Ik ben in het bezit van een Passat van 2000 TDI 115 PKD. Deze is voorzien van een automaat/Tiptronic. Nu begint hij steeds meer te dreunen als hij stationair loopt, en is weg als de auto heel langzaam rolt dus de motor trekt dan niet. Mijn vorige Passat was een 110pk automaat en deze heb ik verkocht om dit probleem. Wie heeft hier ook last van en wat kan ik ertegen doen? Het is niet iets wat rammelt of ergens aan komt; dit heb ik al gecontroleerd. Het is net als of de motor iets afgesteld moet worden of een sensor die niet goed regelt zodat hij slechter stationair loopt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doet hij dit dreunen ok bij 1500 rpm tijdens het rijden??
Het blijkt namelijk een kwaal te zijn dat de voorpijp met flexibel stuk de boosdoener kan zijn. Deze word namelijk stijf waardoor de gehele uitlaat mee begindt te resoneren.
En dat vooral bij het optrekken en dan ongeveer bij de 1500 rpm, en de mijne een 115pk met handbak dus ook. Een kameraad vertelde mij dat je het op kon lossen door de voorpijp te demonteren en in de bankschroef het fexibele stuk weer soepel te maken.
Ik heb hem niet gedemonteerd maar met een koevoet en een lange stang heb ik hem van boven stevig heen en weer gewrikt(Maar wel met verstand natuurlijk).
Nu is dat bij mij aardig gelukt. Ik hoor hem nagenoeg niet meer, maar volgend de geleerden (mijn kameraad dus die heeft ook bij de vw gewerkt als monteur) komt de kwaal terug maar dan moet je dat met de zelfde handeling weer op lossen. Of toch een nieuwe voorpijp maar dat is best wel kostbaar.
En nog iets de opvoerpomp die in de brandstoftank ligt kan ook dreunen in de tank maar dat was bij mij de oorzaak dus niet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar