Volkswagen Transporter: afstellen van een luchtgekoelde 2.0 liter motor

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: motorcode CU

Ik heb een oude CU motor waarvan de verdeler is los geweest.
Nu zit er bij het vliegwiel een magneet en openingen op het vliegwiel
hoe kan ik deze zonder oude VW diagnose apparatuur gebruiken om de ontsteking perfect aftestellen
Het magneetje en het vliegwiel. heeft 3 draden, kan iemand me meer uitleg geven over de werking van deze sensor ?

Is daar iets mee te doen om een perfecte ontsteking neer te zetten?

sebastian_75

Geplaatst door sebastian_75 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Die "sensor" is een OT-gever. Hierop kan een VW-diagnosetester op aangesloten worden waarmee de ontsteking dan afgesteld kan worden.
Meen dat op de voorste krukaspoelie ook nog een teken staat in de vorm van een inkeping op de achterste rand.
Is echter slecht te zien i.v.m. met de koeltunnel. Daarom is toen die OT-gever geplaatst om het de dealers makkelijker te maken.

sebastian_75 (0), 10 jaar geleden

Ja dat had ik begrepen. ik wil die OT gever met 3 draden gebruiken om ontsteking af te stellen. ik heb namelijk geen diagnose kast.
waar dienen deze draden voor kan ik daar een signaal van afhalen ?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Zal een +, - en signaaldraad zijn maar wie welke is, is mij niet bekend.

sebastian_75 (0), 10 jaar geleden

ok jammer.. ik denk dat het magnetisch werkt maar geen idee hoe ik het kan simuleren zonder test apparaat. Is dat eigenlijk wel zo eenvoudig.
Ik ben nu de timing aan het controleren via een stroboskoop daar blijkt dat het door mij gevonden merkpunt op het vliegwiel van de kruk as. oftewel koelventilator bij ditmodel bijna met 850 toeren 20 graden na bovenste dode punt staat
de motor loopt zo goed maar stel ik het ontstekingstijdstip op fabriek instelling 4 a 5 graden voor bdp slaat de motor vast en valt ie uit.

Het TSZ transistor zundung kastje is doorverbonden en speelt hier geen rol meer in.
Overigens vind ik het op tijd zetten van de ontsteking met deze tool zeer onnauwkeurig daar bij een normaal wit maken van het merkteken niks te zien is.
ik heb er witte tape van 7,5mm dikte op moeten plakken om meer zicht te krijgen op de ontsteking tov gradenboog op de aluminium luchtbehuizing

Nu had ik een filmpje gevonden op youtube maar krijg ik bij de min pool van de bobine altijd 12volt, dus deze methode (zie filmpje) nauwkeurig werkt hier niet bij:

http://www.youtube.com/watch?v=787INwvir...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.