Deze Caddy heeft een lekstroom die ervoor zorgt dat een volle akku na een paar dagen zover is ontladen dat de akku bijna leeg is. De auto wordt niet veel gebruikt, dus bijladen is dan net even te weinig.
Natuurlijk hebben we alle verbruikers middels het loshalen van de zekeringen op lekstroom getest, maar zelfs als alle zekeringen eruit zijn houden we de lekstroom.
Iemand suggesties welke verbruiker, buiten de zekeringen om hiervoor verantwoordelijk kan zijn of heeft deze ervaring gehad met zo'n Caddy?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dynamo?
Eerst accu goed opladen.
Daarna verbruiksmeting d.m.v. stroomtang om de plus of minkabel van de accu.
Auto wel afsluiten , ook de motorkap.
Nu minstens half uur wachten ( canbus in rust ) en dan mag er niet meer dan 0.025 tot 0.050 ampere verbruikt worden.
Als dat goed is , accu testen en dynamo laadstroom testen.
Zo gedaan als je aangeeft Benny en dan meet ik 0,5A en dat is voor 1 nachtje stilstand geen probleem, maar als je weinig rijdt is ie na een dag of 5 net te leeg om te starten.
Dynamo is goed en geeft ook geen lekstroom (kabels los nog steeds 0,5 A) Trekhaak meten we 9 Volt, met heel weinig stroom op alle aansluitingen tov de massa. Is verdacht, maar we hebben hem losgemaakt en er blijft nog steeds 0,5 A lopen.
Wel zit er een 13-polige kabelboom gemonteerd op een 7-polige stekkerdoos. De gele en rode diikke draad daarvan zijn afgeknipt en die hebben we gevolgd tot in de auto en daar staat 4 Volt op. En dat lijkt dus ook verdacht en gaan we eens zien waar die draad op aangesloten zit.
Probleem nog niet gevonden, maar zit niet in de trekhaak kabelboom.
Het lijkt wel te maken te hebben met zekeringkast of een van de regelmodules. Soms is de lekstroom 0,3 A en dan als we een relais eruithalen even 0,15 A en als we even wachten zoals je aangaf Bennny, gaat hij soms zelf helemaal naar 0 A lekstroom.
Maar even later kan ie weer blijven hangen op 0,3 A. Het lijkt op de een of andere manier wel steeds eerder naar 0 A toe te gaan, misschien wat slechte verbindingen ofzo, maar (nog) niet echt verklaarbaar voor ons, al is 0,3 A in de praktijk geen probleem, het is niet goed, zeker niet als de oorzaak niet is te vinden, want dan kan ie ook maar zo weer op 3 A gaan lekken en is de akku wel in 1 nacht leeg.
Ik heb liever een echte oorzaak, maar hij komt op dit moment niet boven de 0,3 A en zelfs regelmatig nog minder.
Ik schakel altijd alles uit wat naderhand is ingebouwd want daar zit meestal de oorzaak.
Daarna Spanningsverschil meten over de zekeringen ( nooit eruittrekken ).
Zo proberen de dader te vinden met stroomloopschema.
Staan er nergens storingen in het geheugen ?
Meschien een andere hoek, als je de STARTMOTOR los haalt, wat meet je dan Siem?
Er staan geen storingen in. startmotor nog niet losgehaald. vanmorgen akkku bijna leeg, terwijl hij gisteren volledig was opgeladen. dus er moet een boosdoener zijn en net toen we de startmotor wilden checken trokken we de rail van de gloeispiralen eraf en vloog de lekstroom in een keer naar 12 A !!!!!!
Het blijkt dat op 1 van de aansluitingen keihard 12 V staat en als we deze ene gloeibougie niet aansluiten er een minimale lekstroom overblijft van 0,1 Amere. Dus daar zit de oorzaak. Echter, even later was er weer geen lekstroom, terwijl de gloeibougie rail er gewoon op zat. Wat we ook bewogen ed aan die rail, het bleef goed. Toen wat verder op de kabelboom gefrunnikt en in een keer weer 12 A lekstroom en weer op die ene gloeibougie aansluiting.
We zoeken nu verder in die richting, maar weten jullie of er een apart relais of module voor is die de gloeibougies aanstuurt?
Hier is het blijkbaar iets anders maar heb eens van een autotechnieker vernomen dat bij een centrale vergrendeling je altijd de auto moet vastdoen ook al staat hij thuis in de garage! Blijkbaar verbruikt zo'n centrale vergrendeling ook een heel klein beetje stroom als de deuren los zijn!
Toch altijd goed om hier even te zetten dacht ik!
15 jaar
[quote=ovi]Hier is het blijkbaar iets anders maar heb eens van een autotechnieker vernomen dat bij een centrale vergrendeling je altijd de auto moet vastdoen ook al staat hij thuis in de garage! Blijkbaar verbruikt zo'n centrale vergrendeling ook een heel klein beetje stroom als de deuren los zijn!
Toch altijd goed om hier even te zetten dacht ik![/quote]
Heb ik siem al vermeldt , maar is inderdaad heel belangrijk anders komt je canbus niet tot rust.
Ik vergrendel altijd alle sloten terwijl alles openstaat met een schroevendraaier.
Dan alles vergrendelen met de afst. bediening en een half uur wachten.
Daarna probleem opzoeken zoals ik beschreef.
Bedankt voor alle meedenken jongens. We hebben het relais van de voorgloei installatie gevonden onder de zekeringkast in de motorruimte. Daar MOET het probleem in zitten, want er komen 4 draden vanaf die elk naar een gloeibougie gaan. En op pen 3 staat 12 Volt terwijl er op de andere 3 aansluitingen 2 Volt staat.
Morgen krijgen we een ander relais en weten we het zeker.
Siem
Kijk, toch mooi dat je het waarschijnlijk hebt gevonden
Relais gekregen, de uitgang naar de gloeispiralen waren allemaal gelijk (zoals verwacht) en dus probleem opgelost.
kijk, top.
Bedankt voor de feedback.
Yep, weeral iets bijgeleerd over diesels!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar