Hoi,
Mijn Sharan 2001 TDI geeft problemen als ik mijn ruitensproeier gebruik.
Mijn ruitenwissers doen het dan ook niet meer!
Zelfs als ik mij motortje los koppel gaat de zekering van 15 A eruit.
Als ik op het stekkertje van het (pompje)motor een ohm meter zet meet ik weerstand. (bijna sluiting)
Mijn spanning op connector ongev. 6 V.
Heeft iemand een gouden tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen, loop de bedrading van het pompje eens na, misschien doorgeschuurt en maakt deze ergens sluiting.
De bedrading is lastig te volgen, je kan bijna nergens bij.
T.o.v. massa is de weerstand, best wel laag.
Maar weet jij hoe het motortje plus en min omgekeerd aangeboden krijgt?
Gaat dit via de schakelaar (pookje) of wordt dit door electronika geregeld.
En dan de hamvraag: Heb jij misschien een schema waar ik e.e.a. op kan nalopen?
Hallo Toine,
springt je zekering direct eruit, of pas na een sproei- poging? Indien na een sproei poging is het inderdaad de bedrading die ergens aan massa ligt.
Ralf
Hoi Ralf,
De zekering gaat er uit binnen een seconde indien ik ga sproeien.
Ik heb de zekering verhoogd naar 20 A, daar anders de zekering er meteen uit gaat indien ik sproei. En omdat ik de pook af en toe moet bedienen voor mijn wissers, wil ik niet het risico lopen dat ik per ongeluk even de hendel aantik op sproeien en daardoor mijn zekering weer stuk maak. Want dan heb ik geen wissers meer.
Ik weet niet of er electronika gebruikt wordt om mijn pompje aan te sturen. Ik zou namelijk graag een schema zien hoe de pomp aangestuurd wordt. En dan weet ik ook welke draadjes ik los kan maken om te testen.
Is het niet gewoon de sproeierpomp die defect is, waardoor die sluiting maakt en de zekering eruit knalt.
Wat je kan doen is de stekker los nemen van de sproeierpomp en dan gaan sproeien als de zekering heel blijft dan is de pomp defect.
Toine,
Haal het stekkertje eens van het pompje af. Sproei dan nog eens en zie dat de zekering heel blijft. *sproeit dan niet natuurlijk*.
In dat geval ligt het id aan het pompje zelf.
S6
Dat heb ik al allemaal gedaan, ik had zelfs al een pompje vervangen. (die had ik voor de zekerheid maar vast gekocht)
Er zit ergens sluiting of de aansturing zit niet goed.
Kan iemand mij mogelijk een stukje (electr.) schema sturen waarop de schakeling staat. Of waar ik de stekkers kan vinden (vanaf de stuurprint/stuurschakelaar???)
Thanks!
Toine
Heb niet gelijk een electrische schema bij de hand, zal morgen nog eens kijken.
Zet er in elk geval geen zwaardere zekering in, als deze te zwaar is, kunnen de kabels gaan smeulen of nog erger, brand ontstaan.
Gr Stefan
14 jaar
Probleem nog steeds niet opgelost!
Kan iemand mij het tekeningetje van de aansturing van het waterpomje toesturen?
Zit er nog elektronica achter of is dit een relais wat plus en min omkeert (om achter te pompen of op de voorraam?)
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Bij de achterklep waren de draden een grote puinhoop.
De isolatie was defect en draden waren zelfs gebroken.
Dit probleem is nu opgelost.
Mooi om weer te horen..
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar