Volkswagen Passat 110pk: haalt volgens mij niet het volle vermogen

Bouwjaar: 1998


Ik heb een passat 110pk van 1998.
Ik denk dat de motor niet het volle vermogen heeft,dit is namelijk mijn 2de passat en de vorige liep beter.
De luchtmassameter is reeds vervangen geweest, en de motor houdt ook niet in bij een bepaald toerental.
Hij maakt precies wel meer een brommend geluid, vooral bij 1600-1800 toeren.
Het lijkt of de hernemingen met minder pit gebeuren vooral in derde en vierde versnelling.
Het moment van inspuiting is ook pas afgesteld, dat stond eerst ook niet goed, de auto rijdt beter maar het is in mijn ogen n og niet hoe het moet zijn.
Ze hebben wel gezegd dat er geen variabele turbo opzit, daarmee dachten ze dat het een 90pk was.
Is een 110pk altijd met een variabele turbo dan?

En wat is die ECR klep eigenlijk, kan dat er misschien iets mee te maken hebben.
Bij mijn vorige wagen was wel de katalysator leeggehaald, maar maakt dat dan zo een groot verschil.
Wie kan mij hierbij helpen

Ik weet het niet meer en de garage zegt dat alles normaal is, maar ik rij er elke dag mee en vind het toch niet 100%.

De passat van een vriend van mij trekt toch beter en heeft ook dat brommende geluid niet.





Tim Jannis

Geplaatst door Tim Jannis (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Renkie9602 (0), 21 jaar geleden

(ben geen expert, kan niet beloven dat alle info klopt)



De EGR klep zorgt ervoor dat vuile lucht wordt 'hergebruik' wanneer je vol gas geeft om het milieu te sparen



Dit open/dichtgaan van de klep gaat vaak mis bij TDIs, de klep blijft dan openstaan met als gevolg dat je vermogen mist

Nogmaals, ik ben geen expert maar volgens mij klopt dit aardig

De oplossing is dus de EGR klep vast te zetten zodat hij helemaal niet meer werkt :)

Jasper5206 (0), 21 jaar geleden

Ja de 110 PK heeft variabele geometrie, behalve als het een gechipte 90 pk is, maar dat kan je adhv de motorcode wel achterhalen.
verder moet je niet gek staan te kijken als je echt een vermogen gaat meten op een rollenbank, dat zogenaamd dezelfde auto's zomaar 6-10% verschil in vermogen hebben.
Dat heeft temaken met fabricage toleranties en naukeurigheidsverschillen tussen allerlei opnemrs die zich aan boord bevinden.



Laatst een vermogensmeting uitgevoerd aan 2 scheepsmotoren van 1500 kW elk, maar de fabrikant geeft daar al een tolerantie op van + of - 3% (spreiding 6% en dat is dus al 90 kW) let wel bij scheepsmotoren worden echt garanties op uitgedraaide vermogens afgegeven, en op basis daarvan wordt ook afgerekend

Auto's zijn massaprodukten, daar wordt NIET gemeten. Alles wat er uit de boordelectronica komt zijn slechts indicaties zie zeggen of het ongeveer goed is. Ik praat nog maar niet eens over ijking van apparatuur

astrid (0), 20 jaar geleden

i

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.