325 bezoekers online

Volkswagen Golf III : Apk-afkeur op co te hoog

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v 2E

Afgelopen woensdag bij de apk geweest en een dikke apk afkeur gehad op co

max 0.50 stationair = 0.60 tot 0.90
max 0.3 op toeren = 1.00 tot 1.30 ong..

Waar kan ik nog naar zoeken om het goed te krijgen

De motor heeft alle onderdelen en sensoren nieuwe erop,

luchtmassameter
lambda-sonde
pingelsensor
injectorrails (ultrasoon gereinigd)
Bobine-ontstekingstoren-bougiekabels incl bougies
nieuwe katalysator
nieuwe inlaat/uitlaat/gasklep pakkingen
Temp sensor koelvloeistof
Andere ecu

De distri riem is toen vervangen met koppakking etc , en deze al 5 keer laten nakijken door garages en alles staat netjes op tijd..


Waar moet ik gaan zoeken om de fout op te sporen?
Via google kom ik alleen uit op : teveel brandstof = slechte/te late vonk of te weinig lucht

ps. hij had wel zen lambda 1 op toeren , en bij stationair was de lambda waarde ook niet verkeerd zei die (alleen de co dus)

coilt

Geplaatst door coilt , lid sinds 9 jaar geleden

13 Reacties

oldford PRO, 9 jaar geleden

Met een lambda-getal van 1,00 zou het moeten werken.
Is de katalysator een imitatie?
Wat waren alle getallen van de 4-gas test? (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal)?

coilt, 9 jaar geleden

oefh ik heb niet alle getallen goed bekeken, het co viel me gewoon daarvoor te vies tegen :o

Maar hij had het alleen over dat de co te hoog is en de rest wel gewoon zen goede waardes heeft.. lambda was op toeren volgens mij rond de 1,0/1,2 ofzo?

De katalysator is wel een immitatie ja , nieuw gekocht bij autobandenmarkt op motorcode
de lambda is nieuwe orginele bosch.. zo ook de luchtmassameter is nieuw orgineel

oldford PRO, 9 jaar geleden

Lambda waarde 1,0 is goed, maar 1,2 is wel erg arm - of de uitlaat is dan lek.
Exacte getallen kunnen een hoop vertellen, maar gokken maakt het alleen maar ingewikkeld.

Voor de APK is er geen eis bij stationair voor het lambdagetal, dus dat is al gauw goed.
Maar om een storing te vinden is het wel heel erg behulpzaam.

coilt, 9 jaar geleden

lambda 1 is goed maar 1,2 fout?

Huh het is toch lambda 1 is rijk
onder de 1 dus bijvoorbeeld 0,43 - 0,87 is arm tot gemiddeld etc toch

Hoe kan dan lambda 1,0 goed maar 1,2 fout zijn?:P

Een te hoog co staat toch voor teweinig lucht / teveel brandstof, dus meer lucht toevoegen is minder co en gewoon het vermogen weer terug dan?

oldford PRO, 9 jaar geleden

Als we aannemen dat je lambda-getal goed was op toeren - dus tussen0,97 en 1,03 - dan werkt de katalysator niet.
Vernieuwd of niet.

moderator PRO, 9 jaar geleden

[quote=coilt]onder de 1 dus bijvoorbeeld 0,43 - 0,87 is arm tot gemiddeld etc toch

Een te hoog co staat toch voor teweinig lucht / teveel brandstof, dus meer lucht toevoegen is minder co en gewoon het vermogen weer terug dan?[/quote]
Als je een lambdawaarde hebt van 0,43 wil er geen motor meer lopen. Verzuipt dan compleet.
Ik neem aan dat je met deze cijfers de afgegeven spanning van de lambdasonde bedoeld?

gerald gt, 9 jaar geleden

is de vacuumslang van je rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk niet lek? als je deze met lopende motor op en neer beweegt dan hoor je hem vaak sissen of zuigen en dan is je co ook niet goed.

Renaultmonteurtje PRO, 9 jaar geleden

[quote=coilt]lambda 1 is goed maar 1,2 fout?

Huh het is toch lambda 1 is rijk
onder de 1 dus bijvoorbeeld 0,43 - 0,87 is arm tot gemiddeld etc toch

Hoe kan dan lambda 1,0 goed maar 1,2 fout zijn?:P

Een te hoog co staat toch voor teweinig lucht / teveel brandstof, dus meer lucht toevoegen is minder co en gewoon het vermogen weer terug dan?[/quote]
Lambda 1 = stogriometrische mengverhouding, dwz dat op 14.7kg lucht er 1L brandstof volledig verbrandt wordt
Lambda 1.2 Is een arm mengsel = een o2 overschot
Lambda 0.8 is een rijk mengsel = een brandstof overschot

oldford PRO, 9 jaar geleden

Kleine correctie: Bij de stochiometrische mengverhouding (lambda 1) wordt er 1 KILOGRAM brandstof verbrandt.
De 14,7 kg lucht geldt bij 100% benzine en die hebben we tegenwoordig niet meer.
Door de toevoeging van 5% bio-ethanol is de verhouding nu zo'n 14,35 kg lucht tegen 1 kg benzine/bio mengsel.

maarten4874 PRO, 9 jaar geleden

@ oldford,goed op de hoogte,complimenten!

Punt PRO, 9 jaar geleden

Roy meet of de signaaldraad van de lambdasonde een wisselende waarde geeft bij warme motor! Steek een schuin afgeknipte paperclip naast het draadje in de stekker.!!! Als dat zo is wordt er gemeten . Een lek spruitstuk kan letterlijk veel roet in het eten gooien. Een gebroken tapeind is al voldoende en/of een gebogen vlak met de cilinderkop. Vaak is dit niet eens hoorbaar. Op wikepedia "de auto binnenstebuiten" wordt de werking van de kat.verklaard. Bij een te rijk mengsel (veel CO en geen O2 ) CO > 0,5 % werkt de katalysator niet. Zoek het lek maar na de verbranding !!!!!!!!! Als er een luchtlek bij de inlaat zit is het mengsel te arm >>>>>>. lambda hoger dan 1. Laat ook voor de duidelijkheid alle afleesbare getallen zien . Groeten.

Renaultmonteurtje PRO, 9 jaar geleden

[quote=oldford]Kleine correctie: Bij de stochiometrische mengverhouding (lambda 1) wordt er 1 KILOGRAM brandstof verbrandt.
De 14,7 kg lucht geldt bij 100% benzine en die hebben we tegenwoordig niet meer.
Door de toevoeging van 5% bio-ethanol is de verhouding nu zo'n 14,35 kg lucht tegen 1 kg benzine/bio mengsel.[/quote]
dank :) weer wijzer

johndoornbosch PRO, 9 jaar geleden

Dan nog een kleine correctie, te weten:het is stoichiometrische ipv stochiometrische. [url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley375.gif[/img][/url]


Gr John

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.