auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Airco / climatronic Passat 2001 werkt niet naar behoren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi

Mijn airco/climatronic werkte de laatste tijd niet meer naar behoren. De luchtuitvoer bleef lauw ondanks een ingestelde temperatuur van 18 graden.

Deze week naar een airco specialist geweest om de airco opnieuw te laten vullen. Van de 600 gram bleek er nog maar 275 gram in te zitten dus het opnieuw vullen was wel noodzakelijk. Ik had gehoopt dat daarmee de koeling weer optimaal zou zijn. Helaas is dit niet het geval.

Bij een buitentemperatuur van 21 graden en de ingestelde temperatuur op 18 graden of op LO blijft de luchtuitvoer lauw. Het vreemde is dat de climatronic vanmorgen bij een buitentemperatuur van 12 graden en een ingestelde temperatuur van 22 graden ijskoude lucht uitblaast.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn.

Geplaatst door

Gerrit VW (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt erop dat de kachelklep bediening niet goed functioneerd.
laat deze uitlezen dan komt warschijnlijk wel naar voren of er een probleem is met een van de bedienings motortjes.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Gerrit

Hoogst waarschijnlijk een stelmotor wat hapert, wat je kunt doen, uitlezen van een evt storing.
Laat ook een basisafstelling uitvoeren, en even aanzien.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

[quote=jan T]lijkt erop dat de kachelklep bediening niet goed functioneerd.
laat deze uitlezen dan komt warschijnlijk wel naar voren of er een probleem is met een van de bedienings motortjes.

groetjes jan.[/quote]
Hebben jullie ook een idee wat reparatie zou gaan kosten?

Gerrit VW 0

13 jaar

@Gerrit je vraagt nu wat zo'n reparatie gaat kosten ? Je weet immers niet of daar wel het probleem ligt wat Paul & Jan vermelden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ze ongelijk hebben, het is best mogelijk maar dan heeft dit meer te maken met de recirculatieklep die zich afsluit na bepaalde tijd of niet opent.
Je kunt via het bedieningspaneel van de airco, zelf kijken of er foutcodes staan opgeslagen/vermeld.

Een ander waarbij ik me de volgende vraag stel: dat je naar een airco specialist bent geweest, wat was zijn uitspraak hierop ? hij moet toch het systeem testen en wat waren de drukken ?
275 gram is genoeg om de compressor naar de eeuwige jachtvelden te helpen, afhankelijk van hoelang je er al mee rond rijdt de laatste tijd.

Een veel voorkomend probleem bij deze Passat is de sensor op de verdamper, die een verkeerde waarde meet/registreert en dit is geen antirijpsensor, want ecc heeft geen antirijp sensor, omdat jouw ac installatie geen expansieventiel heeft maar een orifice.

Zonder gegevens van de drukken blijft het gissen, en vloeit samen met vergissen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

ja paul daar zit niet veel tijd tussen de antwoorden en de inhoud.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Het is zoals theo al zegt,als de airco getest was na het vullen hadden en ze hadden gemeten was tie gelijk door de mand gevallen.
Kortom,een pruts bedrijf dus,om je klanten zo weer weg te sturen.
Zit er overigens een stek rapport bij,ook verplicht als tie stek gecertificeerd is,zal wel niet.

En dat het misschien aan die kachelklep ligt is goed mogelijk,maar een specialist kan dat toch uitlezen?.
En anders moet je je niet zo noemen.

primera p11 0

13 jaar

[quote=TheoStek]@Gerrit je vraagt nu wat zo'n reparatie gaat kosten ? Je weet immers niet of daar wel het probleem ligt wat Paul & Jan vermelden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ze ongelijk hebben, het is best mogelijk maar dan heeft dit meer te maken met de recirculatieklep die zich afsluit na bepaalde tijd of niet opent.
Je kunt via het bedieningspaneel van de airco, zelf kijken of er foutcodes staan opgeslagen/vermeld.

Een ander waarbij ik me de volgende vraag stel: dat je naar een airco specialist bent geweest, wat was zijn uitspraak hierop ? hij moet toch het systeem testen en wat waren de drukken ?
275 gram is genoeg om de compressor naar de eeuwige jachtvelden te helpen, afhankelijk van hoelang je er al mee rond rijdt de laatste tijd.

Een veel voorkomend probleem bij deze Passat is de sensor op de verdamper, die een verkeerde waarde meet/registreert en dit is geen antirijpsensor, want ecc heeft geen antirijp sensor, omdat jouw ac installatie geen expansieventiel heeft maar een orifice.

Zonder gegevens van de drukken blijft het gissen, en vloeit samen met vergissen.[/quote]
Hallo Theo,

hierbij de waarde op de bon:

Leeghaal proces: 275 gr koudemiddel en 2 ml olie
Vacumeer proces: 17 minuten en 1 mb
Olie vul proces: 12 ml
UV vul proces: 7 ml
A/C vul proces: 625 ml

Extra gegevens op de bon: ASC 2000 WAECO BENELUX BV (zullen we de gegevens zijn van het apparaat wat ze gebruiken)

Groet,
Gerrit

Gerrit VW 0

13 jaar

Daar heb je weinig aan Gerrit, daar zou ook de hoge en lage druk op vermeld moeten staan.
In feite hadden ze een airco certificaat moeten afgeven waar veel meer gegevens op vermeld staan als wat je nu hebt, ik denk dat het systeem ook niet is afgeperst conform de regels.

Maar goed, wat je nu zelf even kunt controleren is het volgende:
Verwijder de kunstof parafaan onder de motorkap waar de accu zich ook onder bevindt en verwijder het interieurfilter zodat je rechtstreeks de aanjagermotor kunt zien (witte hamstermolen), je ziet ook de twee aircoleidingen waar de servicekoppelingen op zitten (zwarte dop).
Start de auto en stel de temperatuur in op de laagste stand (LO) en de blaas snelheid op de hoogste stand, sluit de ventilatiekanalen L/R en laat de middenroosters open.
Let op dat de econ en recycle functie uitgeschakeld zijn.
Kijk onder de motorkap of de witte hamstermolen van de aanjagermotor zichtbaar is en blijft, en controleer of de condensorventilator (kleinste) ook draait inclusief de compressor.

Nu, voel met je hand aan de aircoleidingen (de dunne is de hogedrukleiding) waar de wartelmoer op zit of deze warm aanvoelt, dan voel je aan het stukje leiding achter de wartel wat naar het schutbord in vertrekt, dat stukje leiding moet minder warm zijn dan de wartel.
Dan voel je aan de dikke leiding (lagedruk uitgang) direct aan het schutbord die moet koud zijn en mag niet bevriezen of bevriezing vertonen.

Geef bij deze test je zintuigen, oren en ogen de kost en let op het volgende, of de compressor niet telkens af en aan slaat, de hamstermolen zichtbaar blijft, en de condensorventilator blijft draaien.

Vermeld dan je waarneming of bevindingen hier, het voornaamste is eigenlijk de gevoelstemperatuur die je waarneemt van de leidingen.

Het beste is natuurlijk dat je het systeem op werkdrukken laat controleren, de test zal in ieder geval aan je waarneming iets op kunnen leveren.

suc6

TheoStek 0
badge

13 jaar

Hallo Theo, zodra het weer het toelaat zal ik eens kijken wat ik kan vinden (ben niet zo technisch onderlegt). Het regent nu keihard en heb geen overkapping. Vanmorgen besloeg de voorruit terwijl de A/C op 22 graden stond en de buitentemperatuur 14 graden was. Het vocht wordt niet meer afgezogen uit het interieur.

Blijkbaar ben ik bij een Airco-specialist geweest die toch niet zo specialistisch is :-(.


Groet,
Gerrit

Gerrit VW 0

13 jaar

Gerrit,

Controleer het relais voor de magneetkoppeling eerst maar, relais openwerken en dan de solderingen controleren.
Als je het deksel van de zekeringen weghaald dan kijk je zo in het dashboard op de relaisplaat en dan moet je nr 267/384 hebben.


Gr John

Hallo Theo, ik heb e.e.a. gecontroleerd.

Hamstermolen draait, kleine citruspersvormige ventilator draait.
In het begin zag ik beide, toen kwam er kort een lapje voor. Daarna zag ik beiden weer. De 2 leidingen voelen elk lauw aan.

Groet, Gerrit

Gerrit VW 0

13 jaar

Gerrit,

Indien de ''hamstermolen'' draaid en beide leidingen zijn lauw dan is er geen pomp activiteit, m.a.w waarschijnlijk de pomp defekt.


Gr John

@Gerrit, Ik vermoed dat je een verstopping hebt in het systeem, laat het systeem controleren op druk, desnoods het systeem laten leeg halen ? zodat de orifice verwijderd kan worden uit de hogedrukleiding.
De orifice zit daar waar de wartelmoer zit, als die vol zit met ijzervijlsel weet je genoeg.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Orifice probleem!!! Is bekent bij dit type wagen.
Start de auto, schakel de airco in en kijk onder de motorkap, bij
de rechter veerpoot (ff een plastic kap verwijderen) of er geen ijsvorming op
de aircoleiding (on)staat. Indien ja, orifice vervangen, systeem spoelen, filter/droger
vervangen enz, enz.
Op de orifice kan slijpsel zitten van de pomp, of er zit een smurrie op (lijkt op chocopasta).

Succes, Pascal

Hallo Theo en Pascal,

Er ontstaat geen ijsvorming op de leiding bij de rechter veerpoot. De leiding blijft ook daar lauw.

@Theo, bij het opnieuw vullen van de airco is deze ook onder druk gezet toen het systeem leeg was. De druk was toen volgens de monteur goed (maar of het adres wel zo'n aanrader was betwijfel ik steeds meer). Hoe weet ik waar een goed STEK-erkend bedrijf zit waar ze de airco ECHT goed kunnen checken?

Groet, Gerrit

Gerrit VW 0

13 jaar

[quote=johndoornbosch]Gerrit,

Controleer het relais voor de magneetkoppeling eerst maar, relais openwerken en dan de solderingen controleren.
Als je het deksel van de zekeringen weghaald dan kijk je zo in het dashboard op de relaisplaat en dan moet je nr 267/384 hebben.


Gr John[/quote]
had zelfde probleem alles werkte behalve pomp
relais losgetrokken en solderingen opnieuw gesoldeerd
probleem opgelost
bedankt was trouwens een mechanische airco passat 2.0

apd 0
badge

13 jaar

Er kwamen meer onderhoudskosten aan de auto en daarom destijds ingeruild voor een nieuwere Passat.

Gerrit VW 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.