Beste mensen
ik zit met het volgende probleem:
mijn vriendin heeft een VW Golf uit 1986 en reed bij aankoop prima, inmiddels enkele reparaties verder (ouderdom) reed hij weer als een zonnetje.
Nu heeft de auto telkens startproblemen, accu wordt volgens mij op 1 of andere manier leeggetrokken elke keer, want te pas en onpas wil de auto ineens niet meer starten. Sleep je de auto ff een paar meter en dan starten in z'n 2.. geen probleem en daarna start de auto ook weer gewoon tot hij er na een paar dagen, soms een week weer ineens mee stopt tijdens starten. Eerder hadden we dit soort problemen ook al maar toen was de accu verrot en een nieuwe ingezet.. ging een tijdje goed.. toen weer leeg.. toen dachten we dat de dynamo verrot was, "nieuwe" in laten zetten door een doe het zelver maar probleem blijft.. heb ook zo m'n twijfels over die dynamo maar garage zegt dat hij gewoon de accu oplaadt.. dus nu is mijn vermoeden dat er ergens een lekstroom in de auto zit, er is een radio ingebouwd maar die heb ik al losgekoppeld dus dat kan m niet zijn...
Heeft iemand dit ook ooit gehad en aan welke verbruikers zou die lekstroom eventueel nog meer kunnen liggen en welke waarde voor lekstroom is normaal in een Golf 2 uit '86?? En nog belangrijker: hoe meet ik die lekstroom??
Als iemand mij zou kunnen helpen/adviseren... heel graag!!
groeten R. Bömer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
*Correctie: bij auto info staat bouwjaar 2006 dit is niet juist en moet 1986 zijn!
Start de auto dan wel met startkabels? Ik betwijfel of de accu dan wel echt leeg is. Slechte kabelverbindingen of een kapotte startmotor kwam vaak voor bij deze auto's.
Gr.
Paul
Ik heb er gister ff de startkabels op gezet en toen wilde hij ook niet starten, vorige week precies hetzelfde, ook weer leeg en met startkabels ook niet aan de praat te krijgen... sputtert een paar keer en dan nix meer.. startmotor is het niet want nadat we hem aan hebben gesleept en vervolgens een stuk gereden hebben, auto uitgezet en vervolgens weer sleuteltje omgedraaid en vroemm hij doet t...
ik zou verder ook geen oplossing meer weten... help :) als je nog andere tips hebt, ze zijn meer dan welkom!!
groetjes Robert
18 jaar
Ik denk ook dat je meer in de richting van een defecte startmotor of verbindingskabels hiermee moet denken.
Je zou kunnen proberen als het probleem zich voordoet er een tikkie met de hamer op te geven en te zien of ie het dan wel doet.
Gr Jaap
18 jaar
Bumper, indien je accu echt LEEG is en je zet er startkabels op, zul je toch echt ff een tijdje geduld moeten hebben alvorens je de motor start!
Ikzelf zit meer te denken aan een lampje in je kofferbak of dashboard wat blijft branden.....
Ook kan de diodebrug op de dynamo stuk zijn. De dynamo laadt dan gewoon de accu bij, maar nadat de motor is uitgezet stroomt de stroom weer uit de accu terug met als gevolg een lege accu.
En anders zul je idd je electrische circuits moeten gaan doormeten op lekstromen.
Methoden hiervoor zijn al vaker behandeld op deze site. Probeer de "zoekfunctie" hier maar eens.
18 jaar
hoe wordt bepaald dat de accu 'leeg' is?
Ik vrees aan de hand van het feit dat ie niet start.
Meet de spanning eens van de accu wanneer de auto wordt weggezet, en de volgende dag voor het starten. En als de multimeter toch uit de kast is gepakt, meet meteen de spanning even als de motor loopt.
Bang voor lekstroom? massakabel er af totdat je weer wil starten: dan kan je dat ook uitsluiten.
18 jaar
[quote=H&k]hoe wordt bepaald dat de accu 'leeg' is?
Ik vrees aan de hand van het feit dat ie niet start.[/quote]
Nou, NEE!
Dat kan ook heel eenvoudig te zien zijn aan het flauw branden van de dashboardlichtjes.
En elke keer je massakabel loshalen en er weer op zetten?
Dan ga jij een lekke band zeker ook niet repareren of vervangen maar pompt hem gewoon elke keer voor vertrek weer op...??
Steenkolenkennis met Peppi en Kokkitechnieken.....
18 jaar
Zo meneer Santa, een beetje in de stress voor de naderende kerst?
Dat is echt 'profesional' hoor een lege accu bepalen aan zwak brandende dashboardlampjes! Nooit van een slechte massa gehoord zeker?
En over de massakbel: als je die zin UITLEEST dan staat er 'dan kan je dat ook uitsluiten'
Oftewel het is bedoeld om een paar keer te doen, om uit te sluiten of er een lekstroom is. Tja opperen dat er wellicht een kofferbak lampje blijft branden is heel goed: maar moet die man zich dan een nacht in de kofferbak opsluiten om dat te controleren?
En dan je prachtige vergelijking met een de band: Een zachte band pomp je eerst op en bekijkt het resultaat, na enige tijd.
Of monteer jij direct een nieuwe band als er een een beetje zacht is? Ach dom van me: een arreslee heeft geen banden.
Steenkolenkennis met Peppi en Kokkitechnieken. Leuk gevonden hoor, en vast toepasbaar op sommige oplossingen: Toch zou ik dergelijke degenererende humor niet op deze site plaatsen: het verpest de sfeer. En ieder die een oplossing plaatst probeert te helpen.
hoewel....... een lege accu vaststellen aan zwak brandende dashboardlampjes..........
18 jaar
Ik denk ook aan een lekstroom,aangezien je de accu en dynamo al vv hebt.
Maar toch even een vraag.....Als je hem start met startkabels en een lege accu,draaid de startmotor dan even snel als normaal?
Zo ja,dan heb je toch een ander probleem,waarom die niet wil starten/aanslaan.
-zoeken naar een lekstroom......
-Zet alles in de auto uit,en sluit alle deuren,
-Plaats een ampere meter/tang tussen de min kabel.
-Mag max.0,05 ampere aangeven.
-Geeft ie nou meer aan?...trek dan een voor een de zekeringen eruit,(met gesloten deurschakelaar,dus binnenlicht uit enz.).
-Valt de stroom weg bij een bepaalde zekering?,dan weet je dat het probleem in die stroomkring zit.
Zoals al gezegd....meestal zit het probleem in een lamp die blijft branden,zoals binnenlicht/kofferbakverl. of een later ingebouwde accesoire.
Succes,
Ricky,
Nou, meneer HenK: zie ook bar weinig oplossingen bij JOUW vandaan komen..??
Ik weet niet of JIJ een nacht nodig hebt om te kunnen checken of een kofferbaklampje blijft branden, maar ik niet.
En JIJ bent slim bezig: stellen dat de accu leeg is omdat hij niet start.......? Wel eens van een defect contactslot gehoord..??
IK bepaal altijd of er nog stroom in een accu zit door Rudolph's natte neus in verbinding te brengen met de accupolen. Indien hij schrikt is het de accu die prikt!
Heeeeeeel simpel, HenK-tje..
18 jaar
En indien je "TIPS" geeft, schrijf dan gewoon duidelijk wat je BEDOELT en probeer niet slimmer te zijn dan een schoolmeester. Dat siert je niet.
Gevalletje van "de pot verwijt de ketel..."??
18 jaar
En NATUUUUURLIJK is het een lekstroom!!
Die meet je zoals Ricky hier aanhaalt en NIET door je massakabel eraf te halen.
DAT zijn Peppi en Kokki adviezen.....
De auteur vroeg hoe hij de lekstroom kan METEN.
Dat doe je NIET door de massa te ontkoppelen!
OOK NIET BIJ EEN ARRESLEE.........
18 jaar
En hoe check jij nou een accu, H enK ???
Voltjes meten VOOR het slapen gaan en NA het opstaan......???
TOET TOET, BOING BOING, P. en K. ...............
18 jaar
[quote=H&k]Zo meneer Santa, een beetje in de stress voor de naderende kerst?
Dat is echt 'profesional' hoor een lege accu bepalen aan zwak brandende dashboardlampjes! Nooit van een slechte massa gehoord zeker?
En over de massakbel: als je die zin UITLEEST dan staat er 'dan kan je dat ook uitsluiten'
Oftewel het is bedoeld om een paar keer te doen, om uit te sluiten of er een lekstroom is. Tja opperen dat er wellicht een kofferbak lampje blijft branden is heel goed: maar moet die man zich dan een nacht in de kofferbak opsluiten om dat te controleren?
En dan je prachtige vergelijking met een de band: Een zachte band pomp je eerst op en bekijkt het resultaat, na enige tijd.
Of monteer jij direct een nieuwe band als er een een beetje zacht is? Ach dom van me: een arreslee heeft geen banden.
Steenkolenkennis met Peppi en Kokkitechnieken. Leuk gevonden hoor, en vast toepasbaar op sommige oplossingen: Toch zou ik dergelijke degenererende humor niet op deze site plaatsen: het verpest de sfeer. En ieder die een oplossing plaatst probeert te helpen.
hoewel....... een lege accu vaststellen aan zwak brandende dashboardlampjes..........[/quote]
henk treed je wel eens op...... wat reken jij voor bruiloften en partijen.....
paul,
Zo.... ik schijn de pispaal te zijn om een of andere reden.
Ik vind het prima jongens, maar ik vind het wel zonde van Bumper83 zijn topic, en zonde van de mooie nuttige site van Siem.
18 jaar
[quote=H&k]Zo.... ik schijn de pispaal te zijn om een of andere reden.
Ik vind het prima jongens, maar ik vind het wel zonde van Bumper83 zijn topic, en zonde van de mooie nuttige site van Siem.[/quote]
pispaal.... denk ik niet, je legt het iets wat krom uit denk ik.
paul,
Nee hoor, je bent de pispaal niet.
Maar wees ZELF wat duidelijker!
18 jaar
En nog de hartelijke groetjes van MIJN accu-tester........
[url=http://img292.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img292.imageshack.us/img292/1852/...[/img][/url]
18 jaar
Ontopic: Probeer eerst eens vast te stellen of de accu werkelijk leeg is als de auto niet wil starten. Neem je multimeter en sluit deze op de accupolen aan. De spanning moet iets meer dan 12V zijn. Probeer te starten.
Blijft de spanning bij een startpoging boven 11,5V en draait de startmotor niet rond dan moet je zoeken in het startcircuit. Kabels, accuklemmen, startmotor, contactslot.
Zakt de spanning ver onder de 9V dan heeft de accu onvoldoende startkracht. Hij kan leeg zijn OF kapot.
Hoe u ziet of de accu kapot is, of slechts ontladen door een lekstroom, of door een onvoldoende werkende laadinstallatie ziet u in onze volgende uitzending... Da's de volgende stap.
Laat ons meegenieten van je bevindingen.
Gr.
Paul
Dat bedoel ik dus, H&K. Een accu test je niet door de voltjes te vergelijken maar door hem BELAST te meten.
Dat kan met eenvoudig starten en een multimeter OF met zo'n speciale accutester.
Een accu kan namelijk ook inwendig kapot zijn.
Heb het zelf meegemaakt dat van het ene moment op het andere moment de accu "leeg" was.
Ff aanduwen en hij liep weer als een zonnetje. Later bleek dat de accu inwendig kortsluiting maakte doordat twee van de platen krom waren getrokken en contact (kortsluiting) maakten.
Viel onder garantie maar evenwel niet minder vervelend op dat moment.
@ Paul: ga je gang!
18 jaar
is dit forum er niet om elkaar te helpen??????
lekstroom kan je opsporen door tussen je + klem een amperemeter te plaatsen en alle verbruikers uit te schakelen , er zal wel een klein stroompje vloeien van vb:je klokje in de wagen , maar mag maar enkele mA zijn die lekstroom
diode brug durft wel eens stuk gaan ,maar alternator is al vervangen schrijft men
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar