Spanrolbout is afgebroken en riem dus van tijd af.Volgens onze gegevens moet de krukas met speciaal gereedschap op tijd worden gezet.Wie weet een oplossing zonder dit gereedschap of wie weet een leverancier van dit stukje speciaalgereedschap?
Tot slot: wie heeft dit al eens meegemaakt? Auto heeft 150.000 km gelopen en riem is bij andere dealer vervangen bij 98.000 km.
Alvast bedankt voor je reaktie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
er staat een teken op het vliegwiel, net als bij de normale tdi motoren met bosch brandstofpomp. het speciale gereedschap is hiervoor niet nodig, omdat de tanden van het krukastandwiel niet gelijk zijn hebben ze dit gereedschap gemaakt, zodat je de riem niet verkeerd kunt monteren. wel heb je een plaatje nodig om de spanner te blokeren. midlock levert complete sets om de afstelling uit te voeren.
heb het een keer gehad dat de spanrolbout afbrak maar dat was kort na een beurt er zijn wel audi motoren waar de spanrolbout moet worden vervangen ivm breken.
gek genoeg geldt dat niet voor vw motoren met de zelfde motorcode.
succes max.
Dank je max.En ook caddy.Hebben van een dealer gelukkig afstelgereedschap kunnen lenen.Kop dus helaas wel kapot.Is een automaat en had een stille hoop dat het daarom geen ernstige schade had veroorzaakt.Weet jij of iemand anders of er nog speciale voorzorgsmaatregelen gelden voor zo'n pompverstuiver motor?Hebben deze nog niet eerder losgehad en zou zonde zijn als er iets met die verstuivers niet goed gaat.
Wijze les, spanrolbouten altijd met de momentsleutel aanzetten, dan breken ze dus nooit. Oorzaak is altijd de monteur die hem te vast scheurt omdat hij op "gevoel" werkt.
brrrr, siem ik krijg het er een beetje koud van, heb vorige week zo'n zelfde atj pomverstuiver de riem vervangen, heb dit gedaan zonder speciaal gereedschap maar gewoon goed getekend. na montage nieuwe riem stond ie nog geen 0,5 mm verschoven.ik heb de bouten van de nokkenaspoulie niet los gehad. vond wel dat je de afgestelde maat van 4 mm tussen de spanner 2 x ronddraaien kleiner was geworden nl 2 mm maar dit maakt niets uit werd mij verteld. kijk voor een uitleg maar eens op:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
laat mij eens weten hoe jij dit met die maat 4mm hebt gedaan?
ik heb de bouten niet met momentsleutel aangedraaid,maar ja
groet Peter Linssen
Je hoeft er niet koud van te worden hoor Peter.Bij de auto die bij ons staat, is de riem vervangen bij 98.000 km door een dealerwerkplaats en is nu bij 150.000 km de bout afgebroken van de spanrol.Volgens mijn monteur lag er een moer van de spanrol in de onderplaat en dus zou het zo kunnen zijn dat de moer is losgetrilt en ja dan komt er natuurlijk een extra kracht op de bout van de spanrol....
De maat van 4 mm waar jij over spreekt, daar heb je een stukje speciaal gereedschap voor die je er tussen legt.Bij ons kunnen we de motor niet draaien omdat er een paar kleppen krom zullen zijn, maar als de kop gereviseerd is, laat ik wel even weten hoe die maat bij ons is afgesteld.
Natuurlijk heeft Harry gelijk, dat een te vast gedraaide moer of bout de oorzaak kan zijn, maar in de praktijk werken de meeste monteurs op hun gevoel en dat gaat meestal wel goed, maar soms is het funest.Het vreemde is dat een kop bijna altijd wordt aangedraaid met een momentsleutel en zulke spanrollen bijna nooit.Ik waarschuw mijn monteurs, zeker nu we dit hebben beleefd om in het vervolg een momentsleutel te gebruiken.
dat van die maat van 4 mm klopt. op het moment dat je de spanner vastdraait dan verkleint de waarde. in de originele reparatiehandleiding staat ook dat je de waarde 'ruim'aan moet houden omdat deze kleiner wordt als de bout vastzet en vervolgens de krukas ronddraait. bij deze motoren maakt de distibutieriem ook altijd geluid omdat de riem gewoon verschikkelijk strak staat. bij de eerste pd's al verschillende keren een waterpomp vernieuwd omdat men dacht dat deze lawaai maakten. zonder resultaat. het oehoehoehoe geluid (niet lachen haha) hoort er gewoon bij.
4mm klopt, bij mij werd de maat 4mm niet kleiner na het aandraaien vd spanrol maar toen ik hem vervolgens 2 x rond gedraait had wel nl nog 2 mm. zoals ik gelezen heb in topic:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
zou je hier niets meer aan moeten doen klopt dit??of moet ik de maat toch alsnog 4 mm maken??
ik vind dit vreemd
zoals caddy schrijft heb ik ookinderdaad het gevoel dat de riem erg strak staat maar dit schijnt dus normaal te zijn . het is immers een riem van 30mm breed dus die mag wel wat strak staan
caddy wat bedoel je hier mee??:
omdat de tanden van het krukastandwiel niet gelijk zijn hebben ze dit gereedschap gemaakt, zodat je de riem niet verkeerd kunt monteren.
tanden niet gelijk??
ja, raar maar waar. de tanden op het tandwiel van de krukas hebben niet allemaal dezelfde vorm. dit is gedaan om het volgende; de riem wordt enorm belast doordat de nokkenas ook de pompverstuivers aandrijft. tijdens het indrukken van een pompverstuiver komt er enorm veel trek (en rek) op de riem. door de vorm van het tandwiel op dit moment (dus voor bdp) heeft de riem de volle grip op het tandwiel zodat de hele oppervlakte van aandrijving volledig benut wordt. tijdens het ontspannen (na bdp dus einde inspuiting) wordt de riem niet meer belast en heeft deze de ruimte op het tandwiel om te rekken. het speciale stukje gereedschap zet je op het tandwiel van de krukas en grijpt in de ongelijke tanden. als het gereedschap erin grijpt dan heb je altijd het juiste moment te pakken, en kun je de riem niet verkeerd op de krukas leggen. peter kijk maar eens goed naar de vorm van de tanden op de krukas van deze motoren en je zult zien dat enkele tanden afwijken tov elkaar.
hier is eigenlijk best over nagedacht. maar eigenlijk hadden ze beter een japanse did ketting moeten monteren dan gaat het nooit stuk. (en nu ga ik na bed)
maar de vorm van de tanden op de riem zijn dus wel gelijk allemaal??
ja de riemtanden zijn alle gelijk
Siem hoe is het ermee??
Kop gedemonteerd en een aantal kromme kleppen, 1 geleider beschadigd.Motor loopt nu weer als en zonnetje.De 4mm maat waar je naar vroeg is bij ons ook teruggegaan naar zo'n 2 a 3 mm.
in het werkplaatshandboek hebben ze het over een boortje van 6mm dan hou je 4mm over.
en dat werkt keer op keer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar