goedemiddag,
Zal mij even voorstellen ben Jeff
Ik heb het volgende probleem.
Als ik mijn auto stationair laat draaien heb ik geen probleem werkt alles.
Totdat ik ga rijden dan gaat mijn koelvloeistof koken.
De waterpomp en de thermostaat zijn al vervangen.
Wat zou het nu nog kunnen zijn?
Ik hoorde dat mijn radiator verstopt zou kunnen zijn omdat met stationair draaien de radiator wel warm word door weinig druk,
en als ik ga rijden en er druk op zou moeten komen word de radiator koud en gaat de koelvloeistof koken.
alvast bedankt.
Gr Jeff .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat is nu het eerste waar je je aandacht op moet richten dat is het enigste wat over blijft.
groetjes jan.
Bedankt Jan voor je reactie.
Jij denk dus dat de radiator verstopt zit?
Gr. Jeff
12 jaar
Zoveel restwarmte moet er in zo'n korte tijd niet worden afgevoerd . Kookt de koelvloeistof echt of slaat de termometer op tilt ? Laat anders de temp. in de garage meten met de uitlees apperatuur . Of vernieuw de temp.sensor . !!! Succes.
ik ga met punt mee, wat bedoel je met koken?
Normaal kun je dat namelijk niet zien, het systeem heeft een overduk waardoor het kookpunt niet 100 graden is zoals bij water bij atmosferische druk maar deze ligt veel hoger.
Gooit ie er ook vloeistof uit ?
wat geeft tempmeter aan? en loopt ie mooi op vanaf koude start tot max?
Springt de fan ook aan?
Hallo
Bedankt voor jullie reacties.
Het koelvloeistof kookt er inderdaad uit. Als je het koken mag noemen.
Thermometer loop normaal op.
Als de auto stationair loop dan is er ook niets aan de hand. Dan word ook de radiator netjes warm
Zodra ik ga rijden blijft de temp. 90 graden maar spuit het langs het exp. Eruit.
Word de radiator helemaal koud net of er geen circulatie meer is
Gr
12 jaar
Niet gewoon een koppakkingprobleem?? Slangen hard e.d.?
Jos.
Ik weet het echt niet.
Slangen zijn niet hard
Gr.
12 jaar
Als de koelslangen niet hard worden is misschien de tankdop defect.! Voor je vanalles uit elkaar haalt vernieuw dan eerst die dop. Deze opent pas bij meer dan 1 bar overdruk. Succes.
Bedoel je misschien de dop van het expansievat of echt de dop van de benzine.
Gr. Jeff
12 jaar
De koelvloeistoftankdop zorgt dat er druk op die vloeistof komt ,door uitzetting daarvan ,als de temperatuur stijgt !!
Zo kookt dat spul niet bij 100gr C maar bij +- 120 gr . en ook door de bijmenging van de antivries . De koelslangen MOETEN dus hard aanvoelen bij de motor op zijn werktemperatuur. Tankje moet tot aan de lasnaad gevuld zijn maar niet meer dan dat. Groeten.
Bedankt voor de reactie.
Heb een andere dop erop gedaan en nu bouwd hij druk op.
Alleen lijk of het thermostaat het niet doet alles word warm behalve de onderste slang van de radiator naar het thermostaat zeg maar.
Zou het thermostaat er verkeert in kunnen.
Of kan het kwaad als er een pilletje van het thermostaat huis is afgebroken.
Want net met rijden liep de temperatuur weer op. En de slang van de thermostaat was koud.
Zou ik het anders ook zonder thermostaat kunnen proberen.
Gr
12 jaar
Ga er even mee langs een garage, dit word giswerk.
Normaal word een koude motor eerst opgewarmt, je ziet dan de tempmeter oplopen.
De aan en afvoer naar de radiateur zijn dan koud.
komt motor op bedrijfstemperatuur dan gaat de thermostaat open en zal eerst de bovenste slang naar de radiatieur heet worden en stevig gaan aanvoelen, vervolgens loopt het via de radiateur via de onderste slang weer terug deze word dan ook warm en stevig, nu heb je een gesloten circulatie.
De temp is zoals boven omschreven altijd ruim boven de 100 graden, het expansievat de naam zegt het al vangt de extra toegenomen volume op en geeft het bij afkoeling weer vrij.
De dop is er een belangrijk onderdeel van, deze moet dan ook perfekt zijn.
De radiateur moet ook geod doorstromen, bij twijfel laten controleren.
Laat eens kijken of er een lek in de koppakking zit naar het koelsysteem toe.
Hoe ziet de vloeistof eruit ?
Hallo
Dank je wel voor de reactie
Ja dat is waar. De kleur is gewoon rood en is niets aan te zien.
Ook geen vuil erin.
Dank je wel Gr.
12 jaar
Zie je wel koelvloeistof terugstromen het reservoir in door dat kleine slangetje?
Laat hem een hele tijd (verhoogt) stationair draaien en let tegelijk op de meter en de beide slangen. De meter moet altijd die 90 graden aan blijven geven hoe dan ook, maar als je meter daar boven komt en 1 slang is nog koud of lauwer dan de andere dan heb je geen circulatie.
Hallo bedankt voor de reactie.
Ik heb vandaag het thermostaat eruit gehaald en nu gaat het goed.
Alleen schommelt de temperatuur nu. Maar alles word nu wel warm
Zou het kunnen dat de radiator verstopt zit dan?
Gr. Jeff
12 jaar
[quote=jos_br]Niet gewoon een koppakkingprobleem??[/quote]
Dat lijkt me nog de meest logische oorzaak.
Gezien het feit dat de motor nog warm wordt ( niet heet ) en de thermostaat er nu uit is. Normaliter komt de motor dan bijna niet op temperatuur.
Zo'n jonge auto en dan die radiateur verstopt!???????? Zit er ook airco in de wagen ? Er wil wel eens veel vuil i.d.g pluizen tussen de radiateuren zitten ! Ook bij een diesel is de koelvloeistof te testen op uitlaatgas . Zoja dan is de pakking lek of kop gescheurd . Groet , Jan.
ok dank je wel voor de reactie. ja er zit airco op de auto. heb de radiator nagezien en er zit geen vuil tussen.
maar dit dacht ik omdat alleen de bovenste slang tijdens het rijden warm word en de radiator en de slang naar het thermostaat koud bleven. dus dacht geen doorstroming in de radiator.
vandaar thermostaat eruit gehaald nu kan ik gewoon op de snelweg 120 rijden en blijft de motor ongeveer 70 graden. zodra ik harder ga rijden (170 ongeveer) gaat de temp wel omhoog.
Is het dan niet zo omdat de radiator de druk niet aan kan van het koelsysteem en het niet bij kan houden met koelen.
Zoniet dan dus toch maar garage voor test dan?
gr Jeff
12 jaar
Die aanwijzing van de temperatuur op het dashboard moet je met een schep zout nemen .!!! Het lijkt wel of die maar een paar standen aan kan wijzen . 70 gr aanwijzen is gewoon te laag de echte waarde kan veel lager zijn .
Zit de plastic plaat nog wel onder de motor voor extra vacuum . ? Het bij hogere snelheid toch oplopen van de temperatuur wist toch in de richting van een geblokkeerde radiateur . De termostaat is niet alleen een klep maar werkt bij VW als een 3 wegkraan . Die schijf aan de onderkant sluit bij openen van de ene opening een ander af . Zonder dit onderdeel stroomt de vloeistof beide kanten op ............toeval dat er nog koeling is !!! In de radiateur kijken gaat moeilijk en ruilen, als het niet de oorzaak is ,doet niemand . Bel anders een demontagebedrijf.
Succes.
is het slang aansluiting die bij de thermostaat zit nog wel goed het komt nl ook wel voor dat het palletje in het midden van de slang aansluiting waar de thermostaat zich op afzet wel door scheurd
gr andre
12 jaar
Andre,
ik denk dat het dat wel zou kunnen zijn. jij bedoel toch het thermostaat huis.
daar zitten van die pinnetjes aan de binnenkant.
deze zijn afgebroken.
gr Jeff
12 jaar
Ja die flens die met 2boutjes vast zit die is van binnen stuk denk ik komt wel vaker voor gr André
12 jaar
ja klopt die binnenkant is kapot. daar is vanbinnen iets van afgebroken.
dan ga ik dat proberen dank je wel :)
gr
12 jaar
hallo,
ik heb nu gereden zonder themostaat de auto blijft op de snelweg meestal 70 graden
na een tijdje rijden gaat wel na de 90 graden. dit klopt volgens mij ook niet.
ik moet ook nog steeds koelvloeistof bijvullen aleen minder dan met thermostaat. ( volgens mij komt het langs het expvat want daar zie ik lek spetters).
moet ik nu denken aan de koppakking dat hij teveel druk opbouwd, of aan de radiator dat deze niet goed doorstroomd en dan te warm word.
dank jullie
12 jaar
Radiateur verstopt of koppakking, kan zo 123 niks anders verzinnen zo op afstand.
laat garage even snuffelen aan de de vloeistof en wat test doen... want zo kom je niet verder kerel.
Je moet wel met plezier en vertouwen in een auto kunnen rijden.
Succes !
Heb je al getest wat ik eerder zei?
Hou dan ook de druk in de slangen in de gaten, de druk mag pas echt hard worden als de meter richting de 90 gaat maar gebeurd dit al terwijl de meter nog nieteens is bewogen dan koppakking. En voel ook aan de 2 kachel, deze moeten al warm zijn nog voordat de meter de 90 aangeeft, zo niet dan geen circulatie en pas dan kan je verder een diagnose stellen, voor hetzelfde geld is de nieuwe waterpomp stuk. (al vaker meegemaakt).
bedankt voor al jullie reactie.
ik heb de kop laten vlakken deze was krom.
nu is alles weer goed.
bedankt
gr
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar