Volkswagen Polo 2002: Airco Polo 9n 1.4i werk alleen bij lagere buitentemperatuur

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

******************************************************************************************************
Sorry: er is al eens een soorgelijke post geweest met dit probleem, zie: https://problemcar.nl/topic/volkswagen/a...
******************************************************************************************************

Onderstaand verhaal heb ik even laten staan zodat anderen er mogelijk wat aan hebben, ik ga eerst aan de slag met de info uit het bovenstaande topic en houd jullie op de hoogte!

Beste problemcar moderators en gebruikers,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie bijdrage aan dit forum. Reeds meerdere malen heb ik een probleem kunnen oplossen met hulp van problemcar.nl doordat anderen mij reeds voor waren met het beschrijven van een soortgelijk probleem.

Momenteel kamp ik met een storing aan de airco (climatic) van een Polo 9n waarvan ik nog geen soortgelijke situaties via de zoekfunctie heb kunnen terug vinden (verbeter mij als ik het fout heb!)

Hier het probleem en wat eraan vooraf ging:
Enkele weken geleden begon de airco slechter te koelen.
Het vreemde was dat de airco perfect werkte tot een buitentemperatuur tot ongeveer 23 graden en ja: dat weet ik zeker het was niet de koelere buitenlucht maar echt goede koude lucht zoals ik gewend was. Indien het warmer werd en zeker tijdens de hittegolf, leek deze echter nog maar 10% te koelen.

Ik heb toen naar voor de hand liggende oorzaken gezocht en ik kwam uit op een tweetal zaken (geen foutmeldingen bij uitlezen):
- de 40A zekering/ smeltstrip van de aanjager in de zekeringkast op de accu was gebroken (niet doorgebrand); een bekend probleem dat ook met andere zekeringen op deze plek zoals die van de stuurbekrachtiging en de ABS pomp vaker voor komt. Zekering vervangen en aanjager getest: werkt weer.
- onder de druksensor op de aircoleiding (nabij het koelvloeistofreservoir) was een duidelijk lek te zien.

Voor het laatste euvel naar een Volkswagen garage gegaan en daar hebben ze geconstateerd dat de sensor zelf lek was, maar wel nog de juiste druk kon meten en dat er uiteraard de nodige hoeveelheid koudemiddel verloren was gegaan. De druk was echter niet onder de 100 gram geraakt zodat het systeem niet meer zou inschakelen uit veiligheid (deze juistheid van deze stelling laat ik aan de kenner over).
De sensor laten vervangen, systeem laten bijvullen en op lekkage laten controleren. Alles zou in orde moeten zijn.
Toen ik naar huis reed was het tegen de 30 graden en de airco werkte perfect. Na echter enkele dagen weer in de auto te stappen bij zo'n 25 graden deed de airco het weer niet naar behoren (slechts zeer geringe tot geen merkbare koeling). Indien het wat koeler weer is of de auto in een koelere omgeving heeft gestaan (ondergrondse garage) koelt de airco direct als vanouds en blijft dan ook koelen gedurende de rit. Er is verder geen nieuw lek te zien onder de vervangen sensor en een ander lek lijkt me sterkt daar het systeem pas vorige week is afgeperst.

Nu weet ik ook dat er problemen kunnen zijn met de stelmotor/ potentiometer van de temperatuursinstelling, maar zoals gezegd zijn er geen foutmeldingen en lijkt deze knop goed te functioneren.

Mijn gedachte gaat nu uit naar een foute temperatuursmeting van de motor, waardoor het systeem bij warmer weer gewoon niet ingeschakeld wordt. Ik heb dit namelijk al eens bij een Audi gezien waarbij de temperatuursensor van de koelvloeistof een dubbele functie had: die voor de aanduiding van de koelvloeistoftemperatuur op het dashboard en voor het signaal naar de ECU.
Zover ik weet is de koelvloeistoftemperatuursensor van deze Polo enkel uitgevoerd en zou ook startproblemen moeten geven indien deze zou afwijken, dit is al eens het geval geweest jaren terug en toen heb ik deze temperatuursensor om die reden vervangen.
Maar goed, dit is maar een gedachtegang van mij zelf.

Wat denken jullie bij het zien van deze symtomen?

Alvast dank voor jullie reactie, ik zal jullie op de hoogte houden en een uiteindelijke oplossing altijd posten.

Negawsklov

Geplaatst door Negawsklov (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Draait de ventilator van de radiateur wel snel genoeg , of bedoel jij daar de aanjager mee ?
Condensor is goed schoon , niet verstopt met vliegen ?

Negawsklov (0), 8 jaar geleden

Sorry, daar bedoel ik inderdaad de aanjager mee. Deze draait prima na het vervangen van de zekering (deze fanmotor is ook een bekende kandidaat voor problemen lees ik in andere discussies). Ik zie geen vervuiling op de condensor... Het vreemde is dat als hij koelt, hij dit prima doet, zowel tijdens rijden als stilstaand waarop al gauw de ventilator aanslaat zoals het moet.

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Als het een compressor betreft zonder magneetkoppeling , verdenk ik de regelstift er van dat deze af en toe blijft hangen.
Dit is te controleren door de drukken te meten in het systeem als de fout er in zit.
regelstift is ook aan te sturen met vag com als ik me niet vergis.

Negawsklov (0), 8 jaar geleden

De compressor heeft geen magneetkoppeling denk ik, er gaat geen kabel naar de zijde van de riemschijf.

Gisteren nog eens een aantal zaken bekeken:
-De auto had de hele dag niet gelopen en buiten gestaan, temperatuur was ongeveer 27 graden.
Gestart en de compressor werd niet ingeschakeld, dat heet, de leiding komende van de compressor werd niet koud. Op de stekker van de compressor meet ik afwisselend een sinusgolf (amplitude vergeten te meten) en een gelijkspanning van 10.3V, maar dit is met losse stekker en zegt natuurlijk niet veel.
-De temperatuursensor uit het kachelhuis gebouwd (en nee daarvoor hoeft de middenconsole niet uitgebouwd te worden) en doorgemeten: heeft rond de 8.5 kOhm en weerstand verandert als ik 'm verwarm of afkoel.
- De stelmotor van de temperatuurregeling heb ik ook zichtbaar goed zien werken, dus er is geen sprake van warme lucht (maar de leiding van de compressor werd immers niet koud)
- koelfan bij de condensor slaat niet aan

Deze morgen bij 18 graden de auto gestart en de airco werkt direct zeer goed, de koelfan bij de condensor slaat na 5 seconden aan!
Ik neig dus opnieuw naar de stelling dat een andere temperatuursensor (welke en waar: jullie mogen het zeggen) simpelweg het systeem niet laat starten bij een hogere buitentemperatuur. Zoals gezegd ligt het kantelpunt hiervoor bij ongeveer 23 a 25 graden.

voyager (0), 8 jaar geleden

Zou het druk in het airco systeem niet te hoog staan op de een of een andere wijze? In de zon word die dan nog hoger waardoor het niet ingeschakeld wordt.Als het eenmaal koeler is werk het wel.

Negawsklov (0), 8 jaar geleden

Bedankt, dat klinkt aan zich heel logisch. Alleen was dit gedrag er ook al toen er sprake was van de lekkage en de druk dus veel lager had moeten zijn ten tijde van warme momenten, daar ze in de 200 gram bijgevuld hebben. Druksensor is tevens vervangen en getest. Een interessante storing in ieder geval...

Negawsklov (0), 8 jaar geleden

Update:
Vandaag de climatic bedieningseenheid uitgebouwd en de zich daarin bevindende temperatuursensor voor de interieurlucht doorgemeten. Deze heeft ook een aannemelijke weerstand (rond de 7 kOhm) en de weerstand verandert als ik deze koel of verwarm.
Dit sensortje wordt door een minuscuul ventilatortje van een luchtstroom voorzien welke door het roostertje blaast naast de AC knop. Er lag een propje stof op de sensor en zijn soldeercontacten en ik had de mogelijkheid niet uitgesloten dat deze stof misschien een parallelweerstand kon vormen met de sensor om zo een foute vervangweerstand te creeeren. Helaas geen verbetering na reiniging.

Wie brengt de verlossende oplossing?

Negawsklov (0), 8 jaar geleden

Nadat het systeem steeds meer afwijkend gedrag ging vertonen is er na uitgebreide analyse bij de dealer gebleken dat de sturing de compressor uit veiligheid niet inschakelde vanwege een combinatie van onaannemelijke signalen. Soms bleef ook de verwarming op de hoogste stand hangen, niet fijn. Daar de servomotor en stelmotor ook sporadisch de bekende fouten gaven is besloten zowel beide motoren en de sturing (achter bedieningspaneel) te vervangen. Momenteel regelt het systeem naar behoren, alleen is het niet meer heel warm weer geweest om ook een juiste werking te bevestigen bij hoge temperaturen. Ik ga er echter vooralsnog vanuit dat het hiermee opgelost moet zijn. Iedereen dank voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.