zal waarschijnlijk een storing zijn welke af en toe optreed (VAGCOM geeft dan een 'intermittende' storing). Misschien is een wielsensor of een draad daarvan beschadigd.
19 jaar
maar springt daarom de abs zomaar aan?
19 jaar
Ik ben geen expert, maar kan me het volgende voorstellen:
De ABS reageert op een verschil in de wielsnelheid bij het remmen. Als nu één van de wielsensoren een verkeerd signaal geeft, ziet het ABS regelapparaat dit als een blokkerend wiel en zal ingrijpen.
Op het moment dat het signaal volledig fout is, ziet het regelapparaat dit en zal het lampje laten branden en de ABS uitschakelen.
Dus als het lampje niet brand, is het signaal voldoende verstoord om de regeling in de war te schoppen, maar te weinig om een fout te detecteren.
Het is maar een theorie, maar wielsensoren kunnen stuk gaan. (ik heb er al eens één vervangen op m'n '98 Golf)
Zoals Erik ook zegt kan ook een ring een storing geven. Krom (weet zo niet of dat kan), los etc.
19 jaar
Het probleem wordt eerder veroorzaakt door een slechte stekkerverbinding dan door een defecte wielsensor.
Door de slechte verbinding lijkt het dat het wiel een hogere snelheid heeft dan de andere 3, waardoor bij de andere 3 wielen de remdruk verminderd wordt. Daardoor krijg je dat de auto doorschiet.
Mbv diagnose apparatuur kun je gericht zoeken anders zul je alle stekkerverbindingen in kunnen spuiten met elektrocleaner oid.
dit kun je bij dealer wel laten controleren daar kunnen ze in de meetwaardeblokken zo zien of een wielsensor ziet goed is.
ik had het na het verv van draagarm a4 op het fusee geslagen en er was een sensor vervuilt ik proef rit make en als ik remde greep het meteen in dus dat kan wel. uitgelezen geen storing meetwaarde blokken gecontroleerd en daar bleek dat die het nie deed
ok zal het eens nakijken de stekkers enz.
thx
19 jaar
Als je eem multimeter hebt, kun je de sensoren eenvoudig meten:
Op weerstandbereik moeten ze circa 1000 ohm zijn (als ik me het goed herinner). Op spanningsbereik (AC of DC) moet je het wiel draaien. De meter moet dan een beetje uitslaan. (op de kleinste schaal proberen)
Als je de auto op contact zet, moet je een kleine DC spanning meten op de connectoren van de wielsensoren.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar