Volkswagen PASSAT: airco koelt niet meer na tijdje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 66

Hallo,

Sinds een aantal jaren heb ik het volgende probleem:
De airco heeft de eerste jaren dat ik deze auto had altijd erg goed gewerkt, maar nu is het zo dat als ik de airco inschakel bij warm weer (climate control AUTO op 18 graden) dat deze in het begin goed koelt. Er wordt dan ook hard geblazen uit de roosters. Na zo'n 3 kwartier is het blazen wat zachter geworden en komt er ook bijna geen koude lucht meer uit de roosters. Op een gegeven moment is het met heet/warm weer gewoon bijna ondoenlijk om uren richting het zuiden te rijden... De airco heb ik 2014 en 2015 wel bij laten vullen, maar dit heeft geen verschil gegeven.
Vorige zomer viel het me op dat er na een uur af en toe waterdamp uit de roosters kwam zetten.

Een garage en Pouw Zwolle hebben er al een keer naar gekeken, maar die constateren alleen een goede koeling (in het begin dus...) en hebben er behalve bijvullen niets aan gedaan. Voordat ik allerlei zaken laat uitproberen door garages wat me wellicht veel gaat kosten zonder resultaat (want heb al diverse zaken gehoord wat het zou kunnen zijn van monteurs) ben ik benieuwd of iemand uit ervaring weet wat dit zou kunnen zijn of tips wat het beste geprobeerd kan worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

passsat

Geplaatst door passsat (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Ik vermoed dat je antirijpsensor defect is , en de verdamper dus dicht vriest .
Hebben ze de sensor uit gelezen op temperatuur ?
Gaat de compressor wel aan en uit als de airco ingeschakeld is ?

passsat (0), 7 jaar geleden

Bij mijn weten zijn die specifieke zaken niet gecontroleerd. Weet iemand een goede airco specialist in regio Deventer / Zwolle?

Hans4040 (330) PRO, 7 jaar geleden

Een airco moet ook niet alleen ingeschakeld worden als het warm is...
Ook in de wintermaanden dient hij regelmatig te draaien, om lekkage door uitdroging van het systeem te voorkomen.
Waarschijnlijk is de koelmiddelvulling te laag.
Trouwens; bijvullen kan niet...het systeem wordt leeg gehaald en opnieuw gevuld tot het juiste gewicht.

voor Zwolle http://www.autoaircoservicezwolle.nl/
voor Deventer http://www.aircoservice-1.nl

passsat (0), 7 jaar geleden

Paar weken terug is koelmiddel nog gecontroleerd en er zat nog voldoende in, dus toen is er niets mee gedaan. Dit was toen mijn auto toch bij de garage stond voor een beurt

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Of als ik terug ben van vakantie , ook in apeldoorn .

passsat (0), 7 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Of als ik terug ben van vakantie , ook in apeldoorn .[/quote]

Aha, wanneer is dat ongeveer? :)

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Een Maand ongeveer , verwacht ik.

passsat (0), 7 jaar geleden

Ai, das net te laat :(

passsat (0), 7 jaar geleden

Een airco specialist heeft er naar gekeken en constateerde inderdaad dezelfde symptomen (begin goed koelen, na een tijdje wordt het slechter).
Daarop heeft hij geconstateerd dat de 2 leidingen van/naar verdamper bevriezen en daarmee dus ook de verdamper. Conclusie was dat er wellicht vuil/vocht in de verdamper aanwezig was en hij heeft daarop geprobeerd om de verdamper te reinigen dmv doorspuiten oid. Volgens hem heeft dit niet 100% geholpen, want als je de Climatronic op LOW zet (1 standje lager dan 18) dan bevriezen de leidingen alsnog. Als je de Climatronic dan weer op 18 graden zet ontdooien de leidingen volgens hem weer.

Volgens hem ligt het sowieso aan de verdamper, maar vervangen is dus nogal een dure aangelegenheid. Zou dit toevallig nog wat anders kunnen zijn?

passsat (0), 7 jaar geleden

Ook heb ik tijdens vakantie laatst het volgende geconstateerd; na een tijd koelen komt er bijna geen lucht meer door de roosters zetten en het wordt warm in de auto. Als ik dan de airco uitschakel en veel lucht laat blazen komen er op een gegeven moment kleine brokken ijs door de roosters heen geblazen.

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Dus , antirijpsensor defect !!!!!!!!!!!!!
Hebben ze deze gecontroleerd ?
Hebben ze de oververhitting van het expansieventiel gemeten ?
Ik zou ook naar een andere aircospecialist gaan , de persleiding naar de verdamper kan onmogelijk bevriezen , de dikke zuigleiding van de uitgang van de verdamper wel.
Vocht in het systeem is alleen er uit te krijgen door de filter/droger te vervangen , het systeem te spoelen met droge stikstof opnieuw vacumeren en afvullen.

passsat (0), 7 jaar geleden

Die zaken is niets mee gedaan.. Zie onderstaande wat er op de factuur stond (welke 350 EURO was):
- diagnose inclusief airco systeem spoelen
- 1,5 liter spoelolie
- orifice wit
- afpersen met stikstof. vacumeren. afvullen en certificeren


Heeft iemand een tip voor een echt goede specialist in de buurt Zwolle / Deventer dan? Zonde van het geld zo..

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Laat eerst eens de sensor uitlezen bij de dealer .

passsat (0), 7 jaar geleden

De antirijpsensor ?

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Inderdaad , als het goed is zit er in de verdamper een sensor die voorkomt dat de verdamper te koud wordt en dan dicht vriest.

passsat (0), 7 jaar geleden

En die sensor kan apart vervangen worden zonder dat de hele verdamper vervangen hoeft te worden en/of het complete dashboard uit elkaar hoeft?

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Dat weet ik zo niet , maar er zal wel het 1 en ander gedemonteerd moeten worden , maar is een los deel.

passsat (0), 7 jaar geleden

In het volgende topic zegt iemand dit:
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/...

"Een veel voorkomend probleem bij deze Passat is de sensor op de verdamper, die een verkeerde waarde meet/registreert en dit is geen antirijpsensor, want ecc heeft geen antirijp sensor, omdat jouw ac installatie geen expansieventiel heeft maar een orifice."

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

Oke de sensor op de verdamper laten controleren , tja beestje a of beestje b , het is hetzelfde beestje.

passsat (0), 7 jaar geleden

Ben alleen nog wel benieuwd; wat is dit precies voor sensor dan? Wat moet ik ze er precies aan laten uitlezen?
Dit om te voorkomen dat ik straks een monteur heb die hier weer geen verstand van heeft.

kaleido 1 (1830) PRO, 7 jaar geleden

De waarde/temperatuur van de sensor in de actuele situatie , airco niet aan en de kachel uit , dan moet de sensor omgevingstemperatuur aangeven , als het daar 20 graden is moet de sensor ook ongeveer 20 graden aangeven , als deze 40 graden bv. aangeeft is deze defect.
Enz.
Geef bij de dealer aan wat je probleem is en dat je er iemand aan wilt hebben die het begrijpt.

passsat (0), 7 jaar geleden

Uit laten lezen en ze geven aan dat deze waarde goed was..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.