close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen PASSAT: Airco koelt pas als de motor warm is.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: BLR, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Ik heb deze auto al jaren. Ik ben er erg tevreden over. Nu is er een probleem dat maar niet opgelost kan worden.

Als je auto in de zon heeft gestaan dan begint de auto pas te koelen als het motorblok warm is. De auto is al op alle mogelijkheden uitgelezen maar het levert geen enkele foutcode op. De airco is vorige week helemaal leeg getrokken en volgens de specificaties gevuld. Het probleem blijft echter bestaan.

Als de airco eenmaal begint te koelen dan doet hij het echt perfect.

De auto is voorzien van een automatische clima anlage.

Ook met de zelfdiagnose van de airco via het geheime menu komen er geen foutmeldingen.

Heeft iemand van jullie een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst door

joine (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk zit het probleem in de koppeling van de compressor en wel de spleet tussen koppeling en meeneemplaat.
Deze spleet wordt door slijtage groter en de magneet is dan niet meer in staat om aan te trekken.
Als de motor warm wordt en het materiaal zet wat uit wordt de koppeling wel meegenomen.

Laat die speling controleren en zonodig afstellen.
De volgende link gaat over een Mazda, maar dat maakt niet uit, het gaat om het idee...
http://www.killers4hire.com/files/mazda/...

Hans4040 1240
badge vip badge

6 jaar

Hoi Hans,

Ik ga hiermee aan de slag. Bedankt voor je supersnelle reactie. Ik ga hiermee aan de slag. Je hoort nog van me.

joine 0

6 jaar

Hoi Hans,

Mijn auto heeft een constant mee draaiende compressor en heeft die magneetkoppeling niet.

Heb je misschien nog een ander idee?

joine 0

6 jaar

Nou nee...op dit moment schiet me niets te binnen...
Misschien iemand anders op dit forum..?
Je kan natuurlijk even met een airco specialist bellen...

Hans4040 1240
badge vip badge

6 jaar

De poelie draait dan wel met de multiriem mee maar de pomp niet want die wordt aan gestuurd door de magneetkoppeling in die poelie.
Toch maar de multiriem er af halen en de poelie demonteren.

ronny503 0

6 jaar

Deze compressoren hebben een zogenaamde regelstift in de compressor.
Deze willen wel eens zwaar gaan of vast gaan zitten , de airco is opnieuw afgevuld , wat deden de drukken toen ze hem getest hebben.

Dus alleen als hij in de zon heeft gestaan en er zijn geen foutmeldingen opgeslagen? Dus de cabine is dan ook warm.
Denk dat je het dan moet zoeken in de interieur temperatuursensoren (zijn er minimaal 4) of de lichtsensor.
Als 1 van deze sensoren een verkeerde waarde doorgeeft (bv een lagere temperatuur dan werkelijkheid) dan reageert je clima daarop. Dus bv als 1 sensor doorgeeft dat het 8 graden is terwijl het 40 graden is dan gaat je clime automatisch ook niet op de koelstand want hij meet immers al een lagere temperatuur. Het kan aan meerdere dingen liggen maar laat iig alle temperatuursensoren uitlezen of deze wel de juiste waardes doorgeven

ricky 10
badge

6 jaar

Komen week wordt het weer erg warm. We gaan de auto dan in de volle zon zetten en dan met airco apparatuur alles doormeten. Even afwachten wat daar uit komt.

Nogmaals: Als de airco een maal gaat koelen dan doet hij het perfect. Normaal staat de airco altijd in de "automatische" stand. Ook als ik hem handmatig bedien doet zich hetzelfde probleem voor.

Ik zal de afloop in elk geval hier melden.

joine 0

6 jaar

Hallo Joine,
Ik heb toevallig hetzelfde probleem met mijn Touran 2.0 TDI van 2007.
Heb jij ondertussen de oorzaak kunnen achterhalen?
Het enige afwijkende wat ik kan vinden, overigens met iCarsoft uitgelezen, geen storingen, is dat de motortemperatuur 10-15 Graden kouder aangeeft dan de temperatuur op het dashboard display na koude start. Na dat de motor op temperatuur gekomen is, 90 graden op display, dan zie ik de temperatuur op de iCarsoft unit ook langzaam naar die 90 graden lopen, maar hij blijft steeds iets lager (5 graden na lange tijd)
Ben benieuwd wat jou oorzaak was, als je die al hebt gevonden...
Groet, Jan.

JanD 0

6 jaar

Hoi Jan,

Ik ben er nog steeds mee bezig... Absoluut nog geen tijd gehad om de auto bij de garage neer te zetten...

Ik zal de afloop in elk geval vermelden.

joine 0

6 jaar

Hoi Joine,
Ik heb nog verder gezocht.
Druksensor gaf PWM signaal maar bij VW zeiden ze dat deze toch defect kon zijn
Vond ik twijfelachtig, maar toch geprobeerd. Was dus NIET de oorzaak. Vlg. mij nog 2 mogelijkheden over: solenoid in de compressor, of bedieningspaneel in dashboard wat niet goed funktioneert.
Heb jij al resultaat?
Gr.Jan

JanD 0

6 jaar

Hoi Jan,

Sorry voor de late reactie. Naar aanleiding van een tip heb ik enige tijd rondgereden met een doek op het dashbord. Ik had daarmee die grote sensor in het midden op het dashbord afgedekt. Bij mijn auto heeft dat op geen enkele manier ook maar enig effect geresulteerd.
Vanwege vakantie gaat het verhaal de volgende week verder. Ik krijg dan een leenauto en de garage gaat verder met het onderzoek.
Ze willen de auto in de zon zetten en daarna, alvorens de auto te starten, de meetapparatuur aansluiten. Dan starten en kijken of er afwijkende waardes zichtbaar zijn.

Nogmaals: als de motor warm is, koelt de airco perfect.

Andere tips of trucs zijn welkom!!

Gr. Joine

joine 0

6 jaar

Hoi Joine,

Grappig, ik heb enige tijd geleden de sensor al eens gedemonteerd en enige dagen in geisoleerde zilverfolie onder in het dashboard gelegd.

Vanmorgen weer met VW chef monteur gesproken.
Wil wel uitlezen, maar is bang dat er niets uitkomt..... wat we nog niet weten....
Ik verdenk momenteel 2 items:
1-De regelklep=solenoid in de compressor. Vanmorgen thuis de connector aan de scope gehangen, en AC aan/uit gezet. Ik meet een bloksignaal, wat binnen enkele seconden verandert, totdat het definitief verdwijnt. Ik vermoed dat als er geen druk- en of temperatuurverschil gecreëerd wordt door de compressor (omdat hij dit signaal niet ontving, omdat ik de connector los had liggen) de regelaar in het dashboard het compressor signaal dan weer stopt.
De conclusie zou kunnen zijn dat de regelaar in het dashboard (bedienunit) dus functioneert
2-De bedienunit in het dashboard: Ik heb tests uitgevoerd (wanneer de airco dus wel loopt 1-8 minuten na koude start) met de capaciteit regeling v.d. compressor. Door b.v. op LOW te zetten en volle ventilatorsnelheid, dan zie ik 100% capaciteit op de compressor via iCarsoft gemeten. Zet ik de temperatuur vervolgens langzaam hoger, dan zie ik het % minder worden, en ook de binnenventilator past zijn snelheid aan. Dus ook hier lijkt de regelaar goed te functioneren, MAAR of de regelklep-Solenoid "meeloopt" in de % regeling weet ik dus niet. Ik zie in ieder geval de lage druk dan rond de 3 Bar(o) en de hogedruk rondom 12 Bar(o) komt overeen met 9°C en 50°C. De auto stond toen al ongeveer een half uur stationair te draaien bij boven de 25°C buitentemperatuur. De genoemde 9°C lijk mij vrij hoog gezien de gevraagde behoefte LOW en full speed ventilator snelheid.
Daarom verdenk ik de solenoid, MAAR ook hier weer twijfel, want WAAROM draaien de condensor+radiateurfan niet direct na start, terwijl de AC ingeschakeld staat? Worden die (nog) niet aangestuurd, omdat de compressor niet 100% opstart omdat de solenoid niet goed werkt? Als dat zo is, dan moet het de solenoid zijn.... En die verkopen ze niet los bij VW. Bij VW vervangt men dan de hele compressor!
De solenoid is wel te koop, gevonden na lang zoeken op internet. Want er zijn tig verschillende, ook per Merk compressor....

Ik ga vrijdag met vakantie, en laat wellicht alles zoals het nu is. De AC werkt tenslotte na enkele minuten goed. Dat is dan de consequentie. Op het laatste moment nog van alles gaan proberen leidt vaak tot geheel geen werking meer.....

Ben benieuwd wat jou garage te melden heeft na de test!

Fijne vakantie!
Jan

JanD 0

6 jaar

Goedemorgen allemaal.

14 dagen dagen geleden is de airco pomp vervangen en de airco heeft het tot nu toe gedaan zoals je van een airco mag verwachten; dus gelijk gaan koelen zodra de motor gestart wordt.

Het probleem zat hem dus in de airco pomp.

Ik beschouw het probleem als opgelost en dank jullie allemaal voor het meedenken.

Gr. Joine

joine 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.