ben vandaag even met een passat bezig geweest met een w8 motor, hier werkt de airco niet van, en is in duitsland bij de dealer geweest en moest de klant even 1500 euro betalen aan zoek uren en kleine reparatie's,
mijn bevindingen ->-> pomp krijgt geen voeding, (fan van de aico) slaat ook niet aan, airco systeem is prima afgevuld.
airco koppeling is ook in orde, heb met de computer de fan en regelkleppen al aangestuurt allemaal prima, GEEN STORINGEN!!! opgeslagen
airco druk sensor is in duitsland al vervangen, temparatuur zowel de buiten als binnen temp word juist aangegeven.
nu zit er links onder de chassis balk een soort van stuur apparaat relais, met drie stekkers dacht ik die lijken, want ik kan er niet best bij, van de fan te zijn en mogelijk ook de pomp schakelt, gaan deze michien wel es kapot,?of zijn er andere suggesties die ik kan controleren...
mvrgr mark laanstra.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stuurapparaat gaat idd wel eens stuk.
Zit een printplaat in. Kun je voorzichtig openen
en kijken of het niet geoxideerd is.
Bij bepaalde type golf wordt dit relais afgezekerd met
een 5 amp zekering links in het dashbord. Weet niet
of dit bij de passat ook zo is.
Succes, Pascal
oke, bedankt zal hem maandag demonteren en controleren op oxidatie,
heb de zekering gecontroleerd deze is ok,
de relais aanvoer plus min is goed, kleine stekker staat ook plus en min op (zijn ook maar twee draadjes)
alleen er gaat geen voeding uit rechtstreeks naar de fan!
kan je de druk sensor ook doorverbinden zodat hij deze als ingeschakelt meld?
hoe kan ik de pomp het beste los controleren, aangezien dit een permanente pomp is met plunjer en dus niet constant gevoed mag worden??
mvrgr.
Als de compressor geen magneetkoppeling heeft, maar van de nieuwere generatie variabele compressors, kun je daar weinig aan kontroleren, het enige hulpmiddel is dan een extern apparaat wat op de compressor wordt aangesloten die de compressor buiten de regelunit van de auto om aanstuurt.
De drukschakelaar (F129) die gemonteerd kan zijn is een trinary (4 pin aansluitingen in vierkant naast elkaar) 1 en 2, 3 en 4.
pin 1 en 2 moeten geschakelt zijn als de druk goed is.
pin 3 en 4 moeten open staan, deze worden pas geschakeld als de druk te hoog is geworden.
Indien de druk "niet" hoog genoeg is en pin 1 en 2 worden door verbonden moet de compressor aan slaan.
Als pin 3 en 4 worden door verbonden moet de ventilator aan slaan.
Er kan ook een druksensor gemonteerd zijn G65 met 3 pin aansluitingen in lijn achter elkaar 1, 2 en 3, deze meet de druk en zet hem rechtstreeks op in een PWM signaal (blokgolf)
1 = - (min) 2 = oscilloscoop, 3 = +12V.
Beide kunnen op VAG auto's voorkomen.
bedankt theo, ik heb hier zeker wat aan gehad, er zit een drie polige stekker op de druk sensor, heb vandaag in de meetwaarde blokken nog diversen gecontroleerd, wat ik vreemd vindt, is dat hij binnen temp meet van 18.5graad celcius, en achter de verdamper, 29 graad celcius, bij de voeten een temp van 30 en in een luchtinlaat buis 27 gr celcius.
temparatuur sensors getest en zijn nominale voltage wijkt in dit geval niet af van de actuele waarde.
heb ook de zelf test uitgevoerd van het clima paneel, deze was ok, heb de airco pomp aangestuurd met de computer en op de meet waardes gelet, deze loopt op naar een waarde van 98% op stand LO (koudste stand) bij het omhoog brengen daalt de procenten weer , dat lijkt me goed.
denk zelf aan een kapotte pomp omdat hij wanneer er geen druk in de leidingen op bouwt de fan ook niet aanstuurd i.v.m het type druk sensor.
laat de pomp met speciaal apparatuur extern van de auto controleren en dan hoor je wel wat hier uit rolt!
mrgr.
Hoi Mark,
Dacht het wel dat hier een druksensor was gemonteerd, kan ook niet anders want er zit een compressor op die altijd mee draait, deze heeft dan ook geen lage druk "beveiliging".
Dus moet ik dit effe corrigeren met wat ik zei dat zowel de F129 en G65 drukschakelaar/sensor op Vag auto's kan voor komen dat klopt wel, maar de G65 komt alleen voor bij VAG auto's die een compressor hebben met continu variabel slagvolume.
Ik neem aan dat de temperaturen gekontroleerd zijn met Vag of VAS?
De temperaturen klopt niet veel van, dan zou ik zeggen dat er geen of onvoldoende koudemiddel in het systeem aanwezig is.
De regeleenheid meet via de verdamper temperatuur sensor, de temperatuur aan de uitgang van verdamper, dan pas kan worden bepaald met welke zuigdruk de verdamper/compressor moet werken.
Druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
Heb je ook al gekeken naar de orifice of deze niet verstopt is?
In veel gevallen kan het voorkomen dat het electronisch regelventiel kapot is, kan vervangen worden.
hallo theo , kan ik dit bijv door middel van drukmeters op hoog en lage druk controleren, met draaiende motor?
Hoi Mark,
Je kunt idd dmv de drukmeters aan te sluiten, kontroleren met draaiende motor en in werking zijnde airco.. welke druk wordt weer gegeven met daarbij behorende temperatuur..
Normaal gesproken zou bij een druk vanaf 1.600 Kpa (1,6 bar) bij 20 °C de condensor ventilator aangestuurd moeten worden..
Hoi Mark,
Misschien wat laat, maar ik heb gisteren een Passat gehad waarvan de compressor wel draaide, maar de condensorventilator niet.
Rechtsreeks +12V op de ventilator draaide deze wel.
Toen dacht ik w8 es even staat me iets bij van wat je zei (links onder de chassis balk een soort van stuur apparaat relais, met drie stekkers)
Heb alle draden los gehaald en door gemeten 0 Ohm dus kapot.
Dit is de voorschakel weerstand (N39) van de condensorventilator 2 snelheden.
Nu moet ik wel zeggen dat deze auto een compressor heeft met magneetkoppeling.
Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat wanneer deze bij jou ook kapot is dat de compressor ook niet wordt aangestuurd?
[url=http://img42.imageshack.us/i/voorschakel...][img]http://img42.imageshack.us/img42/3861/vo...[/img][/url]
theo, super dat je nog even aan me dacht, mijn schakelkast ziet er echter iets anders uit, hebben inmiddels druk gemeten, in het systeem en veranderd niet wanneer de airco hoort te werken, pomp is getest en schijnt goed te zijn, de volgende stap is om het clima paneel te wisselen met een ander, heb mij laten vertellen dat wanneer je de zelftest uitvoerd en diverse controle met vag-com, deze nog defect kan zijn.
lastig putje, maar heb ook weinig tijd om er even lekker mee door te gaan.
bedankt en als de oplossing er is hoor je van me.
mvrgr. mark
mijn excuus voor de late reactie, heb afgelopen week een airco stuur apparaat binnen gekregen deze gemonteerd en alles werkt weer naar behoren.
BEDANKT voor al jullie reactie.
mvrgr, mark laanstra.
Opgelost dus. Mooi.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar