lekker op vakantie naar italie gaat de airco kapot...wat is er gebeurd...
ik rijd na het voltanken van de auto weg en hoor een pipend geluid van de multiriem, auto even gestopt en gekeken maar niets en nergens iets te zien. Rijd vervolgens vrolijk verder en na 10 minuten rijden moet ik afremmen voor een stoplicht...bam motor uit.... motor weer gestart en bij de eerstvolgende mogelijkheid de auto aan de kant gezet en weer gekeken. De airco-leiding was geheel bezet met ijs, na 5 minuten te hebben stilgestaan was de ijsvorming weg en heb ik gewoon zonder problemen kunnhen rijden die dag, airco werkte toen nog. De volgende dag deed de airco het dus niet meer. Ik denk zelf dat de aircopomp kapot is gegaan, veel weerstand heeft gegeven en zo de multiriem heeft laten slippen waardoor de auto afsloeg. het mooie aan dit verhaal is nog wel dat ik bij de 30.000 km beurt in juni aangeven heb bij mijn lokale VW dealer dat de airco tweemaal niet gefunktioneerd heeft, dit was nog in de garantieperiode. Je voelt hem al aankomen ik was dus 3 weken over de garantieperiode heen en kan dus aanspraak maken op SLECHTS 50% coulance van VW en moet 700 dokken voor o.a. een nieuwe pomp.
Mijn vraag is dit de pomp wel en is het normaal dat een pomp na 2 jaar de geest geeft ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als t op de werkorder is genoteerd als controle punt kan je voor garantie gaan
anders is t moeilijk bewijzen dat t gemeld is
ik weet niet hoe netjes(klantvriendelijk) de garage is
en of die pom na 2 jaar stuk gaat?
krijgt iemand van 60 gebreken
ja dat is het hem juist ik heb wel een werkorder maar daar staan veel punten op maar bij de airco staat alleen airco stinkt en dat is gedeeltelijk verholpen alleen staat er geen vermelding dat de airco tweemaal gehaperd heeft....dus....screwed.... lang leve VW...
17 jaar
DAAROM: altijd de klachten die men heeft, ZELF op papier zetten en bij de receptie afgeven en een copie bewaren...
Lang leve de vooruitziende blik....?
17 jaar
Als de garantietermijn is verlopen en iets kapot gaat kun je nog aanspraak maken op garantie!!
Je moet dan wel aan kunnen tonen dat de garage gefaald heeft, ieder produkt heeft een economische levensduur.
De compressor heeft een langere levensduur dan twee jaar bij normaal onderhoud e.d. dus mag je ervan uitgaan dat niet iedere twee jaar een compressor vervangen moet worden of defect raakt.
Het kan ook zo zijn dat de garage wel naar de airco heeft gekeken, en dat de compressor van slechte kwaliteit is en het niet lang uithoudt.
Dus je kunt aantonen dat het onderdeel wat kapot is gegaan de economische levensduur niet heeft behaald er is sprake van een vroegtijdige slijtage..
Om enig bewijs te kunnen leveren of in handen te hebben is informeren bij de fabrikant wat de verwachte levensduur is van de compressor.
Heb van de week aan een citroën sm van '71 gewerkt zat nog de originele York compressor in, ik wil maar zeggen.
Is er een diagnose gemaakt aan de installatie? waaruit naar voor is gekomen dat de compressor kapot is!
heb hem naar de VW dealer gebracht en aangezien zij met een waslijst aan artikelen kwamen incl. droger, compressor neem ik aan dat zij een diagnose hebben gesteld. Het enige wat ikzelf kan constateren is dat de pomp wel aangesproken wordt (lager toerental motor) en dat de airco het niet doet. Meer apparatuur heb ik helaas zelf niet om het e.e.a. te testen
17 jaar
Een heel mooi verhaal, Theo, maar het valt of staat allemaal met wat er te bewijzen valt.
ervaring leert dat het theoretische verhaal vaak een langdurig slepend verhaal wordt.
DAAROM: indien men klachten heeft en de auto naar de garage brengt, ALTIJD de klachten vermelden met het VERZOEK OM ZE TE VERHELPEN.
Of men nu WEL of GEEN garantie heeft.....
Ervaring leert dat "garantie" nogal eens anders uitgelegd wordt dan dat de consument denkt.....
Maar al te vaak schuift men het op het feit dat de consument ook een onderzoeksplicht heeft, zich direkt bij klachten moet melden, etc.
Hier staat weer de bekende deur op een grote kier om onder een garantieclaim uit te komen, namelijk: klant heeft NIET zwart op wit staan dat hij de klachten van de airco z.s.m. danwel BINNEN de garantietermijn heeft gemeld.
In het geval van verleende algehele garantie door de dealer heeft de klant in eerste instantie geen moer te maken met economische produktgarantie.
De garantie is door de DEALER verleend en hoe DIE het wil verhalen bij de producent van het kapotte onderdeel, is ZIJN probleem.
Nu de klant zijn klacht kennelijk NIET schriftelijk heeft vastgelegd, is er weer volop ruimte voor het bekende touwtrek-gevecht, welles-nietes-gezeur, etc.
Indien de dealer klantvriendelijk is, wordt het probleem kosteloos hersteld.
Maar ouwe Santa vreest weer met grote vreze................
17 jaar
ehm ja airco compresoren die sneuvelen met de regelmaat bij vw/audi, en hoe dat nou kan, want als ik bij de buren kijk nissan/volvo waar ik ook werkte/werk dan gaat daar nagenoeg nooit een compressor stuk, terwijl we toch bij allemaal nippon denso of sanden pompen hebben?? misschien worden er a en b kwaliteit gemonteerd?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar