Volkswagen Passat TDI 110 pk: Auto houdt in bij snelheden boven 140 km/h

Bouwjaar: 1997





Mijn passat houdt in bij snelheden boven de 140 km/h

het lijkt wel of de turbo dan uitvalt, want hij trekt dan veel slechter.

Hij doet het wel goed als we eerst ongeveer 500 km gereden hebben! Ik vind dit echt vreemd en bij de garage kunnen ze het probleem niet vinden, ook niet met hun uitleeskast, want de uitleeskast gaf geen fouten. Bij de garage hadden ze wel de wase-gate klep al vervangen, maar zonder resultaat. Als jullie het niet weten is de volgende stap de VW-dealer.



Sander10758

Geplaatst door Sander10758 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Het is belangrijk dat je verschillende meetwaardes weet zoals,de turbodruk,aangezogen hoeveelheid lucht,ect...

Het is ook moeilijk om met de auto proef te rijden voor een autobedrijf.De maximale limit in nederland is zoals iedereen weet 120 km/u.Wie gaat de boete betalen als je dus te hard hebt gereden om de auto te controleren.



Ik zal adviseren om met Büchli in Harderwijk contact op te nemen en hier je auto laten controleren.Ze zijn ten eerste gespecialiseerd in diesels en daarbij hebben ze nog een vermogensbank.Ze kunnen dus vol gas gaan zonder op de weg te gaan en daarbij kunnen ze verschillende meetwaardes bekijken.

Jammer genoeg hebben dealers geen vermogensbank en zijn hierdoor toch een beetje beperkt in het stellen van een goede diagnose.



Zelf ken ik je probleem trouwens niet,anders had ik dat natuurlijk wel gezegd.



De dealer kan wel effe je luchtmassameter bekijken met hun testkast,deze verontreinigen nog weleens,hierdoor heb je vermogens problemen.Maar dan heb je dit ook bij een lager toerental.Maar dit moet jezelf maar beslissen.



jvilly (0), 20 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem gehad alleen dan met de 90pk versie uit 1998. In Duitsland ging de wagen niet harder dan 140 km/uur.



In mijn geval was de luchtmassameter stuk , deze kan gereinigd worden, maar aangeraden wordt om deze te vervangen dit kost je dan ongeveer 276 euro. Met deze wagen heb ik nog meer ellende gehad zoals de rammelende ophanging rechtsvoor, stuk katalysator in de uitlaat, turbodruk wegvallen bij zeer koud weer (nooit opgelost door VW). Maar zoals gezegd het kan de luchtmassameter zijn, dit is een gebruikelijk probleem bij veel TDI's JTD's. Zichtbaar is de vuiligheid op de sensor niet.

Ron10343 (0), 20 jaar geleden

gat in je drukleiding turbo spruitstuk,

Turbochargers.nl (0) PRO, 20 jaar geleden

Het kan inderdaad de luchtmassa meter zijn die niet goed meer is en anders moet je even alle verbindingen van je turbo naar het inlaatspruitstuk kontroleren op scheurtjes e.d., het kan zijn dat je ze op het oog niet ziet, maar dan kunnen ze er wel zitten en dat merk je pas als je meer vermogen vraagt van je turbo.

Jaap4747 (0), 20 jaar geleden

Kan ook lekage zijn in het druk gedeelte na de turbo, bijvoorbeel gescheurd losse verbindingen of zoals ik zelf had lekkage op de flens van de intercooler.

Intercooler uitbouwen en omgefelsde randen aanknijpen.

Je kunt dit meestal constateren wanneer je met je ram open ascelereerd. je hhort dan een sissend geluid in 2 en 3.

m.kant (0), 20 jaar geleden

De 110 pk heeft een turbo met variabele geometrie. Deze is er gevoelig voor dat deze geometrie als gevolg van roetaanslag niet meer vrij kan bewegen. Gevolg: slechte drukopbouw en te hoge turbodruk. Duurt deze laatste te lang, dan zal de motor op noodprogramma gaan lopen. Het lijkt nu of de turbo niet meer werkt, maar eigelijk is de motor nu elektronisch begrenst. Opnieuw starten reset dit. Door flinke afstanden hard te rijden, kan de roetaanslag iets oplossen, en treed dit niet meer op. Later komt het probleem weer terug. Schoonrijden van de turbo kan met een speciale reinigingsvloeistof in de tank. Hiermee worden ook de injectoren gereinigd, en wordt er minder roet geproduceerd. Wanneer er een te hoge turbodruk is opgetreden, dan is dit opgeslagen en kan worden uitgelezen.

Als de luchtmassameter defect is, dan treedt het probleem ALTIJD op, en verdwijnt deze niet meer.

wicher (0), 20 jaar geleden



Kun je ook vertellen welk product (merk) het is om in de tank te gooien en daarmee de turbo te reinigen. Mijn zoon die bij Brezan werkt als bedrijfsleider weet zo 1,2,3 niet welk product het zou kunnen zijn en vraagt zich af hoe een product dat je in de tank gooit bij de turbo kan komen. Of is het een kwestie dat de injectoren worden gereinigd waardoor er minder vervuiling optreedt met als indirect gevolg dat de turbo niet meer wordt verontreinigd en door het rijden schoner wordt (schoon brandt?)

Sander10758 (0), 20 jaar geleden





Ik heb nog 1 opmerking, mijn passat rookt echt heel erg weinig/bijna nooit, dus dat kan ook misschien de oorzaak zijn, want het roet moet ergens heen en dan kan het misschien ergens in de turbo achterblijven.

Ron10343 (0), 20 jaar geleden



ik denk niet dat je het bij je turbo moet zoekken,als het eventueel wel zo is kan je proberen om een moterolie toevoeging bij te gooien,iets als fin 25,of techflo,dit zijn kiramische deeltjes die zich hechten op je cillinders en zuigers lagers etc,dus ook je turbo,waardoor deze soepeler gaan draaien.



en anders naar een diesel specialist buchli harderwijk, vw komt hier niet verder mee,kost je alleen geld.



m.kant (0), 20 jaar geleden

je had nog een reactie van mij te goed.

De vloeistof die ik aan mijn brandstoftank heb toegevoegd, heet Forte; info op de volgende site

Dit heb ik gedaan op advies van een turbo-specialist, en zorgt voor een indirecte reiniging van ook de turbo (omdat de verbranding optimaal is). Bij mijn auto (VW-Golf 4, 110 pk, 2000) is het probleem echter groter: de variabele geometrie van de turbo zit vast of loopt niet soepel, waardoor regelmatig de turbodruk te hoog is (2.2 bar). In het begin trekt hij als een trein, maar een noodprogramma is het gevolg. Afgelopen zomer is dit een paar maanden goed/redelijk gegaan, maar nu begint het probleem weer op te spelen. Bij mij is het dus niet te verhelpen met die Forte, maar als de klachten het gevolg zijn van een dichtgeroete motor (altijd maar cruise-control), dan valt het te proberen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.