Volkswagen Passat 1999: Startproblemen met koude motor

Bouwjaar: 1999

Mijn Passat 1.8T (150pk benzine uit 1999) heeft problemen met starten bij een 'koude' motor.
Het duurt soms wel 10 seconden voor de motor aanslaat. Als ik vervolgens meteen de motor afzet en opnieuw start, gaat het al een stuk beter. Na een klein stukje rijden, motor afzetten en weer starten loopt het helemaal soepel (zoals het hoort). Dit gedrag komt ook voor bij buitentemperaturen boven de 15 graden, nauwelijks 'koud' te noemen dus.

Ik ben reeds bij een garage geweest. Zij hebben de computer via een dealer laten uitlezen. Niets schokkends gevonden. Wel ondertussen de accu vervangen, schoonmaakvloeistof door de benzine en nieuwe batterijtje voor mijn sleutel (briljant idee van de garage). Helaas, geen waarneembaar effect.

Erik_Stel

Geplaatst door Erik_Stel (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Stikt de auto dan ook erg naar benzine?.

Als dat zo is kan het:
- de koelvloeistof temperatuur sensor zijn die een verkeerde waarde afgeeft.denk zelf niet dat het bij deze auto het probleem is.
- kan ook aan de linker deurschakelaar liggen,dan klinkt misschien raar,maar de auto van tegenwoordig zitten steeds gecompliceerder in elkaar.
Bij diesels wordt bij het openen van de deur al direkt de gloeikaarsen aangestuurt.

Bij benzine motoren wordt de brandstofpomp aangestuurt,zodat de motor direkt wil aanslaan als je hem start.Zelf denk ik dat bij deze auto niet ALLEEN de pomp wordt aangestuurt,maar ook de injectoren.Hierdoor heb je VEEL te rijk mengsel slaat de motor ook slecht aan.Dit heb ik zelf een keer meegemaakt met seat leon 1,6L.De computer voor de inspuiting/ontsteking moest ik toen verv.

Wat je kan doen is de portierraam openen doormiddel van je sleutel in open stand houden en daarna de motor te starten zonder dus je deur te hebben geopend.Ik zal zeggen probeer het eens.Laat het even weten als het opgelost is!






Erik_Stel (0), 21 jaar geleden





Bedankt voor je reactie. Helaas heeft dit niet het probleem opgelost.



De auto stinkt niet naar benzine. Ook de optie van het starten met gesloten portier geprobeerd, maar dat helpt ook niet. Het starten blijft slecht gaan.



Heb je nog andere ideeen?



alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Wordt nu toch wat moeilijker of een advies te geven.Zelf zal ik als monteur die auto koud willen hebben,dus een dag van te voren brengen.Hier zal ik de testkast aansluiten en kijken wat de koelvloeistof temp. zender af geeft.

Ten tweede zal ik de auto starten met een scoop aangesloten op de injector en bobine,zodat ik kan zien hoeveel hij inspuit of vonkt op dat moment.

Ik weet natuurlijk niet of dat bedrijf waar je nu bent geweest in bezit is van een scoop en niet te vergeten de kennis van moderne auto's.
Als advies zou ik zeggen om de auto bij een VOLKSWAGEN dealer te brengen,waarschijnlijk ben je de auto wel een aantal dagen kwijt.Soms vind je een probleem zo en soms kan het dagen duren voordat je het probleem hebt gelokaliseerd.Zeker met auto's die af en toe een probleem hebben.
Ik kan misschien nog één tip geven,de bobine's die gemon. zitten gaan regelmatig defect.Er is nu ook een oproep actie's aan de gang om al deze bobine's te verv.Je kan vragen of ze deze auto ook verv. moeten worden en kijken of het probleem dan weg blijft.



Erik_Stel (0), 21 jaar geleden

Bedankt voor je reacties.

De garage waar wij de auto vandaan hebben is met de auto langs een Volkswagen dealer geweest. Daar hebben ze de computer uitgelezen maar eigenlijk niets gevonden.

Wat we nu overigens denken ontdekt te hebben is dat wanneer je voor een langere tijd contact maakt (dus niet direct doorstarten) en daarna pas de werkelijke start maakt, dit uitmaakt. De auto start dan sneller.
Sneller is uiteraard relatief, want ipv wachten tot de auto aanslaat, moet je nu wachten voordat je de start maakt ;-)
Maakt dit het beeld duidelijker?





alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Denk dat de benzinedruk niet goed is tijdens starten.Ik had al in mijn vorige verhaal al vertelt als je je portier opent wordt de benzinepomp geactiveerd,hierdoor zal de auto sneller aanslaan.Mischien is portierschakelaar defect.

Dit kan simpel controleren door bij ingeschakeld contact de bestuurderdeur te openen,de binnenverlichting moet gaan brandde.
Wat je ook kan doen is de contactslot een aantal malen op contact zetten.De benzinepomp wordt hierdoor telkens even gevoedt.Hierdoor creeer je dat de de benzinedruk op de juiste waarde staat bij starten.

Als dit geholpen heeft moet de garage de benzinedruk gaan meten en beoordelen of de rest- en benzinedruk in orde is.


Alex217 (0), 20 jaar geleden


Alex217 (0), 20 jaar geleden

...ik maak hier toch maar een nieuwe van.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.