Een paar topic hieronder staat mijn vorige vraag: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Nu heeft de garage alles doorgemeten, en ze komen tot de conclusie dat de drukschakelaar of het display stuk is. Magneetkoppeling en pomp zijn dus in orde.
Maar ze lezen geen foutmelding uit, ook knippert het display van de climatronic niet, wat deze normaal gesproken zou moeten doen bij een storing.
Dus ik vraag me af, kan het inderdaad de drukschakelaar zijn zonder dat er verder een storingsmelding is ?
Is zo'n schakelaar dan niet door te meten ?
De airco is dus al opnieuw gevuld en alles is doorgemeten, dus aansturing (onder accubak) magneetkoppeling en pomp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toevallig pas een drukschakelaar doorgemeten. Bij mijn '98 was dat heel simpel. Twee aansluitingen moeten een lage weerstand hebben, dan is de druk niet te laag. De twee andere moeten een hoge (oneindige) weerstand)hebben, dan is de druk niet te hoog. Als je dat meet, geeft de drukschakelaar het juiste signaal af.
(er zijn overigens twee types volgens mijn info. Ik kan je alleen maar vertellen over wat ikzelf heb.)
Als de drukschakelaar stuk zou zijn, is er geen enkele reden dat het display niet functioneert...
Dan vraag ik me af waarom de garage dit niet kan doormeten, ze weten het niet zeker en gaam deze komende vrijdag vervangen. Daarvoor moet dus (weer) het gas eraf. En als dat het niet is kan ik weer verder gaan zoeken/laten zoeken.....
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de drukschakelaar wel de juiste druk meet maar geen doorschakeling maakt waardoor de koppeling dus ook geen stroom krijgt, of kan dat niet ?
20 jaar
Dit is te erg: laat ze aub geen dure dingen vervangen zonder dat ze weten of het stuk is.
Ik heb nog wat opgezocht. Er bestaat een druksensor G65. Deze heeft de pinnen in 1 rij staan. (ik denk dat het 3 pinnen zijn) Ik weet alleen dat deze een blokgolf signaal naar de koel vin control module J293 stuurt. Veel meer info heb ik niet. Maar de blokgolf is natuurlijk wel te meten met de juiste apparatuur.
Als je geluk hebt, heb je echter een F129 schakelaar. Deze heeft 4 pinnen welke in een vierkant staan. (dus 2 aan 2 naast elkaar)
Bij een juiste druk moeten pin 1 en 2 geschakelt zijn (met elkaar doorverbonden). Bij een te lage druk is er een open tussen pin 1 en 2.
Pin 3 en 4 moeten open zijn. Als de druk te hoog wordt, worden ze geschakeld.
Als je denkt dat deze stuk is, zou je de connecter even los kunnen nemen en pin 1 en 2 in de connector doorverbinden. Het systeem moet dan weer werken.
Je kunt de climatronic ook in testmode zetten met een toetscombinatie. Je kunt dan zonder apparatuur allerlei info uitlezen. OOK waarom de koppeling niet geactiveerd is.
Kijk o.a. maar eens naar:
http://home.eplus-online.de/olbe/pdfs/Cl...
20 jaar
Bedankt voor de info Dutch, ik ga hier mee aan de slag.
Het is inderdaad een F129 schakelaar, kan ik zelf zonder risico pin 1 en 2 op de connector doorverbinden ? Hoe kan ik zien wat pin 1 en 2 is ? b.v.d.
ps. Wat ik me afvraag, als de climatronic de storing kan weergeven, dan zou de VAGCOM dat toch ook moeten doen, en daar was geen foutmelding te zien..........
Ik heb trouwens een VW climatronic met enkel display, dus niet zoals Audi gescheiden systeem met twee kleine displays, de laatste kan dacht ik meer info verstrekken ?
20 jaar
Nou, heb het even getest. Wanneer ik pin 1 en 2 verbind (gewoon met een stukje electra-draad) en ik zet de airco op auto dan nog slaat de pomp niet aan. Wanneer ik pin 3 en 4 verbind wordt er wel een hoge druk gemeten want de fan slaat direct aan bij aanzetten contact.
Ik kan dus ervan uitgaan dat de schakelaar niet defect is ???
Wat kan het dan zijn, het kan toch niet zo zijn dat het toch een zekering is ofzo ???
20 jaar
Tuurlijk kan het een zekering zijn. In m'n Golf is dat zekering 31 (10A) als ik me dat goed herinner. Maar dat is toch wel nagekeken hoop ik?
Heb je 'uit-code' nog opgezocht. Deze zou uitsluitsel moeten geven.
Je schakelaar lijkt me in orde. Bij het kortsluiten van 3 en 4 ging noet toevallig de koppeling van de compressor ook aan?
20 jaar
Bij doorverbinden 1 en 2 gebeurt er niets, bij doorverbinden 3 en 4 gaat de fan draaien maar koppelt de pomp niet.
Zekeringen nog een gecontroleerd.
De uit-code kan ik niet vinden, volgens de beschrijving kom ik niet in het menu. Wel kan ik via de toescombinatie econ-fan lager en temp lager in een menu komen waar zo'n 50 waardes uit te lezen zijn. Kun je me hiermee verder helpen, waar moet ik precies naar kijken ? b.v.d.
Op een andere site las ik ook iets over een defect WOT relais ?
20 jaar
Drukschakelaar komt wel vaak voor bij golfIV/Bora deze is te vervangen zonder het systeem leeg te halen, er zit een ventiel onder. Maar je moet eerst wel zeker weten of dit het is. Je kunt met een VAG uitleesstation ook de druk uitlezen. Maar je kunt ook nagaan dat het systeem de druk wel herkent omdat het display niet knippert als je de auto start. Hieruit kun je concluderen dat de drukschakelaar wel goed is. Er zit in een waterslang/huis een temperatuur sensor voor de MM. Deze wil ook wel eens defect raken, MM "denkt" dat motor te warm is en schakelt airco uit(geen foutcode bij uitlezen).
Veel Suc6 Wigcher
Bedankt Wigcher, kan ik die MM sensor ook testen en zou je me kunnen uitleggen waar die sensor precies zit ?
Als ik dit allemaal zo lees vraag ik me af of de garage wel voldoende kennis heeft, ze zeiden dat voor het vervangen van de drukschakelaar het systeem helemaal leeggehaald moet worden en opnieuw gevuld. Het is een Bosch Car Service garage, je zou toch iets meer mogen verwachten.
Toch maar naar de dealer gaan anders met dit probleem, wat adviseren jullie ?
Trouwens, als de MM sensor denkt dat de motortemp te hoog is dan moet toch ook de fan blijven draaien ? Dat is echter niet het geval...
20 jaar
Als je in het menu bent 'van de 50 waardes', (met toetsen ECON+minder blazen+koud tegelijk) moet je naar kanaal 19 gaan (met warm/koud toets). Het het getal wat dat kanaal aangeeft vertelt je waarom de kompressor niet aanschakelt.
De bijbehorende codes zijn:
0 Keine
1 Hochdruckereignis
2 Gebl. def + Uist < 3V
3 Niederdruckereignis
5 4s nach Motorstart
6 ECON-Betrieb
7 OFF-Betrieb
8 Funktion der Außentemp.
10 Unterspannung
11 Motortemp. > 118°C
12 Motronicschnittstelle
13 Überspg. KL_15 > 17V
14 Funktion Verdampfertemp.
15 keine Fahrzeugcodier.
16 Kompr.-Strom
17 Drucksensor def. (nur mit ext. gereg. Kompressor)
18 Motordrehzahl (nur bei B5W8)
20 jaar
Als ik dat uitlees staat eerst de waarde 6, dan na inschakelen AUTO zie ik heel even een 3 en daarna staat ie op 0.
Dus geen foutcodes ???
20 jaar
Lijkt erop dat het stuurapparaat de koppeling wel wil bekrachtigen. Zekering, bekabeling en spoel doormeten(?)
20 jaar
Bedankt Dutch, dat laatste laat ik maar aan de dealer over. a.s. vrijdag is ie gepland. Ik post nog wat er nu aan de hand is...
20 jaar
Nou het probleem is verholpen, het bleek toch een draadbreuk van de draad naar de magneetkoppeling te zijn. Ik weet niet hoelang de dealer er mee bezig is geweest, maar het grapje kost me 115 euro ! Maar goed hij is weer gemaakt. Wel ga ik de andere garage die in 1e instantie alles doorgemeten heeft vragen wat ze met de factuur gaan doen, ze hebben blijkbaar niet goed gekeken en zochten helemaal in de verkeerde richting...
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar