Volkswagen Sharan: auto gaat heel af en toe in noodloop met caravan eraan

Bouwjaar: 1998

hallo,
Heel af en toe overkomt het me dat de auto bij het trekken van de caravan in noodloop gaat. Het vermogen valt dan voor een groot stuk weg. Zonder caravan aan de haak hebben we het nooit gehad. Dit gebeurt nu reeds drie jaar zo af en toe. Het heeft volgens mij meestal te maken met een harde windstoot die vanuit bepaalde hoek komt. Soms rijden we 1000 km met de caravan zonder dat het probleem zich voordoet. Even herstarten en het probleem is opgelost. De garage zal nu de turbo reinigen. Volgens hen kan dat mogelijks de oorzaak zijn. Iemand ervaring met hetzelfde ? Of raad ? (LMM vervangen blijkt niet de juiste oplossing zegt men mij)

Pieter9048

Geplaatst door Pieter9048 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

brt1462 (0), 18 jaar geleden

kan een slecht werkende N75 klep zijn (magneet ventiel). Die laat je auto in de noodloop gaan als laaddruk overschreden wordt.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Laat hem eens uitlezen.
Foutcodes worden opgeslagen.

Pieter9048 (0), 18 jaar geleden

Zo'n N75 vervangen is dat een grote kost ?
Bepaalde foutcodes worden niet in het geheugen opgeslagen vernam ik. (of worden na enige tijd terug gewist als het probleem zich niet meer voordoet)Evengoed kan het terug 5000 km duren eer ik het weer eens voorheb.
Turbo is gereinigd, zal eens zien nu.

WimB12260 (0), 18 jaar geleden

Prijs verschilt erg per type, het best kun je het even adhv het typenummer wat op de regelklep staat bij de dealer of automaterialen zaak navragen.

Wim

brt1462 (0), 18 jaar geleden

prijs ligt tussen de 50 tot 70 euro incl. Hangt van type af. Foutcodes worden wel opgeslagen als de fout ernstig genoeg was en lang genoeg duurde. Ik had bv zelf de fout erin staan, max. laaddruk bereikt, en de auto ging de noodloop vervolgens.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

de N75 komt zo goed als niet voor! natuurlijk kun je ook niks uitsluiten, deze zijn ruim verkrijgbaar op de sloop! bij bosjes.

paul,

Pieter9048 (0), 18 jaar geleden

Is de N75 hetzelfde als de wastegate ? Deze is vandaag vervangen. (geen nieuwe maar tweedehandse) Ik kan evengoed weer 5000 km rijden zonder het probleem te hebben. Als we onderzoeken wanneer het probleem zich voordoet dan blijkt het altijd te maken te hebben met een windstoot die frontaal op de neus van de wagen duwt tijdens het trekken van een caravan. Nooit met de wagen alleen. Zou het kunnen dat de Luchtmassameter daar toch tussenzit voor iets ? (via de luchttoevoer bovenaan de radiator ?) Anders laat ik die ook nog preventief vervangen.

Pieter9048 (0), 18 jaar geleden

Misschien nog even aangeven dat op dat moment de auto niet bijzonder veel toeren maakt. het heeft dus niets te maken met hoge toerentallen of zo.

Pieter9048 (0), 18 jaar geleden

Hallo,

Net terug op reis geweest met caravan. Na het vervangen van de turboklep toch nog hetzelfde probleem. Bij hevige windstoot frontaal op de neus kan het nog steeds voorvallen dat de wagen in noodloop gaat. (voorwaarden : caravan eraan, komt voor tijdens het wisselen van versnelling, dus op het moment dat er terug gas wordt gegeven). (dit enkele keren op 2500 km's dus eigenlijk heel uitzonderlijk)
concreet :
er wordt gereden in 4de versn. bv 2800 toeren - ontkoppelen - naar vijfde schakelen - toerental zakt uiteraard - wagen trekt nu in vijfde naar bv 2400 toeren en na 5-tal seconden : noodloop.
Enkel in de extreme situatie met felle rukwind op dit moment ofwel tijdens inhalen van vrachtwagen die op dat moment een aanzuigkracht geeft.
Als ik in vijfde berg op en af rijd geen probleem; Heeft precies te maken met een "dode punt" tijdens het schakelen.
Tijd om de LMM te vervangen of is dit toch niet de oplossing ??
Wagen heeft dit nooit zonder de caravan. Trekt ook normaal.
LMM er al uitgehaald - ziet er op eerste gezicht heel keurig uit. (PBT-GF30) van april 2001 (blijkbaar al eens vervangen voor mijn aankoop) de wagen is een volkwagen Sharan 110 PK van dec '98
Kan iemand tips geven ?

pieter

Jorri (0), 17 jaar geleden

Hoi Pieter,

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik heb een sharan van 2001 1.9 TDI.
Alles al vervangen, en tot slot maar nieuwe (gereviseerde) turbo erin.
Ben nu op vakantie geweest, 3000 km gereden berg op berg af (met de caravan) , perfect gegaan.
Auto is sterk en trekt weer als een lier. Is ff een kostenpostje zo'n turbo erin, maar ben je van het gesodemieter af.

Jorri

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.