Volkswagen Polo: Absoluut geen compressie

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 40 KW/50 PK

Hallo,

Woon in Zweden,en heb een polo van 1991 gekregen.Motor heeft maar 70.000 km gelopen en de uiterlijke staat is uitstekend.Motor doet het helaas niet.Staat bij een lokale garage en ze meten 0,0 compressie op alle cylinders (Dwz,echt geen compressie!!).Ze hebben naar de distributie riem gekeken maar die is niet gebroken.

Ze denken dat de auto lang heeft stilgestaan en dat de oliekeeringen droog zijn.

Via de vorige eigenaar heb ik niet zoveel informatie verkregen alleen dat de de v-snaar is vervangen en dat tijdens het starten er een knal was.Het bleek toen dat er een zwart palletje van het verdelerhuis,dat in het blok gaat was afgebroken.Er zit inmiddels een ander verdelerhuis op.


Het loont niet meer om er een nieuwe motor erin te zetten,dus waarschijnlijk einde reis,indien iemand echter nog een gouden tip heeft hoor ik het graag

cornelisv

Geplaatst door cornelisv (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Draait de nokkenas wel mee tijdens het starten? > Spie van nokkenastandwiel gebroken, oid.

cornelisv (0), 8 jaar geleden

Hallo Ralf,geen idee.Zal er achter aangaan.Mocht dit het geval zijn,is er dan nog hoop ?

gr,

Kees

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Als het nokkenas-wiel stilstaat, dan grote kans op beschadiging van één of meerdere kleppen. Alles is te repareren, maar of het loont .... ??
Controleer nou eerst maar eens.

cornelisv (0), 8 jaar geleden

ja,nokkenas draait ook gewoon rond.Ze hebben olie in de cylinders gegoten in de hoop dat na een tijdje de oliekeerringen weer zouden functioneren.Lijkt me sterk,maar ja,misschien proberen waard.Op dit moment geen andere mogelijkheden aangegeven door de garage.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Ze hopen erop dat de zuigerveren LOS gaan zitten.
Maar hoelang heeft die auto stilgestaan??

0 bar compressie op alle cilinders?? Drijft de riem de nokkenas aan? Draait de nokkenas mee, of draait alleen het nokkenas-tandwiel?

JaapVeld (0), 8 jaar geleden

0 bar compressie als de zuigers op een neer gaan.

Zelfs als de zuigerveren vast zitten geeft hij nog iets aan. Mijn inschatting is dat de zuigers niet op een neer gaan.

Gr Jaap

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Roest op de klepstelen en/of losse kool tussen de kleppen doet de compressie geen goed.

Als er wel oliedruk is ................... en verse benzine.

Gewoon een auto er voor en in de tweede versnelling even een tijdje rijden.

Geen handige jongens op de buurt.??

Even laten hobieen en ze komen zo voorbij rijden. Let maar op. Kratje bier voor de moeite.

Succes.

southwestern (0), 8 jaar geleden

Hallo beste Cornelus,

ja, als alles netjes meedraait, dan kan het enkel nog in de zuigerveren zitten, of een cilinderkop die totaal krom is!

Maar stel, dat het de zuigerveren zijn die vast zitten, dan kan er maar een aantal oplossingen gevonden worden.

Een daarvan heb ik ook ooit gehanteerd bij twee motoren van een Yacht.
Dit Yacht was dus gezonken, men heeft dat yacht na 10 dagen opgedregd, en de ruimen geleegd ook de machine kamer.
Enkel heeft men toen verzaakt de motoren af te tappen.
Alles zat dus muur vast.

Het bleken dus benzine motoren te zijn.
We hebben de bougies er uit gedraaid, en hebben diesel en wat kruipolie gemengd.
Dit boven op de zuigers gegoten door de bougie schacht.
En, dit goedje 2 weken laten staan.
Dit is een heel oud middel, om dergelijk zaken te behandelen.

**** In uw geval, dan zou ik direct de carter aftapplug direct verwijderen, en niet meer starten met dit goedje in de motor! ****

De bougies, die hebben we niet meer gemonteerd.

De carter aftapplug hebben we bij beide motoren verwijderd, om eventuele doorlekkende rommel te lozen.

We hebben met twee man zo goed en kwaad het ging de motoren los gemaakt, de een de motor rond proberen te tornen, de andere man, die bekeek of alles wel mee rond draaide.

Beide motoren waren dus los.
En hebben de motoren gespoeld met spoelolie, en op accu en de startmotor de motoren rond getornd.
Dat ging perfect.

Nu de goede olie er in, natuurlijk wel goed de spoelolie gespoeld met de goede olie.

Weer handmatig rond gedraaid, daarna op de accu en de startmotor, het oliedruk lampje ging netjes uit, dit was dus al goed..

De nieuwe bougies gemonteerd.

Daarna gezorgd dat de motoren koelwater binnen kregen voor de motor koeling.

De motoren gestart, die sloegen direct aan, maar wel met een grote vieze pluim uit de uitlaten.
Het verrassende was, dat beide motoren draaide als een zonnetjes, geen gehik en gedoe.

Ze waren weer tot leven geroepen.

WE hebben er nog 10 jaar mee gevaren, en het Yacht ingeleverd voor een andere, maar dan met een diesel motor.

Dus, misschien is dit iets om de zuigerveren te lossen uit de zitting van de zuigers.

Maar by the way, gaan alle kleppen ook geheel dicht?

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Prachtig lang verhaal Ad, maar dit doet er allemaal niets toe.

Zoals hierboven vermeld. Ook al zijn de zuigerveren gebroken, dan nog moet er iets compressie te meten zijn. Mits de zuigers op en neer gaan, en de nokkenas draait.!!
Misschien de compressiemeting niet goed uitgevoerd. ...... of .....

southwestern (0), 8 jaar geleden

Hallo beste Ralf,

Is dit geconstateerd, dat de zuigerveren gebroken zijn?
Heeft men de motor gedemonteerd, zonder is er geen beoordeling mogelijk.

Verder vind ik het belangrijk, dat wanneer er A gezegd word, dat B vanzelf moet volgen.
Dus een oplossing aandragen zonder enige vorm van uitleg, dat heeft geen zin.

Maar oké, ik vind het helemaal prima.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

D´r is tot nog toe niets geconstateerd. Feit is; ook al zijn ze gebroken (of zitten vast), dan nog moet er iets van compressie gemeten worden !!!
Persoonlijk denk is eerder aan een niet correcte meting.
Volgens Cornelis, draait de gehele motor op de juiste manier. Ondanks dit, toch 0 bar compressie, op alle 4 de cilinders .... op zijn minst merkwaardig te noemen.
(theoretisch zou tussen de cil.1 en cil.2, en tussen cil.3. en cil.4 de koppakking door kunnen zijn)

southwestern (0), 8 jaar geleden

Hallo, beste Ralf,

Ja, inderdaad, kan er nog van alles mogelijk zijn.

Kop krom, defecte koppakking op alle cilinders, doorgeslagen zuigers, lees eigenlijk doorgebrande zuigers.
Dat zijn er gaten zo groot als bougie draad schachten, waarbij soms de zuigers ook nog doorscheuren.

Een niet juiste meting van de compressie, of een defecte compressie tester.

Ik vind het net als u, zeker zeer vreemd en merkwaardig.

Daarom aanschouw ik altijd liever met eigen ogen, en het raad geven op afstand, dat werkt niet helemaal.
Het kunnen zoveel oorzaken zijn, en worden deze daar juiste beoordeeld?

Fijn weekend toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Ad

cornelisv (0), 8 jaar geleden

Hallo allemaal,bedankt voor de reacties.Ja inderdaad is het punt dat er nog geen goede diagnose is wat er nu feitelijk aan de hand is.Heb het een beetje druk gehad,maar zal morgen nog eens precies met de garage bellen met jullie bovenstaande informatie of ze iets meer kunnen zeggen wat het in ieder geval niet is.

Daarnaast kost mij een ruilmotor ongeveer 300 Euro,misschien is het beter om mijn geld te besteden aan het uit/in bouwen van een andere motor.Ik heb de tijd,ben geen automonteur,maar krijg de indruk dat het inbouwen/uitbouwen van een polo motor te doen moet zijn.

De reden dat ik het nog niet wil opgeven is dat deze polo er voor zijn ouderdom nog perfect uitziet..

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

We willen toch eigenlijk wel weten wat er aan mankeert. Kun je zelf niet eens kijken dan?

cornelisv (0), 8 jaar geleden

Vandaag met de garage gebeld.Ze gaan morgen nog eens verder kijken.Om de kosten laag te houden doen ze het 'erbij'.Kan dus niet zelf kijken.Ze hebben verzekerd dat de nokkenas netjes rond gaat,dat er geen tandwiel is afgebroken,en dat de distributie riem/ketting niet is gebroken.De compressie is inderdaad 0,000 op alle cylinders.Morgen hoop ik meer te weten.

De motor heeft in ieder geval nog in maart/april gelopen.

cornelisv (0), 8 jaar geleden

Zo,nu is het duidelijk.Inlaatkleppen verbogen,alle 4 (zie foto).Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de distributieriem verkeerd gemonteerd,kleppen krom,maar daarna heeft hij waarschijnlijk de distributieriem weer goedgeztet.Daarom was er eerder niets te zien,de riem stond goed.

De kop is goed bekeken (klepzetels etc) en de nokkenas ook.Alles ziet er prima uit.Heb besloten om er 4 nieuwe kleppen in te laten zetten.Gaat mij 500 Euro kosten,maar dat wil ik nog wel proberen.

Bedankt voor jullie inbreng

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

rUILMOTOR kostte je 300,-. ??

cornelisv (0), 8 jaar geleden

nou ja ruilmotor,eentje van de sloop.Maar die hebben minsten 150.000 km gelopen en deze nog maar 70.000 km.En het zelf in/uitbouwen van een motor zie ik toch een beetje tegenop...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.