Volkswagen Polo: Aircoproblemen

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

In maart 2018 heb ik een volkswagen polo gekocht bij een autobedrijf. Daarbij heb ik 3 maanden BOVAG garantie gekregen. Binnen die drie maanden heb ik geconstateerd dat de airco niet goed werkt of eigenlijk helemaal niet. Ik ben teruggaan naar het autobedrijf en ze hebben de airco een servicebeurt gegeven. Ik stond de hele tijd naast de auto en het apparaat heeft ruim een half uur de airco leeg gemaakt, getest en gevuld. Toen het apparaat klaar was hebben ze hem ontkoppelt en kon heb ik hem weer meegekregen. Tot dusver leek het probleem opgelost.

Nu is de auto vorige week naar mijn "eigen" garage geweest voor een APK en een servicebeurt. De monteur zag al snel rondom de airco een fluor vloeistof. Dit betekent volgens hem dat er een lek zit bij de aansluiting van de airco. Naar mijn idee zat dit er dus ook al toen ik hem naar het autobedrijf bracht voor reparatie tijdens de garantieperiode.

Het autobedrijf zegt dat dit absoluut niet kan omdat ik het dan wel eerder gemerkt zou hebben. Als hij lek is koelt het niet volgens hem. Ik heb daar mijn twijfels bij. Helemaal omdat er tijdens de servicebeurt van de Airco nog werd gezegd dat de Airco helemaal leeg was. En omdat in mei 2017 (nog geen jaar daarvoor) er ook al een servicebeurt heeft plaatsgevonden en de airco is bijgevuld. Het lijkt mij dan aannemelijk dat de lek er op dat moment al zat.

Ik heb twee vragen:

-Als een airco fluor vloeistof lekt werkt de airco dan helemaal niet meer? Of kan het vloeistof heel langzaam ontsnappen? Waardoor de airco heel geleidelijk slechter gaat werken?
-Kan de vloeistof van een airco binnen een jaar helemaal op zijn? Is dit normaal?

Verder nog tips?

RWN86

Geplaatst door RWN86 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

djoeri (0) PRO, 5 jaar geleden

Fluor in het aircosysteem wordt toegevoegd als een detectie middel voor lekkage, vooral bij kleine lekjes kan dit handig zijn voor het opsporen ervan met behulp van uv-licht.
Het systeem zou niet binnen een jaar leeg mogen lopen, je hebt altijd wel wat verlies/lek in het systeem dit ga je uiteindelijk ook merken als minder goed werken van je systeem maar daar gaat wel een tijdje over heen. Bij de vulaansluitingen kan door het ontkoppelen van je machine wel iets fluor achterblijven als ze de slangen van de machine niet legen na het vullen. Dit hoeft nog geen lek te zijn. Dit gewoon schoonmaken.

Maar binnen een jaar is wel erg snel. En de lek op de foto ziet er niet erg goed uit, het lijkt of er lekkage zit in je aircopomp vanuit de as (keerring) waar de koppeling/poelie op zit.
Ik zou het eerst eens schoonmaken en dan eens kijken of je weer wat vloeistof gaat zien. Of bij je eigen garage vragen of ze dit kunnen opsporen met een lekdetector en dit dan op papier laten zetten en daar mee teruggaan naar de garage waar je de auto hebt gekocht.

Hans4040 (305) PRO, 5 jaar geleden

Pas op...als je de "eigen" garage aan de airco hebt laten werken, kan je de garantie van de verkoper vergeten...

kaleido 1 (1585) PRO, 5 jaar geleden

Asafdichting is lek , oplossing een nieuwe pomp.
Een airco systeem dat in goede conditie is verliest 10-15% koudemiddel op jaar basis.
Het airco systeem gaat dus langzaam steeds slechter werken , gebeurt dit verlies te snel kan dit ook schade gaan opleveren aan je compressor.
In dit geval zit er niets anders op dan de compressor en het filter/droger te vervangen.
Systeem leeg halen , reparatie uitvoeren , systeem afpersen met stikstof , systeem controleren op lekkage , condensor is ook vaak lek , inspuiten met zeepsop werkt prima voor controle , geen verdere lekkage dan vacumeren en afvullen en systeem controleren op juiste werking , dus drukken en temperaturen meten.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Garantie is inmiddels verlopen.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit probleem toen ook al aanwezig was.
En dat ze ook wel gezien hebben dat de compressor lek was op de as.
Afvullen en dan hopen dat het probleem zich na de garantie weer voordoet.
En walla,dat is gelukt.
En nu garantie claimen heeft geen zin meer.
Ze zeggen gewoon dat de airco na het afvullen goed was en dat dit daarna is ontstaan.
Voor de rest sluit ik me bij Kaleido aan,dat is de juiste werkmethode.

RWN86 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heeft de verkopende garage onderzoek gedaan en is er inderdaad fluor te zien met een uv lamp rondom de aansluiting en ook voor bij de compressor. Mening van de garage is echter dat dit is ontstaan nadat de airco is gevuld door hun en dus buiten de garantie is gebeurd. Hij geeft ook aan dat een airco waar een lek in zit niet is bij te vullen. Klopt dat? Zou het apparaat dat dan inderdaad aangeven?

ofstone (0), 5 jaar geleden

Afhankelijk van de gebruikte apparatuur, klopt het dat een airco service apparaat niet wil bijvullen indien die een te groot lek constateerd. Maar er zijn altijd wel mogelijkheden om hem toch door te laten gaan met afvullen.

Wil niet zeggen dat je garage dat ook gedaan heeft.
De as is een bewegend deel, en het afpersen/vacumeren gebeurt met stilstaande motor en compressor.
Het kan dus (erger) gaan lekken als de compressor draait.

Ik sluit me verder aan bij de mening van de overige heren. Het vervangen van de compressor onder garantie zou een groot deel van de verkoop winst voor de verkoper hebben laten verdampen, nu verdampt er voor de verkoper enkel een aantal euro's aan koudemiddel.......

primera p11 (0), 5 jaar geleden

RWN86,

De onzin dat een lekke airco niet bij te vullen is zegt genoeg.
Dan moet er wel haast een gat in zitten wil het apparat niet gaan vullen.
Het is simpel,ze wisten heus wel dat de compressor lek was en dat hebben ze heus wel gezien.
Ze hebben immers ook detectievloeistof (fluor) toegevoegd.
Als het geen garantie gevalletje geweest was hadden ze gezegd,kom na een paar dagen terug,dan kunnen we precies zien waar de airco lekt.
Dat hebben ze nu niet gedaan omdat ze weten dat een airco niet zomaar leeg loopt.
En reparaties aan een airco zijn duur.
Daarom hebben ze afgevuld en hopen dan dat de airco pas weer leeg is na de garantie en dat is gelukt.
En de rest zijn allemaal verhalen om jou met een kluitje het riet in te sturen.
Wees wijs,laat de airco elders maken en laat die garage voor wat het is,zij blijven bij hun standpunt en de garantie is inmiddels verlopen.
Er valt domweg niks meer te claimen en je glijk halen levert alleen maar buikpijn op.

RWN86 (0), 5 jaar geleden

Je hebt gelijk! En dat ik er buikpijn van krijg klopt ook helemaal. Dat komt vooral om ik weet dat ik belazerd wordt. Maargoed het is een welles nietes verhaal geworden. Heb het ook voorgelegd aan BOVAG. Zij geven de garage gelijk. Hieronder een paar quotes uit hun mail:

“Daarnaast zou het gebrek wat nu is waargenomen, niet aanwezig zijn geweest ten tijde van het uitvoeren van de eerste reparatie”

Er is tijdens het vullen van de Airco op 13-04-2018 geen onderzoek gedaan naar oorzaak van de lege airco. De airco is destijds alleen machinaal gevuld waarna ik de auto weer kon meenemen. De vrijgekomen fluor rondom de airco is alleen te zien door middel van een UV-lamp en een spiegel. Hier is destijds niet naar gekeken.

“Feit is echter wel dat de ondernemer kan stellen dat zowel een eventueel geldende garantie op de auto of reparatie voorbij was toen de nieuwe klachten zich aan de airco voordeden.”

Er doen zich tot op heden geen klachten voor. De airco werkt na mijn idee zelfs (nu) nog naar behoren. Het probleem is geconstateerd door mijn eigen garage die een onderhoudsbeurt heeft gegeven en de fluor rondom de airco constateerde. Ter verduidelijking: Mijn garage heeft geen onderhoud gepleegd aan de airco.

“Als een aircosysteem lekt dan wordt deze niet afgeperst, maar leeggehaald en vacuüm gezogen”

“Het is mijn inziens aan u om te bewijzen of tenminste aannemelijk te maken dat de ondernemer de door hem aangenomen werkzaamheden indertijd niet goed zijn uitgevoerd.”

primera p11 (0), 5 jaar geleden

RWN86,

Waarom dan detectie vloeistof toevoegen als de garage je toch niet terug laat komen na een paar dagen.
Daar is die detectievloeistof toch voor?.
Om lekkages te kunnen zien.

Voor mij is het wel duidelijk,maar daar heb jij nu niks meer aan.
Laten repareren en en gaan rijden van de auto.
Er is niks meer te verhalen.

kaleido 1 (1585) PRO, 5 jaar geleden

Ze maken 1 fout , F gassen regelement schrijft voor dat er bij lekkage ook afgeperst dient te worden , vacumeren alleen is niet voldoende , is gewoon wettelijk bepaald .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.